VERDENS BEDSTE HÅNDBOLDSPILLERE FÅR MULIGHED FOR AT HJÆLPE VERDENS UDSATTE PIGER

Ved VM-slutrunden i Japan får ’Player of The Match’ fra hver kamp mulighed for at støtte organisationen HAND med hummel-udstyr til håndboldpiger i Sierra Leone.
Træner Annie Friday og HAND spillere

Fra lørdag den 30. november mødes verdens bedste kvindelige håndboldspillere i Japan for at deltage i VM i kvindehåndbold. Her venter to uger med håndbold i verdensklasse i professionelle rammer med massage, lækre omklædningsrum samt store og flotte arenaer med tusindvis af tilskuere.

En verden, der er svær at sætte sig ind i for piger fra lande i verden, hvor håndboldsporten har trange kår. Og hvor pigerne har vanskeligt ved overhovedet at få lov til at deltage i sport.

Derfor har hummel, som officiel sponsor for IHF og slutrundens ’Player of The Match’-kåringer, valgt at sætte fokus på pigers rettigheder og inklusion i håndboldsporten.

Kampens spiller i hver af de 96 kampe under VM i Japan får muligheden for at hjælpe udsatte piger og videregive glæden ved håndbold. Hver ’Player of The Match’-profil donerer således håndboldudstyr fra hummel til to håndboldhold hos HAND – ’Handball For A New Destiny’ – i Sierra Leone.

”Håndbold har i mange år været mit ét og alt, og jeg ved, hvor meget det betyder at være en del af et fællesskab og opleve den stolthed og det sammenhold, det giver at dyrke holdsport. Derfor er det fantastisk, at initiativet med at lade verdens bedste kvindelige håndboldspillere donere holdsæt til udsatte piger denne gang går til HAND og pigerne i Sierra Leone”, siger tidligere landsholdsspiller, OL-guldvinder og Project Manager i HAND, Josephine Touray.

”I Sierra Leone er det en udfordring for pigerne overhovedet af få lov til at bruge tid på sport. Det bliver i mange familier set som spild af tid, der kunne være brugt på pligter i hjemmet. Dét, at vi får lejlighed til at samle pigerne i nye fællesskaber omkring håndbolden, giver ikke bare mulighed for at dyrke sport og have det sjovt. Det er også med til at give pigerne selvtillid og selvværd i forhold til at kunne definere krav om rettigheder i det meget mandsdominerede samfund”, fortsætter Josephine Touray.

Kampagnen markerer fortsættelsen af et succesfuldt tiltag under herrernes VM-slutrunde i januar 2019, hvor hummel også gav ’Kampens Spillere’ muligheden for at donere håndboldudstyr til udsatte børn. I anledning af, at det denne gang er en kvindeslutrunde, bliver donationen naturlig målrettet udsatte piger.

”Med afsæt i sport har hummel igennem mange år støttet personer, klubber og organisationer, der arbejder på at fremme pigers rettigheder rundt om i verden. Vi er rigtig glade for at vi sammen med IHF igen får mulighed for at bringe et VM og den absolutte verdenselite i spil til at fremme udsatte pigers mulighed for at dyrke sport og samtidig skabe gode, trygge rammer for dialog om rettigheder, sundhed og uddannelse” siger Allan Vad Nielsen, CEO, hummel.

VM begynder lørdag den 30. november og løber frem til søndag den 15. december.

Alt i alt forventer hummel, at der doneres 1300 sæt håndboldtøj til HAND og pigerne i Sierra Leone.

Josephine Touray
Project Manager, HAND
josephine@fant.dk

Ulrik Feldskov Juul
PR, Karma & Communications Manager, hummel
ufj@hummel.dk

Træner Annie Friday og HAND spillere
Håndboldtræning i Freetown, Sierra Leone
HAND ambassadør Joesphine Touray afholder workshop for håndboldledere i Sierra Leone
Håndboldtræner Annie Friday og HAND ambassadør Josephine Touray
HAND ambassadør Josephine Touray under træning i Sierra Leone
Spillerne i Sierra Leone spiller håndbold under meget vanskelige vilkår.

Om HAND

HAND er en lillesøster til organisationen FANT - Fodbold For A New Tommorow - der har den olympiske guldvinder, Josephine Touray, som bestyrelsesmedlem og Project Manager. FANT er en humanitær organisation, der gennem oprettelse og drift af sportsforeninger skaber udvikling og forandring for børn og unge. HAND introducerer piger til håndbold - lærer pigerne om spillereglerne, uddeler håndboldudstyr og opretter håndboldklubber, hvor pigerne mødes regelmæssigt og på uformel vis bliver uddannet i demokratiske principper og menneskerettigheder. HAND tror på, at kvinders integration i håndbold kan være med til at ændre holdninger, liv og i sidste ende ændre verden. Overalt udelukkes piger fra sportsaktiviteter på grund af gamle fordomme, tro og normer. Håndbold er ikke en udbredt sport i det meste af verden, og vi har oplevet, hvordan det gør det lettere for pigerne at få tilladelse til at deltage, fordi sporten ikke allerede er tiltænkt drenge.

Målet med HAND-projektet 2020 er at:

- Introducere håndbold til 1000 piger i Sierra Leone
- Være vært for en størrehåndboldbegivenhed i hovedstaden Freetown i april 2020
- Oprette et pigehåndboldforbund i Sierra Leone for at fremme oprettelsen af kvindelige håndboldklubber over hele landet.
- Oprette partnerskaber mellem danske og Sierra Leonske virksomheder og organisationer for at bidrage til FN's udviklingsmål 5: Ligestilling og 3: God sundhed og velvære.

Om hummel

hummel er grundlagt i 1923 og et af verdens ældste sportsbrands. Virksomhedens kernemission er at gøre en positive forskel i verden med sport som omdrejningspunkt. hummel drives med afsæt i den særlige Company Karma filosofi og stræber mod at drive en profitabel forretning med en høj grad af social ansvarlighed. Hummel designer, producerer og markedsfører kvalitets sports- og fashionprodukter til både voksne og børn. hummel er privatejet og en del af Thornico Group.