Verdens første svanemærkede burgerpapir

Fastfoodemballage er blevet skarpt kritiseret for at være tilsat fluorstoffer, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende. Men nu introducerer den sønderjyske virksomhed Abena verdens første svanemærkede burgerpapir. Papiret er både bæredygtigt produceret og uden tilsatte fluorstoffer.

Abena introducerer nu verdens første svanemærkede burgerpapir.

Vi danskere spiser i stigende grad ude og lader andre stå for madlavningen. Det viser en ny analyse, som Landbrug & Fødevarer har lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik. Analysen viser også, at danskerne i gennemsnit spiser på selvbetjente cafeer og fastfood spisesteder knap én gang om måneden.

Dermed stiger også forbruget af emballage til bl.a. burgere, sandwicher og durumruller. Netop fastfoodemballage er blevet kritiseret for at være tilsat fluorstoffer, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Det er derfor en rigtig god nyhed, at Abena nu introducerer verdens første svanemærkede burgerpapir. Svanemærket forbyder nemlig tilsætning af fluorstoffer. Nyheden glæder bl.a. Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark:

- Der er i øjeblikket stort fokus på skadelige kemikalier i fødevareemballage, bl.a. fluorstoffer, hvoraf mange er mistænkt for at være hormonforstyrrende. Vi er derfor glade for, at landets mange fastfoodforhandlere nu får mulighed for at tilbyde deres kunder svanemærket burgerpapir og dermed sende et tydeligt signal om, at papiret ikke er tilsat fluorstoffer.

Svanemærket burgerpapir er samtidig fremstillet på den mest miljøvenlige måde. Fx er det papir, der bliver brugt, fremstillet af lovligt fældet træ, som kan spores. Og det er fremstillet energieffektivt og med minimeret udslip til vand og luft.

For Abena, som står bag det svanemærkede burgerpapir, vejer miljøhensynet tungt:

-Vi gør meget for at mindske aftrykket på miljøet både i vores egen produktion og gennem hele værdikæden. Miljøhensyn og svanemærkningen af vores produkter er blevet en del af vores DNA. Derfor er jeg stolt af, at vores i forvejen store sortiment af svanemærkede produkter nu også omfatter verdens første svanemærkede burgerpapir. Her er miljøbelastningen så lille som mulig, kemikalierne lever op til skrappe krav, og selv når kunderne bestiller kundetryk på papiret, så er er farverne svanemærke-godkendte, hvilket er ret unikt siger Arne Terp-Nielsen, direktør i Abena.

Kort om svanemærket burgerpapir

Svanemærket burgerpapir er ikke tilsat fluorstoffer, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende, og som er tungt nedbrydelige i naturen. Papiret er fremstillet af lovligt træ, som kan spores. Det er fremstillet energieffektivt og med minimeret udslip til vand og luft. Bedre for miljøet. Bedre for dig.

Læs mere på www.ecolabel.dk

Kort om Abena

Abena er en dansk familieejet produktions- og handelsvirksomhed med hovedsæde i Aabenraa i Sønderjylland. Virksomheden er grundlagt i 1953 og er stadig præget af en sønderjysk virksomhedskultur, hvor etik, miljø og godt købmandskab er i højsædet. Abenas produkter sælges og markedsføres i dag i mere end 80 lande verden over. Virksomheden er etableret med egne datterselskaber i mange lande og har ca. 1800 medarbejdere.

Læs mere om svanemærket burgerpapir og find mere omfattende dokumentation om Abenas miljøtiltag på hjemmesiden www.abena.dk

Fakta fra analysen ”På café og fastfood restaurant hver måned” fra Landbrug & Fødevarer

Abena A/S: Morten P. Johannsen, Global Category Manager, telefon 7431 0593, e-mail: mpj@abena.dk

Miljømærkning Danmark: Lisa Olufson Klæsøe, presseansvarlig, telefon 3996 6279 / 2712 9369, e-mail: lio@ds.dk

Abena introducerer nu verdens første svanemærkede burgerpapir.
Svanemærket ser på hele produktets rejse og de miljøproblemer der opstår undervejs – til gavn for mennesker, miljø og for jordens ressourcer.