Vindervirksomheder skal være bæredygtige og digitale

Bæredygtighed og digitalisering er de nye business-buzzwords

Mød også Varan Pathmanathan, som er såkaldt millennial, iværksætter og forandringsagent. Varan vil fortælle om sin egen rejse i erhvervslivet og gøre en klogere på, hvordan den unge generation tænker og føler – og hvordan de gerne vil ledes.

Deltagerne kan også tage forbi Morten Hartmann, som er Senior Manager i EY. Han har især arbejdet med at forstå, hvordan den digitale omstilling i virksomheden kan påvirke ledelsesrollen, og i sit oplæg vil Morten give en indsigt i, hvordan man kan skabe gode rammer for digitaliseringen.

Sidst, men ikke mindst, kan deltagerne møde Claus Stig Pedersen, som er Head of Global Sustainability & Public Affairs hos Novozymes. Claus har 25 års erfaring i arbejdet med bæredygtighed og business, og han vil gennem konkrete eksempler fortælle, hvordan verdensmålene er blevet grebet an i strategi, innovation og forretningsudvikling hos Novozymes.

Vi skal gøre det naturligt at lede bæredygtigt
Afdelingsformand for Lederne Østjylland, Rasmus Mortensen, siger det er godt, at der bliver sat ekstra fokus på bæredygtighed og herunder FN’s Verdensmål.

- Bæredygtighed og verdensmålene er jo på ingen måder et nyt fænomen, og mange virksomheder arbejder allerede med et eller flere af de definerede mål. Men det interessante her er, at man kommer ind på, hvordan du kommer til at eksekvere på dem, gør dem strategiske – og ikke mindst, hvordan du ud fra et ledelsesperspektiv får et ledelsesrum og mening i at arbejde både bæredygtigt og efter verdensmålene, siger han.

Konferencen finder sted i Scandic Aarhus Vest den 7. oktober klokken 13.00 – 17.00. Konferencen er rettet mod ledere på alle niveauer. Både medlemmer og ikke-medlemmer af Lederne er velkomne.

Tilmelding kan ske på: https://www.lederne.dk/konferencetour/tid-og-sted/aarhus

Rasmus Mortensen
Lederne Østjylland
E-mail: rasmus.mortensen@lederne.dk

Glædeligt at løngab mellem kønnene skrumper14.9.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Der bliver mindre og mindre forskel på mænds og kvinders løn, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Lederne foreslår at dele barselsdagpengene ligeligt mellem forældrene for at skubbe ydere til udviklingen. De nyeste tal viser, at kvinder i 2018 tjener 12,8 procent mindre end mænd. Ti år tidligere, i 2008, var forskellen på 15,6 procent. - Det er en glædelig udvikling, og vi ser frem til, at forskellen i lønniveau mellem mænd og kvinder helt forsvinder. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at løngabet mellem mor og far er mindre i familier, hvor fædre tager mere barsel, så moren kommer hurtigere tilbage i job. Derfor regner vi med, at kommende EU-regler om en mere ligelig fordeling af barselsreglerne vil skubbe til den positive lønudvikling, siger Nanna Simone Jensen, ligestillingspolitisk konsulent hos Lederne. De kommende EU-regler indebærer, at begge forældre har ret til mindst 8 ugers barselsdagpenge. Lederne ser dog gerne, at vi i Danmark er mere ambitiøse og deler de 32 ugers bars

Vindervirksomheder skal være bæredygtige og digitale9.9.2019 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Vi er midt i en transformation, hvor den digitale verden udfordrer vores traditionelle opfattelse af, hvad en arbejdsplads er, og det stiller nye krav til virksomheder, ledere og medarbejdere. Med konferencen ’Fremtidens Arbejdsplads’ sætter Lederne Østjylland fokus på netop dette og kigger nærmere på, hvordan man som leder kan være med til at skabe de bedste rammer for sig selv og sine medarbejdere, så arbejdspladsen kan imødegå omstillingen med en kombination af god menneskelig balance og konkurrencekraft. Bæredygtighed og digitalisering er de nye business-buzzwords Hvis deltagerne vil vide lidt om, hvilke tendenser de skal holde øje med, så holder Carsten Beck, som er fremtidsforsker på Instituttet for Fremtidsforskning, oplæg om kommende megatrends i samfundet, og han kommer blandt andet ind på, hvordan fremtidens vindere bliver de virksomheder, som kombinerer de kortsigtede og langsigtede mål i deres planlægning. Mød også Varan Pathmanathan, som er såkaldt millennial, iværksætter

PRM LEDERNE: HELT RIGTIGT AT FJERNE OPHOLDSKRAVET26.8.2019 10:34:56 CESTPressemeddelelse

Hos Lederne ser man med glæde på, at beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har garanteret, at regeringen vil fjerne opholdskravet. - Vi er meget glade for beskæftigelsesministerens melding. Det er den helt rigtige beslutning, og det vil gavne dansk erhvervsliv. Vi har brug for både ledere og andre dygtige medarbejdere, der rejser ud og får erfaring ude i verden, siger Berit Toft Fihl, politisk chef i Lederne. Ledernes a-kasse har flere gange, inden opholdskravet blev vedtaget, advaret mod at opholdskravet vil afskrække danskere fra at rejse til udlandet og tage værdifuld erfaring med hjem.

PRM: Skuffende tal for kvinder på STEM-studier25.7.2019 18:00:00 CESTPressemeddelelse

Dagens tal for optaget på de videregående uddannelser er sørgelig læsning, mener uddannelseschef hos Lederne, Thomas Christensen. Han hæfter sig ved, at der i år kun er 32 procent kvindelige studerende på de såkaldte STEM-uddannelser (Science, Technology, Engineering og Mathematics). Det er en meget lille fremgang på en procent i forhold til sidste år, da andelen af kvinder var 31 procent. - Jeg havde faktisk troet, at vi i år ville se en væsentlig fremgang på området. Derfor er de nye tal skuffende. Set i internationalt perspektiv ligger Danmark i den tunge ende. I en række lande som eksempelvis Algeriet, Jorden og Tyrkiet er kvinderne bedre præsenteret på de tekniske uddannelser end i Danmark. Vi har brug for at tiltrække så mange talenter som muligt til STEM-uddannelserne. Derfor skal vi selvfølgelig også sørge for, at så mange kvinder som muligt finder vej til uddannelserne, siger han. Lederne mener, at der er brug for at gøre en ekstraordinær indsats, hvis der skal flere kvinder i