Vindstrøm til over 1.000.000 hjem: Codan forsikrer en af verdens største havvindmølleparker

Det danske selskab er hovedforsikringspartner på den skotske havvindmøllepark Seagreen med et budget på 24 milliarder kroner, og der er formentligt meget mere på vej. Havvindkapaciteten accelererer markant og forventes at 15-doble frem mod 2040.

Codan er hovedforsikringspartner på havvindmølleprojektet Seagreen, der er blandt de absolut største i verden.

Havvindmølleparken har et budget på 3 milliarder britiske pund, eller 24 milliarder danske kroner, og det er skotske SSE Renewables og franske energiselskab Total, der står bag.

23 kilometer uden for Skotlands kyst skal der opføres 114 vindmøller fra en anden ledende dansk aktør inden for vindenergi, Vestas. Tilsammen har MHI Vestas-vindmøllerne en kapacitet på 1,075 megawatt.

Det svarer til, at der leveres strøm til over en million hjem.

"Det er en milepæl for os, og det største havvindprojekt, som Codan har forsikret til dato. Vi er stolte og tilfredse med at spille en aktiv rolle i et historisk projekt, som er et positivt bidrag til samfundet,” siger Camilla Amstrup, erhvervsdirektør i Codan.

”Vi tror på, at vores valg gør en forskel for omverdenen, og projektet er et godt eksempel på, at vi kan være med til at understøtte en grøn omstilling gennem vores kerneforretning,” siger hun.

Skader kan løbe op i trecifrede millionbeløb
Projekter på havet er komplicerede. Ofte involverer det et specialskibe- og udstyr at få udbedret en skade.

En ny opgørelsen af Codans skadedata på området viser, at de dyreste skader på havvindmøller sker på kablerne, som kan være over 100 km lange og udgør 40% af alle skadesanmeldelser hos Codan.

Hvor meget den enkelte skade koster afhænger ifølge Camilla Amstrup af mange forskellige faktorer.

”En lille skade koster typisk mellem 10-15 millioner kroner, og går det rigtig galt, kan skader koste et trecifret millionbeløb at udbedre. Vores kunder ved godt, at vedvarende energi er forbundet med risiko for storskader. Det er det, kunder forsikrer sig imod. Det handler om at finde en forsikringspartner, som kan hjælpe med at undgå skaderne og minimere tiden til at udbedre dem, hvis de alligevel sker. Hver eneste dag, et projekt eller en vindpark ligger stille, er meget dyr,” siger Camilla Amstrup.

”Det er altafgørende, at vi kommer med tidligt i processen, så vi sikrer en stabil og konkurrencedygtig elforsyning. Vi støtter fx kunden og projektet gennem rådgivning om risikostyring på alt fra deres valg af leverandør til udbedringen samt forhandler priser og auditerer leverancen,” siger hun.

Forsikrer 60% alle havvindmølleparker i verden
Havvindkapaciteten i Danmark og resten af verden accelererer markant i disse år og forventes at 15-doble frem mod 2040, viser en international rapport om havvind fra International Energy Agencys (IEA).

Det er med andre ord sket meget, siden Codan forsikrede verdens første havvindmøllepark, Vindeby ved Lolland, i 1991. Her leverede 11 Bonus-møller en samlet effekt på 5 megawatt.

Codan er i dag med til at forsikre 6 ud af 10 af alle havvindmølleparker i hele verden. Og til sammenligning har én 10 megawatt MHI Vestas-vindmølle, som der rejses i Seagreen-projektet, næsten den dobbelte kapacitet af hele Vindeby-parken.

”Nye mølletyper giver nye risikobilleder, Hvis vi som samfund skal indfri vores mål for en bæredygtig fremtid, skal vi turde gå nye veje – og det involverer ofte en forsikringspartner, der er med til at udglatte risiko,” siger Camilla Amstrup.

Læs mere om Seagreen-projektet her.

Codan udvider topledelsen og styrker privatforretningen11.11.2020 08:05:00 CETPressemeddelelse

For yderligere at styrke sin position på det danske forsikringsmarked opretter Codan en ny direktørrolle. Samtidig justerer forsikringsselskabet organisationen og opretter to nye forretningsben: Privat, der har ansvaret for den direkte relation til privatkunder, og Bankassurance, hvor kunderelationer og salgsaktiviteter med både private og erhverv sker gennem banker. ”I dag annoncerer vi tiltag i Codan, der er afgørende for at forenkle Codan og indfri vores løfte om at skabe Danmarks førende forsikringsløsninger. Tiltagene skal styre os gennem en tid, hvor der er fart på væksten og opstår nye muligheder hver eneste dag, og sikre, at vi altid er konkurrencedygtige,” siger Christian Baltzer, CEO i Codan Danmark. ”Jeg er glad for at byde Kim Rud-Petersen velkommen. Han kommer med unikke og dokumenterede erfaringer, der er de helt rette til at indfri potentialet og komme i mål med de mange forandringer og opgaver, vi står overfor. Jeg ser frem til samarbejdet med Kim, som også indtræder i

Lokale Pengeinstitutter, Spar Nord og Nykredit i ny og forstærket forsikringsalliance med Codan27.10.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Fire store aktører i den danske finanssektor, Lokale Pengeinstitutter (LOPI), Spar Nord, Nykredit og Codan, indgår en alliance, der skal være landets stærkeste bankassurancemodel. Ambitionen skal indfris gennem skræddersyede forsikringsprodukter, stærke digitale løsninger og konkurrencedygtige priser. I praksis betyder det, at hver fjerde danske bankkunde – svarende til kunderne i Nykredit Bank, Spar Nord og de omkring 30 lokale pengeinstitutter, der allerede i dag er med i forsikringssamarbejdet - kan gøre brug af forsikringer og rådgivning fra Codans datterselskab Privatsikring. Det vil desuden være muligt for alle pengeinstitutter i LOPI- og Totalkredit-samarbejdet at indgå i samarbejdet, så alliancens potentiale er endnu større. Den bygger videre på det stærke fundament, der er skabt gennem det 20-årige succesrige samarbejde mellem Privatsikring og LOPI og siden 2006 også Spar Nord. Samarbejdet forstærkes nu med solide erfaringer og volumen fra Nykredit samt en yderligere investeri