Verdens største affaldsindsamling og Danmarks første ‘Producent Tjek’

Lørdag den 19. september rydder hele verden op sammen til World Cleanup Day og Danmark er med igen i år med større tilslutning end nogensinde før. Samtidig laver Plastic Change for første gange en Brand Audit - eller Producent Tjek - i Danmark og sætter navn på de producenter, hvis produkter ligger i naturen. Vi inviterer alle til komme ud og samle affald på lørdag enten ved at deltage i en af de 225 allerede planlagte oprydninger rundt om i det danske land eller at man blot går en tur med en pose og samler affald op i sit lokalområde.

World Cleanup Day er et internationalt initiativ, organiseret af Let’s Do it, World, der opfordrer mennesker fra hele verden til at rydde op. Sidste år deltog mere end 21,2 millioner mennesker fra 180 lande, hvilket gør dagen til verdens største civile begivenhed. Tilsammen blev der samlet minimum 88.500 tons affald. Plastic Change er officielle tovholdere for World Cleanup Day i Danmark, og kan allerede nu se næsten en fordobling af affaldsoprydninger i år, med mere end 225 oprydninger lokaliseret på nuværende tidspunkt - i forhold til sidste års knap 120 oprydninger, der blev afholdt, hvor op imod 10.000 danskere var ude og rydde op i den danske natur.

Årligt produceres der mere end 300 millioner tons plastik på verdensplan, godt halvdelen heraf er engangsplastik – det vil sige, plastik, der bruges én gang, og ikke kan genbruges eller genanvendes. Dens skæbne består enten af afbrænding, ophobes på åbne lossepladser, eller i værste tilfælde ender som plastikforurening i verdenshavene.

Producent Tjek fortæller hvem der forurener mest

For første gang nogensinde i Danmark, foretager Plastic Change det såkaldte Producent Tjek otte forskellige steder i landet, i forskellige geologiske typer (eksempelvis ‘skov og park’, ‘by’ og ‘kyst’). I samarbejde med forskellige grupper af frivillige danskere og foreninger, identificerer vi de producenter, der står bag det plastikaffald vi finder i naturen. Det gør vi, fordi vi synes ikke det kun skal være danskeres ansvar at rydde op i naturen år efter år, men at det i ligeså høj grad også er virksomheders og producenters ansvar, som står bag de produkter, vi finder.

Brand Audits har fundet sted i over 50 lande de seneste to år, ledt af bevægelsen Break Free From Plastic, hvor navne som Coca-Cola, Nestlé og PepsiCo blev identificeret blandt de globalt mest forurenende virksomheder af affald i naturen. Denne nye viden har allerede skabt et stort pres på virksomhederne til at tage et større ansvar for den måde de producerer deres produkter, så de ikke ender i naturen. Hvem der ligger i top fem eller top 10 lige nu i Danmark af forurenere vil blive kortlagt.

Danmark slår rekord for World Cleanup Day

Trods COVID-19 har Plastic Change i år allerede registreret mere end 225 oprydninger rundt om i det danske land og hver dag placerer vi flere lokationer på kortet. Foruden de åbne oprydninger, er der en række lukkede begivenheder, eksempelvis for ansatte i forskellige større virksomheder.

Og alle kan være med, store som små. Plastic Change opfordrer alle til at tage en (brugt) pose i hånden, evt. par handsker, og gå ud i sit lokalmiljø for at gøre en indsats med oprydning. Afholder man noget større, opfordrer vi til at skrive ind til os, så det kan blive delt på hjemmeside og diverse kanaler.

På Plastic Changes hjemmeside kan du allerede her se en foreløbig liste over World Cleanup Day begivenheder, men bemærk, at ikke alle skriver ind direkte, så hold også øje på Facebook eller i dit eget lokalmiljø.

Ny undersøgelse afslører: De største plastikforurenende mærker i Danmark er Stimorol, Prince og Kinder2.12.2020 09:33:11 CETPressemeddelelse

Mere plastikemballage er ikke løsningen på madspild29.9.2020 14:19:55 CESTPressemeddelelse

I anledning af FN’s Internationale Madspildsdag i dag, har en række organisationer og virksomheder forpligtet sig til at halvere madspild frem mod 2030. Det er positivt, at branchen tager ansvaret på sig, - og forhåbentlig når de i mål længe før 2030. Ingen kan være imod madspild men det vigtigt, at ambitionen om at reducere madspild ikke bliver på bekostning af øget emballageaffald. Ikke kun fordi øget emballage er et problem i sig selv, men primært fordi emballage ikke løser problemet med madspild. Over de seneste mange år er kurven for madspild gået stødt opad. Det samme er kurven for plastikemballage- og affald. Der er derfor intet der tyder på, at yderligere emballage vil løse problemet. Skal vi i mål med at reducere madspild, er vi nødsaget til at tage fat om rodproblemerne vores produktion og distribution af fødevarer frem for at symptombehandle ved øget emballagering.

Animationsfilm skal sætte fokus på en ny fortælling om plastikkrisen22.9.2020 10:16:21 CESTPressemeddelelse

Hvem har ansvaret for plastikforureningen, hvorfor bliver den ved med at stige, og hvad skal der til for at stoppe den? Seks nye animationsfilm lavet af studerende fra Animationsskolen i Viborg, i samarbejde med Plastic Change, skal være med at bære en ny fortælling om plastikkrisen ud i verden. Første animationsfilm udgives i dag i kølvandet på World Cleanup Day i lørdags, hvor hele verden var mobiliseret til verdens største oprydning og tog det ansvar på sig, som man nu engang kan som borger. I denne første film møder vi den flittige miljøforkæmper Little Jimmy, der netop er ude og samle affald i naturen - men som må indse, at han er oppe imod en endeløs strøm af øget plastik produktion, der fosser ud i hav og miljø.