Vintertid og mørke landeveje - tid til at få styr på lys og reflekser

Nu rammer vintertiden, og landevejene bliver mørke allerede om eftermiddagen. Landbrugsmaskiner, biler, cykler og gående skal alle kunne færdes sikkert på landevejene. Topdanmark opfordrer derfor til at få fundet lys og reflekser frem, og til at få lavet det årlige tjek af lygter på cykler, biler og maskiner.

Nu rammer vintertiden, og Topdanmark opfordrer derfor alle til at få fundet lys og reflekser frem, og til at få lavet det årlige lygte-tjek.

Det er livsfarligt ikke at gøre opmærksom på dig selv, når du færdes på efterårets mørke landeveje. At gå, løbe, cykle, køre i bil eller køre i store landbrugsmaskiner på en landevej uden tilstrækkelig belysning er farligt både for andre trafikanter og for dig selv.

Tjek lys og lygter på alle dine maskiner
Både i de tidlige morgentimer og om eftermiddagen og aftenen er det vigtigt at sørge for nemt at kunne blive set af andre trafikanter. Topdanmark opfordrer alle til at tjekke lys og reflekser - og har særligt nogle gode råd til landmænd med store landbrugsmaskiner:

”Er du landmand, bør du kontrollere, at alle lygter og lamper på dine maskiner virker, og at du har de rigtige skilte og reflekser. Sørg også for, at eksempelvis din plov, hvor der ikke er lygter på, er udstyret med reflekser eller på anden måde er synlig i mørket”, siger Gunnel Andersson fra Topdanmarks landbrugsafdeling og fortsætter:

”En årlig lys-, lygte- og refleksgennemgang af dine maskiner samt dit arbejdstøj kan have stor betydning for færdselssikkerheden i den mørke tid,” siger Gunnel Andersson.

Det er også vigtigt, at du husker at markere langsomme køretøjer, samt markere hvor brede de er, så der ikke sker skader, når biler overhaler.

Reflekser – et effektivt råd
Går du langs landevejen, gør reflekser på tøjet det meget nemmere at blive set i mørket – og som gående er det også godt at have en lygte tændt.

Vælg meget gerne arbejdstøj, sportstøj, huer, vanter og jakker, hvor der allerede er reflekser på tøjet, lyder opfordringen fra Topdanmark.

”Man kan i dag købe mange forskellige slags tøj, hvor reflekser er en del af tøjet. Tøj med reflekser, en gul refleksvest eller påsatte reflekser, kan være det, som redder dit liv. Så husk reflekser og lys, når du færdes langs de mørke landeveje”, siger Gunnel Andersson.

Glem ikke dyrene
Går du tur med din hund eller er ude at ride, skal du også huske reflekser og lys til dyrene.

”Mange ryttere har allerede dækkener med indbyggede reflekser eller velcroreflekser, som de kan sætte forskellige steder på hesten eller sadlen. Det er også vigtigt at have reflekser eller lys på hestens ben, så biler og andre forbipasserende ved præcis, hvor hesten befinder sig”, siger Gunnel Andersson.

Det er også en god idé at sætte reflekser på din hund, så trafikanter kan se den, når I går tur. Så kan du også bedre selv holde øje med den, hvis den løber løs. Køb evt. et halsbånd med lys eller fastspænd en lille cykellygte i halsbåndet.

Husk: Når du går, cykler, løber eller rider, er det er dig, som er den bløde trafikant og dermed den mest udsatte.

Hver fjerde mindre virksomhed skal købe forsikringer 100% online hos Topdanmark18.6.2021 11:35:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark er blandt de første til at introducere et reelt onlinesalg af forsikringer til erhvervskunder. På selskabets hjemmeside kan virksomheder nu købe pakker med samtlige forsikringer, der er behov for, når man driver virksomhed, blandt andet arbejdsskade-, retshjælps- og ansvarsforsikring, og så er der mulighed for at tilkøbe fx cyberforsikring. ”Efter få klik har man en aktiv dækning, og vi regner med, at det bliver en gamechanger på erhvervsmarkedet. Det kan lyde banalt, at vi nu sælger online, men det har ikke været udbredt herhjemme, specielt ikke for erhvervskunder. Det skal og vil vi lave om på,” siger Monica Diaz, koncerndirektør for Landbrug & Erhverv i Topdanmark. ”Vi oplever, at mindre virksomheder hellere vil bruge tid på at drive deres forretning og betjene kunder fremfor administrative opgaver. Nu kan de købe forsikringer lige præcis på den tid af døgnet, der passer dem bedst,” siger hun. Handler på et åbenlyst behov I første omgang bejler Topdanmark til virksomheder