Venezuelas migrantkrise værre end forventet - 4,9 millioner får behov for hjælp

Situationen i Venezuela har udviklet sig så voldsomt, at UNICEF nu må opjustere sit estimat af, hvor mange børn, der har behov for hjælp fra det internationale samfund. Mens en halv million migrantbørn fra Venezuela i dag har behov for basal beskyttelse, forventes tallet at stige til 1,1 million i 2019. Krisen i Venezuela betyder, at i alt 4,9 millioner mennesker i latin- og sydamerikanske som Brasilien, Colombia, Ecuador, Panama og Peru har behov for hjælp i år.

”Især børnene er meget udsatte for vold og overgreb,” siger Line Grove Hermansen, der er kommunikationsdirektør i UNICEF Danmark. ”Mange rejser alene, de er alt for lette ofre for voksne, der vil udnytte dem.”

Problemet er, at flere af nabolandene er begyndt at få nok af de mange tilstrømmende. De mange migranter presser alle systemer i værtslandene til det yderste.

”Når der pludselig kommer flere hundredtusinder mennesker til, er det svært at undgå, at de lokale oplever forringelser i sundhedsvæsnet og uddannelsessystemerne. Og når strømmen bare tager til, og ingen ved, hvornår det løjer af, så vokser vreden,” forklarer Line Grove Hermansen og peger på, at organisationen modtager rapporter om fremmedhad, diskrimination og vold mod venezuelanske børn og deres familier.

En af de helt store udfordringer er at få modtagerlandene til at registrere migranterne, så de kan få rettigheder til basal service og beskyttelse.

”Børnene har ret til beskyttelse, og registrering af dem er helt afgørende for, at vi kan sætte effektivt ind med hjælp til dem. Registreringen giver os simpelthen overblik over situationen og sikrer, at ingen går under radaren og står ubeskyttet,” siger Line Grove Hermansen.

Line Grove Hermansen uddyber gerne i et interview. Kontakt hende direkte på 2014 4430 eller ring til Presseansvarlig, Susan Knorrenborg på 2989 1915.