Kongernes JellingKongernes Jelling

Vikinge-museer samarbejder om dansk-tysk kulturarv

Et af Danmarkshistoriens største og kendteste arkæologiske komplekser ligger i dag spredt over to lande. Nu vil tre museer gøre mere for at styrke sammenhængen. Kongernes Jelling, Danevirke Museum og Vikingemuseet i Hedeby er gået sammen for at tydeliggøre den grænseoverskridende forbindelse mellem grænselandets UNESCO-verdensarvssteder fra vikingetiden. I centrum for den fælles kampagne ”Harald Blåtand… handel, forsvar og pral” står illustrationer af den danske tegner Bjørk Matias Friis og den nok berømteste danske konge fra denne tid, som havde betydelige aktier i alle tre steder.
Gæsterne på de tre museer får fremover kort med motiver af tegneren Bjørk Matthias Friis med hjem. (Må bruges frit af medierne, credit: DAMU/Bjørk Matias Friis)

„I 900-tallet hørte alle tre steder sammen. Kongen havde sit hovedsæde i Jelling, Nordeuropas største handelsby Hedeby var en af hans største indtægtskilder, og forsvarsanlægget Danevirke var hans vigtigste bolværk mod den store østfrankiske nabo mod syd. Vores tre museer har altså rigtigt meget til fælles, og det vil vi gerne gøre tydeligt,“ forklarer lederen af Vikingemuseet Hedeby, Dr. Matthias Toplak.

„Harald Blåtand var en yderst selvbevidst mand og elskede at demonstrere sin magt gennem bling og byggeri. Han anlagde hidtil uhørte bygningsværker som den store palisade omkring Jelling, Broen ved Ravning Enge eller det seks kilometer lange, topmoderne Kovirke-anlæg i Danevirke. Med sin bygge-virksomhed og med det yderst succesfulde internationale handelscenter Hedeby kunne han demonstrere sin magt og vise, at han var helt på øjenhøjde med sin store modspiller, den magtfulde østfrankisk-tyske konge Otto den Anden“, siger Morten Teilmann Jørgensen, museumschef for Kongernes Jelling.

„Vikingetiden har i vores dansk-tyske grænseland efterladt helt særlige spor, som hører til UNESCOs verdensarv i dag. Når det handler om den dansk-tyske historie og det gamle hertugdømme Slesvig, så tænker mange dog først på krigen i 1864 og nationale konflikter i området. Men vi har også en storartet fælles kulturarv fra tidligere tider, som vi tager vare om i fællesskab i dag. Det vil vi gerne gøre tydeligt for et bredere publikum med Bjørks dejlige tegninger. Vores ønske er selvfølgelig, at mange vil benytte lejligheden til at besøge de tre museer og opleve, hvor stærkt landene er knyttet sammen gennem historien“, håber lederen af Danevirke Museum, Lars Erik Bethge.

Kampagnen „Harald Blåtand… handel, forsvar og pral“ er blevet støttet af Kreis Schleswig-Flensburg via det dansk-tyske INTERREG-Program TOUR-BO. Den består af tre udstillingsvægge med tre historiske motiver fra de tre steder, som fremover står på de tre museer. De suppleres med kort med de tre motiver af Bjørk Friis, som kan tages med hjem gratis.

Fremover vil de tre institutioner udvide deres faglige samarbejde. Det næsteskridt bliver en animations-film med en historie, som udspiller sig på de tre steder i Harald Blåtands tid. Den produceres – ligesom den aktuelle kampagne – i samarbejde med klyngen Viborg Visuals, som har særlige kompetencer indenfor animation og formidling af UNESCO-verdensarvssteder. Det nye projekt modtager blandt andet støtte fra INTERREG-programmet KursKultur i Region Sønderjylland-Schleswig.

Oplevelsescentret Kongernes Jelling er del af Nationalmuseet. Vikingemuseet Hedeby hører til de slesvig-holstenske delstatsmuseer (Stiftung Schleswig-Holsteinische Landesmuseen), mens Danevirke Museum drives af Sydslesvigsk Forening, det dansk mindretals kulturelle hovedorganisation.

Pressekontakt:

Lars Erik Bethge, tlf. +49 178 450 7428, leb@syfo.de

Morten Teilmann Jørgensen, tlf. +45 41 20 63 35, Morten.Teilmann-Jorgensen@natmus.dk

Billeder

Download
Dette projekt finansieres af midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
Download

Information om Kongernes Jelling

Kongernes Jelling
Gormsgade 23
7300 Jelling

4120 6331http://www.kongernesjelling.dk