Vibys kommende kulturhus bygger på FN’s verdensmål

Når indbyggerne i den sjællandske by Viby i sommeren 2021 kan gå på opdagelse i deres nye bibliotek og kulturhus, bliver det med visheden om, at byggeriet er opført med udgangspunkt i FN’s mål om bæredygtighed.

Forslag til billedtekst:
Brug af billeder: Vedhæftede billeder må benyttes ved omtale af Skou Gruppens opførelse af Viby Sjællands kommende bibliotek og kulturhus. Billederne skal krediteres Primus arkitekter samt Christensen & Co Arkitekter. Forslag til billedtekst: Det nye bibliotek og kulturhus i Viby Sjælland bliver inspireret af det tidligere mejeri, som lå på grunden. Det ses blandt andet på facadens lyse klinker, der minder om mejeriets indvendige vægfliser, og på tagkonstruktionen.

Et kulturelt fællesskab, der har fri adgang til viden og kreativ udfoldelse, og som er opført af langtidsholdbare, bæredygtige materialer.

Det er, hvad borgerne i Viby Sjælland kan vente, når byens kommende bibliotek og kulturhus slår dørene op i sommeren 2021.

”Fra Roskilde Kommunes side er det et krav, at projektet lever op til bæredygtighedscertificeringen ’DGNB sølv’, og vi mener, at byggeriet også har potentiale til at inddrage FN’s verdensmål. Derfor tager vi hensyn til disse i byggeriet,” fortæller Martin Skou Heidemann, adm. direktør i entreprenørvirksomheden Skou Gruppen.

Sammen med Orbicon, Christensen & Co., Primus Arkitekter og Sted Landskab har Skou Gruppen vundet totalentreprisen på byggeriet, der skal tiltrække flere borgere til den midtsjællandske by.

En DGNB-certificering kan opnås, hvis et byggeri lever op til en række høje krav, når det kommer til social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed. FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling udgør 17 mål, der blandt andet skal sikre ansvarligt forbrug og produktion, bæredygtige byer og en klimaindsats.

Bæredygtigheden findes i materialerne
Nogle af de steder, hvor FN’s verdensmål konkret kommer til udtryk i det kommende kulturhus, er i valget af byggematerialer.

”Arkitekterne har haft et klart fokus på at gøre byggeriet så bæredygtigt som muligt. Det kan blandt andet ses i valget af byggematerialer,” siger Martin Skou Heidemann og tilføjer, at god arkitektur generelt er mere langtidsholdbart.

Byggematerialerne til det kommende kulturhus er valgt ud fra, om det har en lang levetid, og om det er let at vedligeholde. Al træværket er enten FSC- eller PEFC-certificeret, og det orangerøde linoleum, der skal pryde gulvene i biblioteket og det lokalhistoriske arkiv, er fremstillet af naturlige råvarer, hvoraf 43 procent er genbrugsmateriale. Samtidig bliver bygningens bærende søjler fremstillet af stål. Det øger muligheden for, at de en dag kan tages ned og bruges i en anden sammenhæng uden omsmeltning.

”Listen over bæredygtige tiltag i det her byggeri er lang, og heldigvis er det en del af en større tendens, hvor vi oplever, at flere og flere bygherrer stiller krav til bæredygtighed,” fortæller Martin Skou Heidemann.

Og det er en udvikling, som han er glad for. Det giver nemlig stolthed, når man som entreprenør, byggeleder eller håndværker kan aflevere et byggeri, der tager hensyn til de kommende generationer, lyder det fra Martin Skou Heidemann.

Han glæder sig til, at byggeriets projekteringsfase er slut, så håndværkerne fra Skou Gruppen kan tage det første spadestik på byggegrunden i juli 2020.

”Vi ser frem til at give indbyggerne i Viby et godt, flot og bæredygtigt bibliotek og kulturhus, som de kan samles om, og som kan stå mange år frem,” siger han.

Det nye bibliotek og kulturhus ventes at blive taget i brug i juli 2021. Byggeriets samlede kontraktsum lyder på 29,9 mio. kroner.

Adm. direktør, partner: Martin Skou Heidemann på telefon 28 35 80 15 eller e-mail ms@skougruppen.dk

Fakta om Skou Gruppen

Skou Gruppen beskæftiger over 150 ansatte, arbejder i hele Storkøbenhavn og har hovedkontor i Hørsholm.

Virksomheden vedligeholder ejendomme på flerårige serviceaftaler for mange kommuner i hovedstadsområdet samt for Region Hovedstaden, Forsvaret og EU's Miljøkommission. Desuden vedligeholder Skou Gruppen ca. 20 kirker over hele Sjælland og arbejder for mange andre offentlige bygherrer.