Industriens Fond

Virksomheder i vildrede om NIS2-krav

Det er kun knap en tredjedel af virksomhederne, der lever op til samtlige krav i det kommende NIS2-direktiv, og særligt SMV’erne er udfordret, viser nye tal fra Industriens Fond, der har kortlagt, om virksomhederne er klar til de nye skærpede EU-krav til cybersikkerhed.
Malene Stidsen, leder af Industriens Fonds cyberprogram.

Analysen viser desuden, at hver femte virksomhed fortsat er i tvivl om, hvorvidt de vil blive berørt af direktivet. Dertil kommer, at hver femte virksomhed, der har sat sig ind i NIS2 og står til at blive omfattet, mangler en plan for at leve op til direktivets krav. Det er især kravene vedrørende politikker for forsyningskædesikkerhed og vurdering af effektiviteten af IT-sikkerhedsforanstaltninger, som færrest virksomheder er rustet til.

- Det gælder både store og små virksomheder, men særligt bekymrende ser det ud, når det kommer til SMV’erne, der halter bagefter, når det handler om at have en plan for at leve op til direktivet. En ting er, at rigtig mange er i tvivl om, hvorvidt de er omfattet, noget andet er, at de ikke har plan for at blive klar. Det kan have store konsekvenser i form af bøder, vanskeligheder ved at få fat i den rette hjælp og rådgivning og dermed nedsat konkurrenceevne. Derfor er det virkelig vigtigt, at flere virksomheder kommer i gang nu, siger programchef i Industriens Fond, Malene Stidsen.

D-Mærket sikrer, at din virksomhed lever op til minimumskrav

Ifølge Malene Stidsen er det også iøjnefaldende, at over halvdelen af virksomhederne ikke kender til værktøjer, der kan hjælpe dem med at øge it- og informationssikkerheden. Analysen viser, at virksomhederne efterspørger styrket information og vejledning om eksisterende og ny regulering, adgang til best practice cases og rådgivning.

- 76,3 pct. af virksomhederne siger, at de vil søge ekstern rådgivning for at leve op til kravene. Og det bliver ikke billigere af, at så mange vil søge den vej. Her kan man hurtigt regne ud, at det er SMV’erne, der ofte vil komme bagerst i rådgivningskøen, der kommer til at betale en høj pris. Derfor vil jeg – igen – opfordre enhver virksomhed til at gå i gang med at tage D-mærket, siger Malene Stidsen.

Udover at være en blåstempling af virksomhedens it-sikkerhed og dataanvendelse sikrer D-mærket også, at man som virksomhed lever op til minimumskravene i NIS2-direktivet.

- Vi venter fortsat på, at de danske myndigheder lægger sig fast på implementeringen, men det betyder ikke, at virksomhederne skal tøve her. Cybersikkerhed handler i dag ikke kun om at leve op til myndighedernes regler – men også investorers og samarbejdspartneres krav. Det giver derfor rigtig god mening ikke blot ud fra et sikkerhedsperspektiv men også med blik for konkurrenceevnen at komme i gang med de sikkerhedskriterier, der ligger i NIS2-direktivet, siger Malene Stidsen.

Om analysen

• Analysen er lavet af IRIS GROUP på vegne af Industriens Fond. Find den i sin helhed her: Er virksomhederne klar til NIS2?
  • Analysen bygger videre på en kortlægning fra Industriens Fond og IRIS GROUP fra februar 2023, der viser, at over 1000 virksomheder fordelt på 12 forskellige sektorer står til at blive omfattet af NIS2-direktivet
  • Analysen bygger på en spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt de virksomheder, som første kortlægning viste ville blive omfattet. Svarprocenten er 27,6 pct.
  • Analysen bygger desuden på viden, som er beriget og valideret af en bred følgegruppe bestående af centrale myndigheder og brancheorganisationer.

Malene Stidsen, leder af Industriens Fonds cyberprogram.

Information om Industriens Fond

Industriens Fond
Frederiksgade 17

+45 70 209 208http://www.industriensfond.dk/

Industriens Fond er en privat uafhængig fond, som arbejder på at styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne.

Følg pressemeddelelser fra Industriens Fond

Flere pressemeddelelser fra Industriens Fond

Nyt stort millionprojekt skal booste virksomheders viden om materialer19.3.2024 07:55:00 CET | Pressemeddelelse

Industriens Fond skyder nu 21 mio. kr. i projektet ”Motorvej for materialeviden”, der skal gøre hundredvis af danske virksomheder bedre i stand til at udnytte forskellige materialers egenskaber. Samtidig skal den viden projektet skaber bredes ud til resten af erhvervslivet, så virksomheder over en bred kam får styrket konkurrenceevnen og bliver bedre til at udnytte viden om materialer i den grønne omstilling.