Vinderne af Slagterprisen 2022 er fundet

Dette års Slagterpris er blevet uddelt. I et stærkt felt med hård konkurrence var det i sidste ende Salling Super i Aarhus og Slagter Munch fra Skagen, der kunne smage sejrens sødme og lade sig hylde på Fødevaredagen 2022.

Slagterfaget er et traditionelt håndværk, men det handler i dag om meget mere end at skære kød op. Kunderne kræver mere af en slagter, og forventer vejledning til at sammensætte hele måltider, hvor kødet indgår sammen med andre råvarer.

Derudover skal en moderne slagter have håndværket på plads og kunne forædle kødet til nye, lækre produkter. I hvert fald hvis man gør sig forhåbninger om at vinde Slagterprisen 2022.

”For at vinde Slagterprisen kræver det, at man har et meget højt slagterfagligt niveau, og det har alle de nominerede. Samtidig med, at man formår at tænke i nye baner i forhold til sortimentet, den gode fortælling og de grønne og nemme løsninger. Det er alt sammen noget, som kunderne forventer af den dygtige slagter. Det har de to vindere af årets slagterpris til fulde bevist”, siger chefkonsulent fra Landbrug & Fødevarer Eva Kunnerup Mohrsen, som er en del af juryen.

Juryen har især lagt vægt på, at det er en slagter med en nytænkende tilgang til faget, der samtidig udviser ekstraordinært godt håndværk, har et inspirerende udvalg af hjemmelavede produkter og formår at sammensætte måltidsløsninger til både hverdag og fest.

Passion og flair for slagterfaget hædres

Slagterprisen er opdelt i to kategorier: Kategorien for super- og hypermarkeder og kategorien for privatslagtere. Prisen går til de slagtere, der inspirerer kunder til lækre måltider og formår at sætte kødet i en moderne kontekst. Den store passion for slagterfaget skinnede tydeligt igennem, da juryen besøgte de senere vindere af Slagterprisen.

De to stolte vindere modtog priserne som årets slagtere foran en begejstret fødevarebranche, som netop har været samlet til Fødevaredagen 2022.

”Min forgænger vandt prisen tilbage i 2009, og jeg har så sidenhen forsøgt at arbejde videre med det projekt, som han startede. Vi har udviklet butikken, og personalet har virkelig fortjent den her pris. Nu lykkedes det. Jeg er så glad for, at jeg kan tage den her pris med hjem”,
siger Christian Steen Hansen fra Salling Super i Aarhus, der vandt i kategorien ”Supermarkeder og hypermarkeder”.

”Jeg har ikke turde tro på det før nu. Så lige nu føles det hele ekstra overvældende. Jeg er rørt, for både familie, medarbejdere og min søster Line er et team hos Slagter Munch. Vi får det til at spille som 4. generation. Hvad sagde jeg: Vi kan godt!”, siger Marie Munch fra Slagter Munch i Skagen, der vandt i kategorien ”Privatslagtere”.

Se vinderbilleder og mere information på https://goderaavarer.dk/priser/slagterprisen#jury-2022

NOMINEREDE

I kategorien ”Privatslagtere”

Slagtermestre Dorthe og Henrik Schmelling, Slagter Schmelling, Gilleleje