Vilka är de svenska rabattjägarna?

57 % av svenskarna letar i regel efter det lägsta priset när de handlar, medan en dryg tredjedel alltid håller koll på specialerbjudanden. Men vad utmärker de svenskar som alltid letar efter ett bra specialerbjudande?

YouGov har undersökt de svenska rabattjägarnas demografi och attityder. Undersökningen visar att det finns en övervikt av kvinnor och 18–29-åringar.

När man tittar på de svenska rabattjägarnas demografi är det kvinnor (60 %) och unga mellan 18 och 29 år (24 %) som dominerar. 28 % av rabattjägarna är dessutom singlar, medan en tiondel (11 %) är studenter.

Om man tittar på ekonomin för de svenska rabattjägarna har en fjärdedel (26 %) en hushållsinkomst på 200 000 kronor eller lägre om året.

Jämfört med befolkningen i stort är rabattjägarna mer uppmärksamma på direktreklam, dvs. reklam i brevlådan, och om de ser att ett varumärke är på rea är de benägna att slå till – även om de har ett annat favoritvarumärke.

Många av rabattjägarna är dessutom med i kundklubbar. De tre främsta kundklubbarna för rabattjägare är Willys Plus (56 %), Apotekets Klubb Hjärtat (51 %) och H&M Club (42 %).

Generellt vill rabattjägarna vara strukturerade när de veckohandlar. Medan 60 % planerar sina inköp håller sig 41 % i regel inom en strikt budget när de handlar.

Drygt hälften (53 %) läser alltid produktrecensioner innan de köper något och drygt hälften (55 %) är motiverade att köpa varor och tjänster på nätet då det är billigare jämfört med fysiska butiker.

Undersökningen bygger på data från YouGov Profiles och har samlats in under en 12-månadersperiod fram till 4 oktober 2020.

Segmenteringsverktyget YouGov Profiles gör det möjligt att kartlägga och analysera delar av befolkningen.

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 9,6 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 44 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.