CyklistforbundetCyklistforbundet

VI CYKLER TIL ARBEJDE: Kollegaer hjælper hinanden op på cyklen i maj

Mange kunne få dækket deres daglige motionsbehov, hvis de cyklede til arbejde. 1. maj går startskuddet for Cyklistforbundets månedlange og landsdækkende maj-kampagne Vi Cykler Til Arbejde. 55.000 danskere fordelt på knapt 6.000 hold fra 2.000 virksomheder cykler med. OBS: Se deltageroversigt på kommunalt niveau nederst
- Vi Cykler Til Arbejde handler om at have det sjovt med kollegaerne og om at sige ja til en sundere og grønnere hverdag, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam. Foto: Cyklistforbundet/Marie Hald.

- Vi Cykler Til Arbejde handler om at have det sjovt med kollegaerne og om at sige ja til en sundere og grønnere hverdag, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

- Selvfølgelig er der medarbejdere, for hvem cyklen aldrig vil blive relevant, fordi afstanden er for stor. Men for mange medarbejdere kan det blive lige præcis det lille skub, som gør forskellen på at tage cyklen eller bilen.

Der er for arbejdsgiverne store fordele ved at bakke op om cykling i hverdagen. Hvis der blev cyklet bare en tiendedel mere end i dag, kan sygefraværet ifølge Dansk Industri reduceres med 267.000 dage.

- Set i lyset af, at 47% af alle pendlerture for beskæftigede i Danmark er 10 km eller derunder, er det bestemt ikke urealistisk at få flere til at cykle mere i hverdagen, siger Klaus Bondam.

TILMELDING STADIG ÅBEN
Det er efter kampagnestart muligt at tilmelde sig på vcta.dk.

TRIVSEL PÅ ARBEJDSPLADSEN
Vi Cykler Til Arbejde handler ikke om at cykle hurtigst eller længst, men om at komme på cyklen så mange dage som muligt. Man kan cykle på alle typer cykler – også elcykler – og cykelturen til toget eller bussen tæller også som en cykeldag.

Både små virksomheder landet over og store virksomheder som TDC, Nykredit og Novo Nordisk har tilmeldt hold til årets kampagne. Ca. 55.000 danskere fordelt på knapt 6.000 hold fra 2.000 virksomheder deltager i kampagnen. Årets hovedpræmie er et rejsegavekort til Ruby Rejser på 10.000 kroner til alle på vinderholdet.

Mange virksomheder bruger kampagnen som ramme til at styrke fællesskabet og trivslen på arbejdspladsen.

Derfor tilbyder Cyklistforbundet alle virksomheder et inspirationskatalog til lokale aktiviteter, sociale arrangementer og kollegiale events (se vcta.dk/virksomheder).

TILMELDTE - ANTAL LOKALE DELTAGERE OG VIRKSOMHEDER

Find oversigt over 1/ antal lokale deltagere og 2/ alle deltagende virksomheder på vcta.dk/Stats.aspx.

Oversigten ligger på kommununalt niveau: Klik på region og videre på kommune

Top ti kommuner deltagerantal pr. 30.4.2019

• Københavns Kommune: 14.086
  • Aarhus kommune: 3.842
  • Gladsaxe kommune 3.229
  • Odense kommune: 2.837
  • Ballerup kommune: 2.388
  • Aalborg kommune: 1.841
  • Herlev kommune: 1.786
  • Lyngby Taarbæk Kommune: 1.675
  • Gentofte kommune: 1.460
  • Frederiksberg kommune: 1.219

Se kort over deltagerfordeling på kommunalt niveau i billedafsnittet herunder

VI CYKLER TIL ARBEJDE
  • Kampagnen kører 1. - 31. maj på arbejdspladser over hele landet.
  • Man tilmelder sig i hold på 4-16 deltagere, og alle typer cykler er velkomne i dysten om at cykle flest dage i maj.
  • Formålet er at inspirere flere til cykle mere i hverdagen.
  • Årets hovedpræmie er et rejsegavekort til Ruby Rejser på 10.000 kroner til alle på vinderholder

Deltageroversigt på kommunalt niveau. Find aktuel oversigt over tilmeldte virksomheder på regionalt/kommunalt niveau på www.vcta.dk.

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisation European Cyclists’ Federation.