Verden set i urbaniseringsperspektiv

Byen har haft en enorm betydning for os mennesker. Den har været med til at udvikle vores demokrati, kunst og kultur og hele den måde, vi mennesker lever på i dag. I bogen Metropol giver Ben Wilson en detaljeret gennemgang af byernes fremkomst, deres storhedstid og nogle gange også deres uundgåelige forfald.

Bogens forside

Byer har altid både fascineret og forfærdet mennesker. De har været et sted, hvor folk fra alle verdens hjørner og samfundslag, rig og fattig, har kunnet mødes og leve side om side: gå på de samme kaffebarer og endda bade offentligt sammen. I en ny bog fortæller Ben Wilson byens historie. Fra den første by og helt frem til i dag. Historien strækker sig over 7000 år og fortæller om lyst, lidenskab og latriner.

Uruk var den første by. I Gilgamesh fortælles om Enkidu, som lever i naturen, men giver afkald på sin frihed, fordi han fristes af seksuel nydelse og flytter til den sagnomspundne by Uruk. Byen var på sit højeste omkring 3000 f.v.t., og havde et imponerende indbyggertal mellem 50.000 og 80.000 mennesker. ”Som en myretue tronede byen på en høj skabt af mange generationers aktivitet, lag efter lag af affald og kasseret byggemateriale,” skriver Ben Wilson. Selvom historien om Enkidu er fiktiv, så er der måske alligevel noget sandt ved fortællingen, for byer har længe været forbundet med det forbudte og erotiske, drømme og mareridt. Byens mange muligheder har altid været både tillokkende og skræmmende og stået i stor kontrast til livet på landet.

Metropol fortæller om den hippodamiske by, som var inspireret af demokrati og matematik, og byerne i Indus, hvor alle husstande havde skylletoilet. Den fortæller om de dyr, som har tilpasset sig livet i byerne, og hvordan kvinder i århundrede har navigeret i byens farlige gader.

Ben Wilson viser os, at byer aldrig har været en egentlig nødvendighed, men da de først eksisterede, skabte deres tætte befolkning både nye professioner, former for kunst, tilbedelse og handel, og på den måde blev civilisationer bygget. Metropol tager læseren med på en rejse fra Los Angeles og Lübeck til Lagos og Lissabon og videre endnu. Det er den store historie om menneskets største præstation.

METROPOL
Forfatter: Ben Wilson
Oversætter: Lotte Follin
Udgivelsesdato: 29. oktober 2021

Bogens forside

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

De klassiske pålægssalater får nyt liv10.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rugbrødsmadder er det suverænt mest spiste måltid i Danmark. Men på trods af hvor meget rugbrød vi spiser, så syntes Jean-Michel Grønnegård Deleuran, at der manglede noget godt pålæg. Det fik ham i 2019 til at skabe RØRT, som laver deres egne pålægssalater. Og nu er han klar med en bog, hvor han lærer alle, hvordan man kan pifte julefrokosten eller andre frokoster op med en god, hjemmerørt pålægssalat af friske råvarer.