Vinderen af Køkkenprisen 2022 er fundet

Dette års Køkkenpris er blevet uddelt. I år var det køkkenpersonalet på Nordsjællands Hospital i Hillerød, der kunne trække sig ud af konkurrencen som vindere på Fødevaredagen 2022.

Køkkenprisen uddeles til offentlige køkkener, som formår at arbejde reflekteret med bæredygtighed. Der er blevet givet point for aktiv stillingtagen og konkrete planer for, hvordan man serverer bæredygtige måltider, og det er ikke tilfældigt, at det netop er bæredygtighed, der er blevet fokuseret på i Køkkenprisen i år.

- Det er vigtigt, at vi ikke blot hylder de køkkener, som taler om økologi, verdensmål og hvordan de gerne vil arbejde bæredygtigt, men at vi får fortalt historien om dem, der rent faktisk formår at udleve ambitionerne i praksis.
Køkkenerne har mange hensyn at tage. Både til deres målgrupper, arbejdet med bæredygtigheden i deres indkøb, kostråd, køkkenpraksis og selvfølgelig i selve måltidet. Samtidig skal det smage godt og se indbydende ud for at skabe varig forandring. Så det køkkenfaglige personale løfter en kæmpe opgave. Dem der er bedst til det, vil vi gerne honorere i år og hjælpe med at sprede budskaberne om deres gode arbejde,
siger jurymedlem og seniorkonsulent fra Landbrug og Fødevarer Kristian Ploug Grut.

Ældres madvaner respekteres stadig
Køkkenprisens store fokus på bæredygtighedsaspektet betyder ikke, at der ikke tages særlige hensyn. Livskvalitet hos ældre og småtspisende er også et vigtigt parameter for at lykkes med opgaven ude i de offentlige køkkener. De gode spiseoplevelser er lige så vigtige som næringsaspektet. Det er en svær kunst at balancere gode spiseoplevelser med den rette ernæring samt høje krav til bæredygtighed, men det lykkedes alle de nominerede til Køkkenprisen 2022 med.

Der var dog én kandidat, som løser opgaven i særklasse. Køkkenpersonalet på Nordsjællands Hospital i Hillerød formår at levere høj kvalitet på daglig basis, når de serverer indbydende måltider til de spisende på hospitalet. Det var derfor nogle stolte vindere, som tog imod årets Køkkenpris i den fyldte sal på Hindsgavl Slot i Middelfart.

- Det føles helt fantastisk at få anerkendelse for det arbejde, som vi udfører hver dag. Det viser, at der er nogle, der sætter pris på vores tanker, og det er så fedt. Vi har et mål om at reducere CO2 pr. indkøbt kilo med 25 pct. inden 2025 – og der er vi halvvejs nu, siger teamet fra Nordsjællands Hospital.

Køkkenprisen uddeles i et samarbejde mellem de faglige organisationer: Kost- og Ernæringsforbundet, FOA, Økologisk Landsforening og 3F, der organiserer de køkkenprofessionelle, samt Landbrug & Fødevarer.

Se vinderfotos fra Fødevaredagen 2022 på www.goderaavarer.dk/priser/koekkenprisen

De nominerede til Køkkenprisen 2022:

Aalborg Universitetshospital, Region Nordjylland

Rosengårdscenteret, Silkeborg