Viggo klar til at lancere bæredygtige hyrevogne med finansiering fra Vækstfonden

Med et Vækstlån på 4 mio. kr. fra Vækstfonden er den unge danske teknologivirksomhed Viggo nu klar til at lancere en ny bæredygtig kørselsservice, der optimerer kørslen via datadrevet innovation.

Den nye danske teknologivirksomhed, Viggo, lancerer i disse dage en bæredygtig kørselsservice i København. Virksomheden, der bl.a. har fået tilsagn om et Vækstlån på 4 mio. kr. fra Vækstfonden, har som målsætning at bryde med den langsomme grønne omstilling på transport-området og i taxibranchen specifikt. Det gør Viggo med kombinationen af avanceret software, elbiler, primært Tesla’er, og et grønt DNA.

Vil præge transport i grøn retning
Viggo blev godkendt af Trafikstyrelsen i begyndelsen af 2019 og har tilladelse til at drive et kørselskontor under den nye lov, der trådte i kraft den 1. januar 2018. Teknologivirksomheden vil med grøn innovation, nul-emissionsbiler og skandinavisk simplicitet udfordre den traditionelle taxibranche, og det sker med Peter Bardenfleth-Hansen, som senest har været europæisk udviklingsdirektør hos Tesla, for enden af bestyrelsesbordet.

”Da jeg i sin tid blev præsenteret for Viggos målsætning, stod det meget hurtigt klart, at her var en unik mulighed for at præge transport i en grøn retning. Noget, der gennem min karriere og senest som europæisk udviklingsdirektør hos Tesla, står mit hjerte meget nært, ” siger Peter Bardenfleth-Hansen, som netop er tiltrådt en stilling som salgsdirektør i tyske DHLs søsterselskab, StreetScooter GmbH.

Peter Bardenfleth-Hansen fortæller, at noget af det, der gjorde ham sikker på, at Viggo var en virksomhed med potentiale var, at Viggo er en nytænkende teknologivirksomhed, som ikke blot har udviklet en smart app, men derimod en dybt avanceret software, som f.eks. optimerer antallet af kørte kilometer til fordel for kunderne, chaufførerne og miljøet. Derved har Viggo potentiale til at disrupte den måde, vi transporterer os rundt i byerne.

”Med teknologien kommer Viggo som det første til at udfordre taxi-branchen. Det gør vi med et højt serviceniveau, som er muligt netop pga. den avancerede software, og fordi teknologien bakkes op af professionelle, særligt trænede chauffører. Så at Vækstfonden bakker op om vores vision med et Vækstlån på 4 mio. kr. ser jeg som en kvalitetsstempling af Viggos målsætning om at bidrage til den grønne forandring i storbyerne,” siger Peter Bardenfleth-Hansen.

I Vækstfonden ser erhvervskundechef Charlotte Christensen-Degn frem til at følge udrulningen af Viggos grønne transportløsning.

”Når vi har valgt at yde et Vækstlån til Viggo, er det på baggrund af en stærk vækstcase med et internationalt potentiale og en professionel organisation. Viggo er et godt eksempel på, hvordan datadrevet innovation kan bidrage til bæredygtige alternativer og derved optimere transport i vores storbyer,” siger Charlotte Christensen-Degn.

Viggo kommer udelukkende til at benytte nul-emissionsbiler, primært Tesla'er, og forventer at have 75 elbiler på gaden ved udgangen af 2019.

For yderligere information, kontakt:

• Peter Bardenfleth-Hansen, bestyrelsesformand i Viggo, på 29934456 eller press@viggo.com
  • Nathali Selmeczi Lehmann, Vækstfonden, på 28600113 eller nsl@vf.dk.

Om Viggo:
Viggo er en ny teknologivirksomhed, der sætter grøn omstilling i bevægelse med klimavenlig mobilitet i byen. Kunderne kan følge den Viggo, de har bestilt og følge dens vej mod kundens afhentningssted.

Med avanceret datadrevet innovation, nul-emissionsbiler og skandinavisk simplicitet vil Viggo revolutionere måden, vi bevæger os rundt på. Både miljømæssig og social ansvarlighed er en del af DNA’en, og målet er at udfordre standarden (og serviceniveauet) for hyrevogne, f.eks. rater Viggos kunder oplevelsen direkte i app’en for tryghed og kundernes sikkerhed.

Læs mere på www.viggo.com

Peter Bardenfleth-Hansen, bestyrelsesformand i Viggo

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Danmarks Grønne Fremtidsfond er nu en realitet: Milliarder på vej til grønne virksomheder14.9.2020 11:00:00 CESTPressemeddelelse

I dag har Danmark fået en grøn fremtidsfond, der skal sikre kapital til grønne løsninger – kapital, der nu er blevet endnu vigtigere efter coronakrisen, og som skal bidrage til, at Danmark er i førersædet, når det kommer til grøn omstilling. I slutningen af 2019 blev fremtidsfonden besluttet, og nu er den endelige aftale faldet på plads mellem regeringen og partierne bag finansloven. Dermed er rammerne på plads, så Danmarks Grønne Fremtidsfond nu kan sende kapital ud til de grønne virksomheder og iværksættere.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.