Virker social færdighedstræning for børn og unge med ADHD?
Børn og unge med ADHD oplever hyperaktivitet, impulsivitet, opmærksomhedsproblemer og problemer med social interaktion. Træningsprogrammer af sociale færdigheder for børn og unge med ADHD søger at forbedre og vedligeholde social interaktion samt at modvirke interpersonelle vanskeligheder. Programmerne fokuserer ofte på problemløsning, kontrol af følelser, samt at forbedre verbal og nonverbal kommunikation.
Et forskerhold fra Institut for Psykologi ved Syddansk Universitet og psykiatrien i Region Sjælland undersøgte fordele og ulemper ved uddannelse i sociale færdigheder på følgende resultater: sociale færdigheder, følelsesmæssige kompetencer, generel adfærd, ADHD-symptomer og præstation i skolen.
Forskerne fandt 25 randomiserede kliniske forsøg (undersøgelser, hvor deltagere med ADHD blev tilfældigt tildelt en af to eller flere interventionsgrupper), der involverer i alt 2690 deltagere. Forsøgene varede mellem fem uger og to år.
Træning i sociale færdigheder
Træning i sociale færdigheder fokuserede generelt på at undervise børn i, hvordan man læser de små tegn i social interaktion, såsom at vente på at det bliver ens tur, vide hvornår man skifter emner under en samtale, og være i stand til at genkende andre menneskers følelsesmæssige udtryk. Træning i sociale færdigheder består ofte af rollespil, øvelser og leg såvel som hjemmearbejde. Børn i kontrolgrupper modtog ofte ingen intervention eller blev placeret på ventelister.
- Børn der havde været i grupperne med træning af sociale færdigheder, blev af lærere vurderet som havende færre symptomer på ADHD ved afslutningen af behandlingen sammenlignet med børn, som ikke var blevet trænet i sociale færdigheder. Dog er dette resultat tvivlsomt, da vores andre analyser ikke understøtter dette, siger Mette Elmose Andersen, lektor ved Institut for Psykologi.
- Vi fandt ingen signifikante forskelle mellem grad af sociale færdigheder, følelsesmæssige kompetencer og generel opførsel vurderet af lærere. Samtidig fandt vi ingen indikationer på skadelige effekter.
Metoder slører resultaterne
Undersøgelsen viser, at alle forsøgene indeholdt metodologiske problemer, som kunne føre til en overvurdering af fordele og en undervurdering af skadelige effekter. Mange studier var også svære at sammenligne, fordi de involverede forskellige former for intervention. Resultaterne fra nogle forsøg var ikke særligt præcise, hvilket betyder, at det er svært at have tillid til resultaterne. I syv forsøg var forfattere til studiet bestyrelsesmedlemmer ved medicinalfirmaer, havde modtaget finansiering fra sådanne virksomheder, eller havde tidligere forsket i emnet.
Med den eksisterende forskning er det umuligt at vurdere, om træning i sociale færdigheder er gavnlig eller ej for børn med ADHD, opsummerer Mette Elmose Andersen.
-Vi har behov for flere kliniske forsøg vedrørende træning af sociale færdigheder for børn og unge med ADHD. Disse forsøg skal have et tilstrækkeligt antal deltagere og være af højere metodologisk kvalitet. Vi fandt ingen skadelige effekter.
Ingen konklusion til trods for flere studier
Nærværende gennemgang offentliggjort i juni 2019 er en opdatering af et Cochrane review fra 2012. Ole Jakob Storebø, adjungeret professor i psykologi ved Syddansk Universitet og seniorforsker i Region Sjælland, har deltaget i begge. Han siger:
- Opdatering af dette review har været undervejs i flere år. Reviewet blev oprindeligt publiceret i 2012 og mængden af studier er mere end fordoblet i den opdaterede version sammenlignet med mængden af studier i det første review.
-Dog forbliver konklusionen den samme, at der stadig ikke er beviser for den gavnlige effekt af træning i sociale færdigheder for børn med ADHD.
Nøgleord
Kontakter
Mette Elmose Andersen, Lektor, Institut for Psykologi, SDU.
Telefon
65504625
E-mail
melandersen@health.sdu.dk
Marianne Lie Becker, Journalist, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU.
Telefon
21261926
E-mail
mlbecker@health.sdu.dk
Links
Information om Syddansk Universitet
Fakta:
Resultaterne fra det opdaterede review er allerede medtaget i en ny version af National klinisk retningslinje udgivet af Sundhedsstyrelsen i efteråret 2018.
Ajourføringen af reviewet har været et samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen, Institut for Psykologi ved Syddansk Universitet og Center for Evidensbaseret Psykiatri i Region Sjælland.
Læs reviewet her:
https://www.cochrane.org/CD008223/BEHAV_social-skills-training-children-aged-between-5-and-18-attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd
Link til National klinisk retningslinje:
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2018/NKR-ADHD-hos-boern-og-unge
Reference: Storebø O, Elmose Andersen M, Skoog M, Joost Hansen S, Simonsen E, Pedersen N, Tendal B, Callesen HE., Faltinsen E, Gluud C. Social skills training for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children aged 5 to 18 years. Cochrane Database of Systematic Reviews 2019, Issue 6. Art. No.: CD008223. DOI: 10.1002/14651858.CD008223.pub3
Følg pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
Medicin mod forhøjet kolesterol kan i fremtiden redde endnu flere liv10.7.2025 08:41:07 CEST | Pressemeddelelse
Tre til fire procent af danske mænd over 65 år rammes af udposninger på legemspulsåren – en potentielt dødelig sygdom. Forskning fra SDU og OUH viser, at forebyggende behandling kan bremse udviklingen. Det kræver screening, som allerede benyttes i andre lande.
Stærk interesse for SDU’s uddannelser5.7.2025 18:27:25 CEST | Pressemeddelelse
Selvom der er nye adgangskrav, oplever SDU en samlet stigning i søgningen. Universitetets uddannelser nyder stor interesse fra danske og internationale ansøgere, og nye udbud som psykologi i Esbjerg tiltrækker rekordmange ansøgere.
Mette Juel Rothmann udnævnt til professor i diabetesomsorg og brugerinvolvering2.7.2025 11:57:28 CEST | Pressemeddelelse
Et professorat med fokus på livet med diabetes: Styrket forskning i psykosociale aspekter af diabetes skal bane vejen for nye patientnære løsninger og bedre egenomsorg
Researchers develop new robot: The future of scaffolding is here2.7.2025 09:35:44 CEST | Press release
Together with the German scaffolding manufacturer PERI and several other European partners, researchers from SDU’s Centre for Large Structure Production (LSP) have developed a robot that can relieve scaffolders. The robot will be tested in real-life conditions over the next years.
SDU-forskere udvikler ny robot: Det bliver fremtiden for stilladsarbejde2.7.2025 09:35:44 CEST | Pressemeddelelse
Sammen med den tyske stilladsproducent PERI og en række europæiske kollegaer har forskere fra SDU’s Center for Large Structure Production (LSP) udviklet en robot, der kan aflaste stilladsarbejdere. I løbet af de næste par år skal robotten testes på byggepladser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum