Vinder af Naturens Døgn på Sprogø fundet
Et hold bestående af eksperter fra bl.a. DTU Aqua, Danmarks Naturfredningsforening, AAU, Rambøll, Slagelse Kommune og Banedanmark har i dag vundet idékonkurrencen Naturens Døgn på Sprogø. Førstepræmien blev overrakt af transportministeren, der kalder vinderprojektet for visionært.
I anledning af, at Storebæltsforbindelsen fylder 25 år, blev idékonkurrencen Naturens Døgn 13.-14. juni afholdt på Sprogø. Her har kapaciteter inden for natur og miljø dystet om at udvikle de bedste forslag til styrkelsen af biodiversiteten omkring anlægget til lands og til vands.
Deltagerne har overnattet på øen, og i dag blev døgnets bedste idé kåret af et dommerpanel bestående af eksperter fra Biodiversitetsrådet/DTU Aqua, WWF, DHI, Danmarks Fiskeriforening, Aage V. Jensen Fonden og Sund & Bælt.
I deres vurdering har dommerpanelet bl.a. lagt vægt på, om forslaget fremmer samspillet mellem områdets naturlige særpræg og samtidigt dets anvendelse som trafikanlæg, ligesom det har vægtet højt, at ideen er innovativ, men også mulig at implementere – gerne på andre lignende anlæg.
Vinderprojektets kerneidé har dels fokus på naturtiltag på Sprogø, dels naturbeskyttelse i området omkring broens landfæste på Sjælland. Gruppen har efter dommerpanelets vurdering tænkt visionært, men samtidig er deres ide også mulig at realisere. Desuden kan erfaringerne tages med og indtænkes ved anlæg af ny infrastruktur, hvor man krydser hav.
Transportminister Thomas Danielsen stod for præmieoverrækkelsen til vinderholdet:
- Det er min ambition, at naturen og biodiversiteten skal tænkes ind fra starten, når vi planlægger infrastruktur. I den sammenhæng er Storebæltsforbindelsen et klart eksempel på, at der kan komme mange gavnlige effekter ud af anlægsprojekter. Det gælder både langs veje og jernbaner og i havet under Storebæltsbroen, hvor de kunstige rev bidrager til at skabe nyt, frodigt dyreliv under havoverfladen. Det har været virkelig interessant og lærerigt at se de mange ideer, der er kommet ud af Naturens Døgn på Sprogø. Det er afgørende for vores natur, at vi udnytter viden og erfaringer til glæde for insekter og planter i hele landet.
Succeshistorien fra Sprogø
I dag er det 25 år siden, de første biler kørte over Storebælt og dermed krydsede Sprogø. Øen var blevet fire gange større under anlægsarbejdet, og de nye områder fremstod golde, uden liv. Derfra startede en proces med naturgenopretning og landskabspleje, som har betydet, at Sprogø i dag fremstår som et frodigt Natura 2000-beskyttelsesområde med en stor variation af dyr og planter.
Denne positive udvikling er afsættet for Naturens Døgn, som er arrangeret af Sund & Bælt med en ambition om at udvikle flere forslag til, hvordan der kan gøres endnu mere for naturen – såvel ved Storebælt som andre steder i Danmark, hvor natur og infrastruktur mødes.
”Broer og tunneller er i sagens natur konstruktioner, der ændrer på landskabet – men det behøver ikke gå ud over natur og biodiversitet. Faktisk tværtimod, det viser vores erfaringer og dokumenterede resultater her fra Storebælt. Og den viden anvender vi allerede nu ved andre af vores projekter, eksempelvis på Femern Bælt”, siger Mikkel Hemmingsen, CEO, Sund & Bælt.
Find billeder og klip fra Naturens Døgn
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Svampe kan gøre fremtidens veje grønnere22.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
På Femern Bælt-projektet har et forsøg med svampe flyttet asfaltbranchen i en grønnere retning. Virksomheden bag den innovative teknologi kalder forsøget en succes og forventer at have et produkt klar til danske cykelstier i 2026.
Eksperter peger på initiativer til bæredygtig infrastruktur13.11.2024 10:00:04 CET | Pressemeddelelse
Som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej har Sund & Bælt nedsat ekspertgrupper, der har udpeget initiativer, som kan forbedre bæredygtigheden ved ny infrastruktur. Sund & Bælt vil have alle gode idéer og den bedste ekspertise i spil, når der skal indtænkes bæredygtighed i ny infrastruktur. Det gælder også det aktuelle arbejde med miljøkonsekvensvurdering af en mulig Østlig Ringvej, der via en sænketunnel langs Amagers østkyst skal lede den tunge trafik uden om København. Derfor har Sund & Bælt allieret sig med en gruppe af eksperter fra blandt andet miljøorganisationer, uddannelsesinstitutioner og rådgivende ingeniører for at få input til nye initiativer, der kan styrke bæredygtigheden af store infrastrukturprojekter. Eksperter i de tre innovationsgrupper inden for miljø, klima og energi har analyseret mulighederne for en række initiativer, der fremmer miljø og biodiversitet samt reducerer CO₂-udledninger. En af deltagerne i innovationsgrupperne var Danmarks Naturfredning
Femern Bælt-projektet tester fremtidens CO2-reducerede beton12.11.2024 10:11:20 CET | Pressemeddelelse
Femern Bælt-projektet deltager som det første store anlægsbyggeri i en afgørende teststøbning af fremtidens beton med reduceret CO2-aftryk.
Sund & Bælt får ny finansdirektør11.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 1. december 2024 tiltræder Janne Dyrlev som ny finansdirektør i Sund & Bælt. Janne Dyrlev har baggrund i finans- og pensionsbranchen hos blandt andet MobilePay, Danske Bank, Danica og senest som finansdirektør i Forca A/S. I Sund & Bælt får hun reference til administrerende direktør Mikkel Hemmingsen. ”Jeg ser frem til at få Janne med om bord. Hendes store erfaring inden for det finansielle område bliver vigtig for det fortsatte arbejde med effektivisering af forretningen og risikostyring i hele koncernen, herunder Femern Bælt-tunnelen, der er Danmarks største anlægsprojekt”, siger Mikkel Hemmingsen. Janne Dyrlev overtager jobbet som CFO efter Signe Thustrup Kreiner, som stoppede i Sund & Bælt ved udgangen af august. For Janne Dyrlev er det især udsigten til at være med til at bygge varig infrastruktur i verdensklasse, som hun ser frem til. ”Sund & Bælt er en virksomhed med et tydeligt formål om at forbinde Danmark og Danmark med vores naboer, og hvor bæredygtighed bliver tænkt ind
Mulighed for etablering af solcelleanlæg ved Storebæltsforbindelsen6.11.2024 13:03:43 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt sender etableringen af en solcellepark på et areal nær Storebæltsforbindelsens betalingsanlæg i udbud.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum