Verdens bedste klarinetkvintetter
Gamle Scene | Koncert 20. november kl. 19.30
Både den første og den bedste. Sådan bliver Mozarts klarinetkvintet ofte beskrevet. Men faktisk er der (mindst) endnu en klarinetkvintet af samme kaliber, nemlig Brahms’ klarinetkvintet – og vi er så heldige, at de begge to er på programmet til koncerten den 20. november. ”De to værker er ganske enkelt noget af den bedste kammermusik, der er skrevet,” fortæller soloklarinettist i Det Kongelige Kapel John Kruse. Han og tre andre musikere fra Det Kongelige Kapel spiller til stjernekoncerten med violinisten Nikolaj Znaider den 20. november på Gamle Scene.
For John Kruse har Mozarts værk en ekstra betydning: ”Vi havde en LP med Mozarts klarinetkvintet i mit barndomshjem, og det var faktisk den, der vakte min begejstring for klassisk musik.”
Første sats er delikat, og helt fra starten er det tydeligt, at det ikke er en kvintet for et soloinstrument med pligt-akkompagnement; strygerne spiller en lige så vigtig rolle som klarinetten i dette værk. ”Kammermusik har pr. definition ingen solist,” siger John Kruse. ”Det er en ligeværdig samtale imellem musikerne, og sådan er det også i de to klarinetkvintetter. Klarinettisten er en femtedel af ensemblet.”
Langsomme satser for klarinetter er måske noget af det, som Mozart er allerbedst til (og det siger som bekendt ikke så lidt). Anden sats stråler af ro; det melodiske materiale er enkelt, og førsteviolinen synger smukt med. Kvintetten er for øvrigt skrevet samtidig med, at Mozart arbejdede på Cosi fan tutte; måske er det derfor, at sangbarheden er så fremherskende i kvintetten.
102 år senere var det Brahms’ tur til at forelske sig i klarinetten – ret overraskende, for den aldrende komponist var faktisk helt holdt op med at komponere på dette tidspunkt. Ligesom Mozart blev han imidlertid inspireret af en sublim musiker – i Mozarts tilfælde var det Stadler, for Brahms var det Richard Mühlfeld.
Brahms kendte udmærket Mozarts kvintet og skabte sit eget værk over samme læst. Men hvor Mozart skrev lyset frem i sin musik, skabte Brahms mørke; første sats’ blide melankoli er som en længselsfuld efterårsaften modsat Mozarts klare sommerdag.
I begge tilfælde er der tale om værker, hvor alle instrumenterne spiller en uundværlig rolle for udtrykket; det er kammermusik i sin reneste forstand. Og faktisk er kammermusikken udgangspunktet for al musik, siger John Kruse: ”Når opera er allerbedst, når symfonisk musik er allerbedst, så er det kammermusik! Kammermusik er en lyttende tilstand. En tilstand hvor man giver og tager; det er som at være deltager i en dyb og berigende samtale... Derfor er kammermusik musikalsk set egentlig synonym for åbenhed og forståelse, tolerance – og ja, faktisk kærlighed!” Bedre udgangspunkt for en koncert kan man jo dårligt få.
Medvirkende:
Nikolaj Znaider, violin
Lars Bjørnkjær, violin
Iben Teilmann, bratsch
Kim Bak Dinitzen, cello
John Kruse, klarinet
Program:
W.A. Mozart (1756-1791): Klarinetkvintet i A-dur (KV 581) (1789)
Allegro
Larghetto
Menuetto
Allegretto con Variazioni
Pause
J. Brahms (1833-1897): Klarinetkvintet (op. 115), h-mol (1891)
Allegro
Adagio
Andantino, presto non assai ma con sentimento
Con moto
OBS! Koncerten har tidligere været annonceret med pianisten Robert Kulek, der altså nu bliver erstattet af fire stjernesolister fra Det Kongelige Kapel og et helt nyt program.
Nikolaj Znaiders violin er en Guarneri del Gesú 'ex-Kreisler' udlånt til ham af Det Kongelige Teater. Teatret har fået det kostbare instrument i donation af VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN samt Knud Højgaards Fond.
Kontakter
Claus KjærPR og presseansvarlig, opera og koncerter
Tlf:+45 27 52 90 77clkj@kglteater.dkBilleder
Information om Det Kongelige Teater
Følg pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Det Kongelige Teater
Den lille havfrue - en fortælling om forelskelsens forførende rus17.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
H.C. Andersens tragiske eventyr om Den lille havfrue bliver i Skuespilhuset til en poetisk og sanselig musikforestilling om længsel efter kærlighed – og om alt det, vi vil ofre for den.
Det Kongelige Teater lancerer sæson 2024/202515.4.2024 20:00:00 CEST | Nyhed
Opera, ballet, skuespil, musical og koncerter - fra i aften kan man gå på oplevelse i Det Kongelige Teaters nye sæson.
Ny spektakulær balletoplevelse11.4.2024 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den Kongelige Ballet gør sig klar til sin største genresatsning siden Dødens triumf.
Det Kongelige Teater er klar med det voksne cast til BILLY ELLIOT - THE MUSICAL10.4.2024 16:29:53 CEST | Pressemeddelelse
Det Kongelige Teater kan i dag offentliggøre det voksne cast til BILLY ELLIOT - THE MUSICAL, der får premiere til november i Operaen. På rollelisten står bl.a. Annette Heick, Mads Rømer Brolin-Tani, Lukas Toya, Alban Lendorf, Anne Marie Helger, Christopher Læssø og Camille-Cathrine Rommedahl.
To Hell with Opera9.4.2024 10:47:52 CEST | Pressemeddelelse
Simon Steen-Andersen’s new opera, Don Giovanni’s Inferno, is a humorous and grotesque performance chronicling Don Giovanni’s descent into an operatic underworld.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum