Verdensmålene kommer til Århus

Besøg Dansk Retursystems mobile udstilling og se, hvad der sker med tomme flasker og dåser, når du afleverer dem i flaskeautomaten.

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og fredag den 30. august kl. 15:00 - 19:00 besøger Danmark for Målene Store Torv i Århus.

Kom forbi og hør Mikael Jarnvig fortælle om klimaforandringer, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten.

"Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene.

Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast.

"Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men hver enkelt flaske tæller alligevel. De havner ikke i havet, og de bliver ikke brændt. For vi sikrer, at de kan genanvendes igen og igen.Det gør en forskel for brugen af CO2 , for beholdningen af jordens ressourcer og for miljøet", fortæller Hanne Luke, der er kommunikationsdirektør i Dansk Retursystem.

Mikael Jarnvig fortæller om klimaforandringer
Klokken 18 fortæller meteorolog Mikael Jarnvig om, hvorfor mål nr. 13, "Klimaindsats", er det vigtigste verdensmål:

"Det hjælper ikke, at vi bygger skoler i Afrika, hvis klimaforandringerne alligevel gør det umuligt at bo der. Hvis vi ikke gør noget ved klimaforandringerne nu, så vil klimaet modarbejde de andre verdensmål," siger Mikael Jarnvig.