Vi planter træer for klimaet

Genanvendelse af tomme flasker og dåser mindsker CO2-udledningen. Dansk Retursystem gør en yderligere indsats for klimaet ved at støtte ’Danmark planter træer’, som Danmarks Naturfredningsforening står bag.

Dansk Retursystem støtter 'Danmark planter træer'

Så er det i morgen, at ’Danmark planter træer’-indsamlingen løber af stablen på TV2. Det er kulminationen på en indsamling, hvor pengene går til plantning af træer rundt om i Danmark. "I Dansk Retursystem støtter vi ’Danmark planter træer’, fordi vi gerne vil være med til at gøre en positiv forskel for klimaet. Hvert eneste træ gør en forskel – ligesom hver enkelt flaske og dåse tæller, når vi hver dag indsamler, sorterer dem og sender dem til genanvendelse, hvorved der spares både CO2 og råstoffer”, siger Hanne Luke, der er kommunikationsdirektør i Dansk Retursystem.

Dansk Retursystems kerneopgave er i forvejen at holde CO2-udledningen nede ved at genanvende dåser og flasker. At plante træer bidrager yderligere til det, da træer opsamler og lagrer store mængder CO2.

Danmark står sammen

Hele Danmark kan bidrage til ’Danmark planter træer’. Sådan er det også med pantsystemet. Det er hele Danmarks fortjeneste, at vi har et af verdens bedste pantsystemer.

”Det kræver fx 81 % mindre CO2 at genanvende materialerne fra en plastflaske, når der skal laves en ny, i stedet for at bruge nye materialer”, siger Hanne Luke.

I 2018 afleverede danskerne 1,4 mia. flasker og dåser retur. Genanvendelsen af emballagerne betød, at der blev sparet ca. 143.950 tons CO2, i forhold til hvis emballagerne blev produceret af nye råstoffer.

Dansk Retursystem støtter 'Danmark planter træer'

Resen Friskole vinder klimakonkurrence8.11.2019 10:10:00 CETPressemeddelelse

Det blev 4. klasse fra Resen Friskole i Struer, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i uge 44 og samlet tomme flasker og dåser. Præmien på 2000 kroner til klassekassen blev overrakt torsdag af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. De oplever, at børn ønsker at gøre en konkret forskel for miljø og klima.

Verdensmålene kommer til Dianalund23.8.2019 07:42:00 CESTPressemeddelelse

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og lørdag den 31. august kl. 10:00 - 14:00 besøger Danmark for Målene Dianalund Centret i Dianalund. Kom forbi og oplev Mikael Jarnvig, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten. "Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene. Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast. "Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men hver enkelt flask

Verdensmålene kommer til Århus23.8.2019 07:36:00 CESTPressemeddelelse

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og fredag den 30. august kl. 15:00 - 19:00 besøger Danmark for Målene Store Torv i Århus. Kom forbi og hør Mikael Jarnvig fortælle om klimaforandringer, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten. "Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene. Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast. "Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men