Verdo

Verdo Teknik opruster til Smart City

Energikoncernen Verdo fra Randers har udvidet sit samarbejde med den førende tjekkiske ITS-virksomhed Cross ved at indgå en eksklusivaftale for anlæg til trafikstyring i Danmark. Verdo er i forvejen den virksomhed herhjemme, som passer allerflest gadelys i danske byer. Målet er at erobre mindst 25 procent af markedet for ITS (Intelligente Trafik Systemer) og Smart City-løsninger, baseret på åbne kommunikationsprotokoller.
Verdo og tjekkiske Cross indgår  eksklusivaftale som skal give danske kommuner nye muligheder for Smart City-løsninger. Foto kan anvendes ved omtale af Verdo og Cross samt med kredit til Cross.
Verdo og tjekkiske Cross indgår eksklusivaftale som skal give danske kommuner nye muligheder for Smart City-løsninger. Foto kan anvendes ved omtale af Verdo og Cross samt med kredit til Cross.

”Vi ser et stort potentiale i at tilbyde trafikstyring baseret på åbne protokoller. Vi har arbejdet sammen med Cross i et års tid nu og oplevet en stor interesse for nye fleksible løsninger, baseret på open source, sådan at forskellige anlæg i byernes tekniske infrastruktur og ITS kan kobles sammen,” siger Jesper H. Pedersen, som er Product Manager hos Verdo, og fortsætter:

”Cross-teknologien er allerede brugt i Aarhus Kommune, og Verdo er selv i gang med at etablere flere anlæg med Cross’ styresystemer f.eks. i Aalborg, Randers og Frederikssund.”

Byernes tekniske infrastruktur bygges sammen

”De større danske byer ønsker sammenhæng i den tekniske infrastruktur som gadelys, lyskryds og P-anvisninger. Og de ønsker fjernstyring. Behovet er at få myldretidstrafikken til at glide, styre tung trafik udenom bykernen, kunne omdirigere trafik ved større events og lave prioriteringssystemer for kollektiv trafik og redningskøretøjer,” siger Jesper H. Pedersen.

”Tidligere var der kun nogle få leverandører af ITS-delen med hver deres softwareløsning, som ikke kan tale sammen. Men nu efterspørger kommunerne open source for at kunne bygge tingene sammen og optimere miljøet, sikkerheden og fremkommeligheden gennem overordnet indsamling af data og fjernstyring,” siger han.

Jesper H. Pedersen er begejstret for den nye aftale med Cross, som styrker samarbejdet og giver Verdo adgang til Cross’ store viden om, hvordan ITS og Smart City-løsninger udvikler sig:

”Der findes Cross-løsninger i mere end 40 lande i verden, og Cross har en udviklingsafdeling med 50 ansatte. De følger nøje med i trends og teknologi og udvikler konstant nye løsninger. Sammen med Cross får vi en række referencer fra europæiske byer, der viser, hvordan Smart City sættes op og fungerer i praksis.”

Hurtigere, bedre, billigere og mere fremtidssikker ITS

Ifølge Daniel Kristian Bylling-Westergaard, som er udviklingschef hos Verdo Teknik, er ønsket med den nye aftale at tilbyde hurtigere, bedre, billigere og mere fremtidssikre ITS-løsninger:

”Verdo er det selskab i Danmark, som etablerer, driver og servicerer allerflest gadelys i danske byer. Det betyder, at vi er til stede ude i kommunerne med projektledere, elektrikere og montører,” forklarer han og fortsætter:

”Sammen med Cross kan vi udvikle, etablere og servicere ITS og Smart City-løsninger både hurtigt og økonomisk attraktivt. Vel at mærke løsninger, som uden videre kan bygges sammen med ældre anlæg og andre nye anlæg.”

Verdo har også erfaring med at indsamle og bearbejde store mængder data om forbrug. Derfor er en del af strategien at indsamle data fra gadelys, lyskryds og andet teknisk infrastruktur for at kunne levere grundlaget for ITS-planlægning og Smart City-løsninger.

Ny protokol tilføjes

”Systemerne fra Cross baseres lige nu på OCIT-protokollen, der er mest udbredt i Danmark. I Sverige har man RSMP-protokollen, og den foretrækker bl.a. København. Senere i år vil Cross også arbejde med RSMP. Derefter bliver det muligt for Verdo og vores afdeling i Hillerød at hjælpe byerne omkring Øresund,” siger Daniel Kristian Bylling-Westergaard.

Det er hans forventning, at Verdo Teknik i løbet af et par år kan tage op til 25 procent af ITS-markedet i Danmark og samtidig få fodfæste i Sverige og Norge, hvilket vil skabe nye jobs. Skønsmæssigt til en håndfuld rådgivende og projekterende medarbejdere samt omkring en snes signalteknikere.

Fakta om Verdo
Verdo Teknik er Danmarks største leverandør inden for drift og vedligeholdelse af gadelys (250.000 punkter i 17 danske kommuner). Verdo Teknik løser desuden entrepriser og opgaver inden for tekniske installationer, belysning og teknisk infrastruktur i hele landet.

Verdo er en selvejende, forbrugerstyret energikoncern med hovedsæde i Randers. Siden 1906 har Verdo beskæftiget sig med el, vand og varme, men har også kommercielle forretningsområder som udvikling, etablering og service af grønne energianlæg, handel med bæredygtige biobrændsler og teknisk infrastruktur.

Fakta om Cross
Cross er et tjekkisk selskab, som har mere end 20 års erfaring med intelligent trafik styring og smart infrastruktur i byerne.

Cross løser både udviklingsopgaver, producerer, leverer og installerer trafikstyring og teknisk infrastruktur til eksempelvis trafikregulering, trafiktælling, rejsetidsberegning, vægtkontrol, vejvejr, parkering, hastigheds- og P-kontrol. Cross arbejder også med at integrere og opgradere eksisterende systemer til Smart City løsninger.

Cross havde i 2019 en omsætning på ca. 18 mio. EURO (134 mio. DKK). Der findes løsninger og systemer, etableret af Cross, i 23 europæiske lande og i mere end 20 lande i resten af verden. Mere information på http://www.cross.cz/

Om intelligent trafik styring (ITS)

Når man binder nyudviklede vejtrafik-teknologier, trådløs kommunikation og eksisterende signalanlæg sammen, giver det mange muligheder for at skabe bedre fremkommelighed på vejene. Eksempelvis kan sensorer give besked til signalanlæg om tæt trafik (via trafiktælling), hvorefter signalanlægget kan respondere ved at skabe ”grønne bølger” for bilisterne og dermed bidrage til bedre afvikling af trafikken.

Om Smart City

I mange større byer både herhjemme og i udlandet arbejder man med at indsamle data om byens anvendelse – eksempelvis trafikmængde – for at udvikle smartere og bedre løsninger for byens borgere.

Et eksempel kan være mindre CO2-udledning ved at begrænse myldretidstrafikken.

Eller det kan være en app, der giver trafikanterne oplysninger om ledige P-pladser eller rejsetid.

Det vil også være muligt at begrænse hastigheden på visse strækninger og tidspunkter for at øge trafiksikkerheden.

Man kan opnå bedre ressourceudnyttelse ved at måle vejrforholdene på vejene for at optimere vintertjeneste. Eller udregne prioriteringsruter for eksempelvis ambulancer og andre udrykningskøretøjer, hvis der er tæt trafik på de gængse strækninger.

Nils Gottlieb Johansen

nigo@verdo.com

Billeder

Download
Verdo og Cross, repræsenteret ved direktør fra Verdo Teknik A/S Morten Birch og CEO Tomas Jurik fra tjekkiske Cross, indgår udvidet samarbejde om trafikstyring i Danmark. Foto kan anvendes ved omtale af Verdo og Cross.
Download
Verdo arbejder tæt sammen med Cross, hvis Smart City-løsninger og ITS-systemer findes i 23 europæiske lande og i mere end 20 lande i resten af verden. Foto kan anvendes ved omtale af Verdo og Cross samt med kredit til Cross.

Information om Verdo

Verdo
Agerskellet 7
8920 Randers NV

+45 8911 4811http://www.verdo.com

Verdo skaber bæredygtig energi og teknisk infrastruktur

Verdo er en selvejende, forbrugerstyret energikoncern med hovedsæde i Randers.

Siden 1906 har Verdo beskæftiget sig med varme, vand og strøm, men har også kommercielle forretningsområder som udvikling, etablering og service af grønne energianlæg, handel med brændsel samt drift og vedligehold af teknisk infrastruktur.

Følg pressemeddelelser fra Verdo

Flere pressemeddelelser fra Verdo

Fra skov til skov: Heatlets PremiumPlus sætter ny standard for bæredygtighed til træpillefyret3.11.2020 10:57:39 CET | Pressemeddelelse

De nye træpiller ”Heatlets PremiumPlus” øger fokus på bæredygtighed. Hvis alle 80.000 danske husstande med pillefyr og -ovne vælger at fyre med dem, ville danskerne årligt spare 250.000 tons CO2. Alle led i produktion og transport er optimeret i det nye produkt: træpillerne bliver leveret i klimavenlig og biologisk nedbrydelig emballage, og plantning af nye træer medvirker til at gøre produktet 100 procent CO2-neutralt hele vejen fra skov til træpilleforbrugeren og tilbage til skoven igen.

Multi Køl & Energi og Verdo indgår samarbejde om fremtidens varmepumper27.10.2020 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

Et strategisk samarbejde mellem Multi Køl & Energi og Verdo gearer virksomhederne til et stigende og mere komplekst marked for varmepumper i forsyninger og industri. Multi Køl & Energi bidrager med ekspertise i etablering af varmepumper, mens Verdo bi-drager som systemintegrator. Samarbejdet betyder, at Multi Køl & Energi og Verdo byder sammen i større projekter med fælles projektering, etablering og risikostyring.