Viggo klar til at lancere bæredygtige hyrevogne med finansiering fra Vækstfonden

Med et Vækstlån på 4 mio. kr. fra Vækstfonden er den unge danske teknologivirksomhed Viggo nu klar til at lancere en ny bæredygtig kørselsservice, der optimerer kørslen via datadrevet innovation.

Den nye danske teknologivirksomhed, Viggo, lancerer i disse dage en bæredygtig kørselsservice i København. Virksomheden, der bl.a. har fået tilsagn om et Vækstlån på 4 mio. kr. fra Vækstfonden, har som målsætning at bryde med den langsomme grønne omstilling på transport-området og i taxibranchen specifikt. Det gør Viggo med kombinationen af avanceret software, elbiler, primært Tesla’er, og et grønt DNA.

Vil præge transport i grøn retning
Viggo blev godkendt af Trafikstyrelsen i begyndelsen af 2019 og har tilladelse til at drive et kørselskontor under den nye lov, der trådte i kraft den 1. januar 2018. Teknologivirksomheden vil med grøn innovation, nul-emissionsbiler og skandinavisk simplicitet udfordre den traditionelle taxibranche, og det sker med Peter Bardenfleth-Hansen, som senest har været europæisk udviklingsdirektør hos Tesla, for enden af bestyrelsesbordet.

”Da jeg i sin tid blev præsenteret for Viggos målsætning, stod det meget hurtigt klart, at her var en unik mulighed for at præge transport i en grøn retning. Noget, der gennem min karriere og senest som europæisk udviklingsdirektør hos Tesla, står mit hjerte meget nært, ” siger Peter Bardenfleth-Hansen, som netop er tiltrådt en stilling som salgsdirektør i tyske DHLs søsterselskab, StreetScooter GmbH.

Peter Bardenfleth-Hansen fortæller, at noget af det, der gjorde ham sikker på, at Viggo var en virksomhed med potentiale var, at Viggo er en nytænkende teknologivirksomhed, som ikke blot har udviklet en smart app, men derimod en dybt avanceret software, som f.eks. optimerer antallet af kørte kilometer til fordel for kunderne, chaufførerne og miljøet. Derved har Viggo potentiale til at disrupte den måde, vi transporterer os rundt i byerne.

”Med teknologien kommer Viggo som det første til at udfordre taxi-branchen. Det gør vi med et højt serviceniveau, som er muligt netop pga. den avancerede software, og fordi teknologien bakkes op af professionelle, særligt trænede chauffører. Så at Vækstfonden bakker op om vores vision med et Vækstlån på 4 mio. kr. ser jeg som en kvalitetsstempling af Viggos målsætning om at bidrage til den grønne forandring i storbyerne,” siger Peter Bardenfleth-Hansen.

I Vækstfonden ser erhvervskundechef Charlotte Christensen-Degn frem til at følge udrulningen af Viggos grønne transportløsning.

”Når vi har valgt at yde et Vækstlån til Viggo, er det på baggrund af en stærk vækstcase med et internationalt potentiale og en professionel organisation. Viggo er et godt eksempel på, hvordan datadrevet innovation kan bidrage til bæredygtige alternativer og derved optimere transport i vores storbyer,” siger Charlotte Christensen-Degn.

Viggo kommer udelukkende til at benytte nul-emissionsbiler, primært Tesla'er, og forventer at have 75 elbiler på gaden ved udgangen af 2019.

For yderligere information, kontakt:

• Peter Bardenfleth-Hansen, bestyrelsesformand i Viggo, på 29934456 eller press@viggo.com
  • Nathali Selmeczi Lehmann, Vækstfonden, på 28600113 eller nsl@vf.dk.

Om Viggo:
Viggo er en ny teknologivirksomhed, der sætter grøn omstilling i bevægelse med klimavenlig mobilitet i byen. Kunderne kan følge den Viggo, de har bestilt og følge dens vej mod kundens afhentningssted.

Med avanceret datadrevet innovation, nul-emissionsbiler og skandinavisk simplicitet vil Viggo revolutionere måden, vi bevæger os rundt på. Både miljømæssig og social ansvarlighed er en del af DNA’en, og målet er at udfordre standarden (og serviceniveauet) for hyrevogne, f.eks. rater Viggos kunder oplevelsen direkte i app’en for tryghed og kundernes sikkerhed.

Læs mere på www.viggo.com

Peter Bardenfleth-Hansen, bestyrelsesformand i Viggo

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.900 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 24,9 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2018 tilsammen mere end 65.500 ansatte.