Vi spørger i butikken, men køber på nettet

Del

Bruger vi i højere grad butikkerne som de rene showrooms, inden vi bestiller dem på nettet? Det tyder en ny undersøgelse foretaget af fagforeningen Business Danmark på. Mere end hver tredje dansker har nemlig prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.

Webshops bliver mere og mere populære og otte ud af ti danskere handler online flere gange om året. Men inden varerne lægges i den online indkøbskurv, går mere end hver tredje forbi en fysisk butik for at få rådgivning og mulighed for at se og afprøve varen. Det viser en ny undersøgelse, som Userneeds har udarbejdet for Business Danmark.

”Det er jo selvfølgelig positivt for detailbranchen, at forbrugerne stadig har lyst til at komme i de fysiske butikker, men der er ingen tvivl om, at i takt med at onlinehandlen stiger, får synergien mellem butik og webshop en helt afgørende betydning for, om virksomheder fremover kan bevare en position i markedet,”siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark, der organiserer 27.500 medlemmer beskæftiget indenfor salg og marketing.

I undersøgelsen svarer mere end hver tredje i øvrigt, at det er helt ok at teste en vare i en butik, for så at købe den på en anden virksomheds hjemmeside. Der er altså ikke noget der tyder på, at det er en tendens, der vil forsvinde.

”Jeg går lige hjem og tænker over det”
En af de brancher, der mærker en stigende tendens til, at kunderne spørger i butikken, men køber på nettet, er elektronikbranchen. Ifølge landechef hos HiFi klubben, Henrik Wieben, kommer der dagligt kunder i butikken for at få en demonstration af et produkt uden at købe det i butikken.

”Vi oplever en stadig stigende tendens til, at forbrugerne køber deres elektronik på nettet, også nogle gange i andre webshops end vores. Sådan er udviklingen, og den kan vi ikke gøre så meget ved. Men det er klart, at det selvfølgelig får os til at gøre en ekstra indsats for at give en rigtig god kundeoplevelse i butikkerne, så kunderne får lyst til at købe produktet med det samme,”siger Henrik Wieben.

Vigtigt sikre butikkernes overlevelse
Trods den stigende onlinehandel foretrækker knap halvdelen af danskerne stadig de fysiske butikker, hvor de kan få rådgivning om produkterne og blive inspireret på en måde, som ikke sker i samme grad online. Samtidig er de fysiske butikker ifølge Jens Neustrup Simonsen vigtige at bevare, fordi det skaber loyalitet og tillid.

”Tendensen er jo ret tydelig: Vil man overleve som butik i dag, skal man indrette sig efter den ændrede kundeadfærd. Det behøver ikke at betyde, at vores handelsgader lige om lidt ligger øde hen, for der findes rigtigt mange gode eksempler på, at man sagtens kan drive god forretning ved at skabe unikke kundeoplevelser i de fysiske butikker, der gør, at man også køber varen det samme sted online”,siger Jens Neustrup Simonsen.

For at motivere salgsmedarbejderne til at skabe gode kundeoplevelser i butikken har man hos HiFi Klubben valgt at fordeleal online omsætning ud på butikkerne, så onlinesalget i fx Odense tilfalder den fysiske HiFi butik i Odense. På den måde distribueres salget ud til de butikker, hvor sælgerne i mange tilfælde har været med til at inspirere og rådgive kunden til købet.

For yderligere oplysninger, kontakt:
Michael Krag-Svendsen, Kommunikationschef hos Business Danmark
Tlf. 2637 6117
Mail Michael.Krag-Svendsen@businessdanmark.dk

Vedhæftede filer

Information om Business Danmark

Business Danmark
Roskildevej 288
2610 Rødovre

3374 0200https://www.businessdanmark.dk