Virksomheder: AMU-udbyderne er for lidt opsøgende
Selvom det fortsat er næsten hver tredje virksomhed, som bruger AMU i et eller andet omfang, er antallet af årskursister (svarende til én kursist i et helt år) faldet med mere end 20 procent siden 2007. I perioden 2015-2019 har niveauet ligget relativt stabilt på knap 8.000 årskursister, men det er færre end i perioden 2004-2007, hvor der var 10-11.000 årskursister på AMU. Det viser en undersøgelseaf virksomhedernes brug og vurdering af AMU i perioden 2007-2019, lavet af EVA.
Mindre kontakt og dialog
Den faldende AMU-aktivitet skal ses i lyset af, at kontakten mellem virksomhederne og AMU-udbyderne samtidig bliver mindre og mindre. Undersøgelsen viser, at andelen af virksomheder, som hhv. har angivet, at de har kontaktet eller er blevet kontaktet af en AMU-udbyder, er faldet markant. Blot hver femte virksomhed vurderer således, at AMU-udbyderne er tilstrækkeligt opsøgende. Det er ligeledes godt og vel hver femte af de virksomheder, der aldrig benytter AMU, der begrunder deres fravalg med, at de ikke har kendskab til AMU.
”Resultaterne peger på, at der fortsat er behov for at styrke det virksomhedsopsøgende arbejde i AMU-systemet. Både fordi flere virksomheder så vil finde ud af, at AMU eksisterer, men også fordi en tættere dialog vil kunne give et bedre match mellem virksomhedernes behov og de kurser, AMU-udbyderne kan tilbyde” siger chefkonsulent hos EVA, Michael Andersen.
Fleksibilitet er måske alligevel ikke nøglen
Der har i længere tid været kritisk fokus på fleksibiliteten i AMU-systemet. Manglende fleksibilitet er blevet set som en barriere for større deltagelse i AMU. EVA’s undersøgelse viser imidlertid, at det kun sjældent er derfor, AMU fravælges af virksomhederne. Kun en meget lille andel af virksomhederne begrunder således fravalget med, at systemet er ufleksibelt mht., hvornår og hvor det passer medarbejderne at deltage i kurser. Derimod angiver et stigende antal virksomheder, at de ikke har behov for de kurser, der tilbydes. Andelen af virksomheder, der i høj eller nogen grad er enige i, at AMU giver medarbejderne de kompetencer, de har brug for, er således faldet fra 80 % i 2011 over 76 % i 2015 til 66 % i 2019. ”Det er en bekymrende udvikling,” mener Michael Andersen og uddyber.
”Den løbende opkvalificering af faglærte og ufaglærte er afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne og beskæftigelsen. Det er vigtigt nu og bliver kun mere vigtigt i fremtiden, og her spiller AMU en afgørende rolle. Vores undersøgelse viser fx også, at AMU fortsat er den vigtigste form for ekstern kompetenceudvikling af virksomhedernes ufaglærte medarbejdere. Derfor er det kritisk, at aktiviteten er faldende. En større kontakt mellem AMU-udbydere og virksomheder kunne måske styrke brugen af AMU”
Undersøgelsen bygger på en survey, som er den fjerde i en række surveys gennemført i årene 2007, 2011, 2015 og nu i 2019. Her har 1.246 danske virksomheder med mindst fem ansatte, heriblandt faglærte eller ufaglærte, svaret på spørgsmål om deres brug og vurdering af AMU.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Ellermann-AarslevKommunikationskonsulent
Tlf:28 94 01 37rea@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Sådan kan vi styrke elevernes vej gennem erhvervsuddannelserne – ifølge dem selv18.9.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan oplever eleverne deres erhvervsuddannelse? En ny undersøgelse fra EVA giver et indblik i de ting, der fungerer godt, og de udfordringer eleverne oplever undervejs. På den baggrund giver EVA fem anbefalinger til, hvordan skolerne kan styrke trivsel, fællesskab og elevernes sandsynlighed for at gennemføre deres uddannelse
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum