Viggo er klar med lynladere

Mobilitetsvirksomheden Viggo opstiller den 30. april nogle af landets hurtigste lynladere. Lynladerne bliver i første omgang sat op i Storkøbenhavn - og de kan bruges af både chauffører, andre virksomheder og privatpersoner.

Den første april offentliggjorde Viggo, at de fremover vil skifte elbilerne ud med benzin- og dieselbiler. Og selvom aprilsnaren blev nævnt af både Børsen og P3 samt nåede ud til over 1 mio. danskere, bliver Viggos logo stadig kun sat på nul-emissionsbiler.

De har nemlig valgt at lægge endnu flere hestekræfter i elbilen og lancerer den 30. april ladeprojektet ViggoEnergy.

“I al sin enkelthed er det central lynopladning til alle, der kører elbil,” fortæller Henriette Friis, som står i spidsen for ViggoEnergy.

Flere elbiler kræver flere lynladere

Flere og flere køber elbiler og har behov for at lade - det gælder både fragtfirmaer, taxichauffører og privatpersoner.

“Med lynladere undgår elbilister at køre gaderne tynde i deres søgning efter en ledig ladestander, hvor elbilen kan lade hele natten.” siger Henriette Friis.

Lynladerne bliver opsat i erhvervsområder og på centrale placeringer i de større byer. Det vil betyde, at eksempelvis taxichauffører og fragtfirmaer er i stand til at udføre deres arbejde bedre, fordi de kan lade lynhurtigt og på den måde komme videre med dagens arbejde.

For Viggo betyder det også, at virksomheden kan understøtte sine vognmænd og chauffører endnu bedre.

“Vi lytter til dem og gør alt, hvad vi kan, for at deres hverdag bliver nemmere,” siger Henriette Friis.

Lynladere, der er klar til fremtidens modeller

Den 30. april opsætter ViggoEnergy de første to af i alt otte lynladere. De to lynladere kan oplade fire elbiler samtidigt med op til 150 kW pr. elbil. 150 kW er så hurtigt, at det i øjeblikket er de færreste elbiler, der kan få fuldt udbytte af den meget høje hastighed.

“Så er vi klar til fremtidens modeller. Og heldigvis kan både en Tesla 3 og Jaguar I-PACE lade ved høj hastighed, hvilket er heldigt, for det er de to biler de fleste af vores vognmænd kører i,” fortæller Henriette Friis.

En Tesla 3 kommer således til at kunne oplade til 80% på mellem 20 og 30 minutter.. De ladere, man typisk finder i gadebilledet i dag, tager over halvanden time om at lade op til 80%.

De to første lynladere bliver sat op i Storkøbenhavn og står klar den 30. april. Den præcise adresse offentliggøres kort før lanceringen.

• Ladestanderne bliver sat op i samarbejde med Spirii, som står for alt det operationelle ved opladningen, samt AURA Energi, der leverer strøm - primært fra danske kilder
  • Alle otte lynladere bliver opsat i Københavnsområdet og i Aarhus, men deres præcise placeringer bliver drypvis offentliggjort.
  • Viggo forventer at bidrage til en CO2-besparelse på over 1000 ton i løbet af 2021, når man sammenligner med fossildrevne biler. (Kilde: Besparelsen er beregnet ud fra Klimarådets estimater på CO2-besparelse ved overgang fra fossildrevne til eldrevne biler.

Copenhagen Fashion Week vælger bæredygtigt hele vejen10.8.2020 11:39:44 CEST | Pressemeddelelse