Vilka varumärken skulle du rekommendera till andra?

YouGov BrandIndex lanserar Sveriges mest rekommenderade varumärken 2021. Toyota hamnar på första plats som det mest rekommenderade varumärket i Sverige.

YouGov har i BrandIndex tittat närmare på vilka företag och varumärken som är bra på att skapa ambassadörer, det vill säga nöjda kunder som rekommenderar dem och deras varumärke till vänner och bekanta.

Sveriges mest rekommendarade varumärken 2021

För att se det här innehållet från d25d2506sfb94s.cloudfront.net måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Toyota hamnar på förstaplats som det mest rekommenderade varumärket enligt YouGov BrandIndex. Anamma som producerar veganska produkter ligga på andraplats tätt följt av Volvo på tredjeplats, som också tog förstaplatsen på den svenska billistan.

Bilindustrin är generellt bra på att skapa ambassadörer och flera bilmärken har gått in i årets topplista. KIA tar sig in på listan på femte plats, BMW hamnar på sjätteplatsen och Audi och Mercedes-Benz tar sjunde och åttonde plats.

Svenskarnas reseaktivitet har varit begränsad de senaste åren, men reslusten är intakt och kanske är det därför det finns två märken inom resebranschen på årets lista. Airbnb på fjärde plats och TUI på nionde plats.

Avanza tar sig in på listan på tionde plats.

Varumärken som ökar mest

SJ är varumärket med den största positiva förändringen och har förbättrat sin Recommend-poäng med 10% senaste året. Den positiva utvecklingen kan troligtvis härledas till klimatdebatten som har påverkat resenärerna i Sverige. Dessutom har det varit färre pendlare. och därmed färre missnöjda kunder, det senaste året.  SJ är också det företag som stärker sin image mest enligt YouGovs imagerankning.

Risifrutti hamnar på andraplats på listan över varumärken som har förbättrat sin ställning mest under året och Swedbank ligga på tredjeplats.

Kontakta oss

Vill du veta hur ditt varumärke mår? Eller hör mer om YouGov BrandIndex? Kontakta oss

Om YouGov BrandIndex-rankingen

YouGov BrandIndex är tillgänglig på 55 marknader runt om i världen och genomför mer än 11 miljoner intervjuer varje år i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien, Mellanöstern och Australasien.

I Sverige mäts cirka 400 varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer med allmänheten i Sverige.

Rankingen baseras på genomsnittlig data under perioden 1 juni 2020 – 31 maj 2021 och samtliga intervjuer som gjorts med kunder till respektive varumärke/företag. YouGov har endast inkluderat varumärken som baseras på minst 100 intervjuer under perioden.

Recommend-andelen tas fram genom att respondenter tillfrågas: Vilka av följande företag/varumärken skulle du kunna REKOMMENDERA till andra?

I listan med varumärken som ökar mest rankas varumärkena med den största ökningen i Recommend-poäng under perioden 1 juni 2020 – 31 maj 2021 jämfört med samma period 2019-2020.

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 400 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet.

Brandindex bevakar varumärken både inom Sverige och på internationell nivå. Detta ger möjlighet till att få en helhetsbild av ett varumärke i ett land, jämföra uppfattningen om varumärket mellan flera länder eller att hålla koll på varumärket ur ett globalt perspektiv.

www.yougov.se