Velkommen tilbage på Political Festival of Europe

Political Festival of Europe vender i dag tilbage, efter en veloverstået første dag med skønt vejr, berigende samtaler og kick-off til et spændende musikprogram.

Festivalen blev i går formiddags åbnet med taler fra Udenrigsminister Jeppe Kofod, bestyrelsesformand Stine Bosse, Mariagerfjord Kommunes borgmester Mogens Jespersen, og ikke mindst Magrethe Vestager, næstformand i Europa-Kommissionen.

”De livlige debatter mellem borgere og politiker er vigtige. [...] Vi er alle sammen engagerede borgere og ledere - i Europas- og verdens fremtid. […] Vi må ikke tage demokratiet for givet,” understregede Jeppe Kofod i åbningstalen.

Fra morgen til sen aften summede byen med liv og spændende debatter, engagerede stadeplads holdere og mange gæster.

Dagen blev afsluttet med Channe Nussbaum & Klezmofobia, der gik på Europascenen som de sidste, og da var stemningen helt i top.

Direktør for Political Festival of Europe, Jan Bertelsen, glæder sig over den store tilslutning til Festivalen, og udtrykte også begejstring over gårsdagens veloverståede program.

”Det er fantastisk, at det endelig er blevet den sidste weekend i august, hvor Festivalen løber af stablen. Det er enormt forløsende at vi ser det hele udspille sig efter mange måneders forberedelser. Jeg vil allerede nu sige tak til alle de frivillige, ansætte, lokale, mange partnere og sponsorer, der har været med til at bygge det hele op. Festivalen havde ikke stået så flot, som den gør nu, uden alle jer,” lyder det fra Jan Bertelsen.

I dag fortsætter Festivalen med flere spændende debatter om blandt andet cybersecurity og grøn energi, og det samme gør de gode koncertoplevelser, med indslag fra blandt andet Bjonko & Balkan Beat Band, og det keltiske punk-band Finnegan’s Hell, der i aften afslutter showet på Europascenen.

Hvis du endnu ikke har besøgt Political Festival of Europe kan du i de kommende dage stadig nå at kigge forbi – Vi ses!

Political Festival of Europe er samlingspunktet for den europæiske debat og finder sted første gang den 25.- 28. august 2022 i Mariager. Her vil publikum opleve en lang række debatter mellem europæiske borgere og beslutningstagere om nogle af de mest presserende spørgsmål. Udover de mange politiske events, vil Festivalen være et sted hvor besøgende kan opleve musik, kultur, mad og drikke fra hele Europa. Vores styrke i Europa ligger i vores mangfoldighed, men vi har brug for et sted, hvor vi kan mødes og diskutere Europas fremtid – det er derfor, vi skaber Political Festival of Europe.

Følg med i Folkemødets udvikling og nyheder på sociale medier, #PFOE2022 og i det månedlige nyhedsbrev.