Vejret i 2020 gav mange regn- og stormskader

Danskerne blev i 2020 både ramt af mange stormskader og nedbørsskader. Til gengæld var antallet af skader efter lynnedslag usædvanligt lavt. Det viser en ny opgørelse over vejrskader i 2020 fra Danmarks næststørste forsikringsselskab Topdanmark.

Vejrmæssigt vil 2020 især bliver husket for en både stormfuld og våd start på året. Især bød februar og marts på flere storme, som gav usædvanligt mange skader. Årets første kvartal gav knap 80 pct. flere stormskader end i 1. kvartal 2019, som endda også bød på mange skader. Samlet set har 2020 givet over 25 pct. flere stormskader end i 2019, viser nye tal fra Topdanmark.

"Det bliver nok ikke stormvejr, som 2020 vil blive husket for. Men ikke siden 2015 har vi haft så travlt med at hjælpe vores kunder med stormskader som i begyndelsen af året. Det er helt usædvanligt, at februar har givet så mange stormskader som i 2020", siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

Den blæsende start på året gjorde 2020 til det år med flest stormskader siden en række kraftige storme hærgede Danmark i 2015, og forsikringsselskaberne samlet registrerede mere end 50.000 stormskader.

Meget få lyn
'Thors hammer' har svinget usædvanligt få gange over Danmark i 2020. Antallet er lynskader er markant lavere end normalt. Der har i 2020 kun været en femtedel af antallet af lynskader i 2019 og halvt så mange som 2018.

"I sommeren 2019 blev Danmark ramt af flere kraftige uvejr med rekordmange lyn. Lige omvendt har det set ud i 2020, hvor vi gennem hele året har haft meget få lyn og lynskader", siger Rasmus Ruby-Johansen.

Mange nedbørsskader
2019 satte rekord med store mængder regn. Men også i 2020 var der mange nedbørsskader. Især gav første kvartal ikke bare mange stormskader, men også mange nedbørskader. Bortset fra sidste sommer, så blev 1. kvartal af 2020 målt på antallet af nedbørsskader det værste i de seneste fem år.

"Vi havde en ekstrem våd sommer i 2019, men ser vi på antallet af skader, så var starten på 2020 faktisk næsten lige så slem, hvor vi registrerede over 2.000 nedbørsskader. Ud over at være tilstrækkeligt forsikringsdækket, eksempelvis med en udvidet dækning for vandskader ved kraftig regn, kan man også selv gøre meget for at forhindre, at vandet trænger ind i boligen", siger Rasmus Ruby-Johansen.

Sommeren og efteråret bød i 2020 på færre skader end i 2019, og det samlede antal nedbørskader i 2020 er derfor 13 % lavere end i 2019. Men ser man på de tidligere år, så ligger antallet af nedbørskader i 2020 markant højere end i både 2016, 2017 og 2018.

______

Gode råd mod stormskader

• Gå rundt om huset og tag fat i træværket og tagrenderne og mærk efter, om det sidder godt fast
  • Tjek dit hus for revner
  • Tjek, om tagstenene er gjort ordentligt fast til lægterne. Bemærk, at det ikke er alle tagsten, der skal være fastgjort.
  • Tjek tagbinderne. Tagbindere er en slags stålbøjler, hvor den ene del er klemt fast i tagstenen, mens den anden ende er banket ind i en lægte.
  • Sørg for at sætte havemøbler, grill, parasol og andre løse genstande ind et sikkert og aflukket sted
  • Har du en trampolin, så lås den fast. Fjern evt. dugen, eller vend den om på hovedet først.
  • Lås cyklerne fast, så de ikke blæser væk, og parkér bilen et sikkert sted
  • Fjern rådne og løstsiddende grene, hvis du har store træer tæt på dit eller din nabos hus
  • Luk døre og vinduer – også i udhus og garage

Gode råd mod nedbørsskader

Før et skybrud:

• Rens tagrender, afløb og brønde, så vandet kan strømme uhindret gennem af-vandingssystemerne.
  • Reparér revner og utætheder i fundament og kælderydervægge, så vandet ikke kan trænge ind i huset.
  • Sørg for, at græsplæne, fliser osv. hælder væk fra huset. Så undgår du, at vandet samler sig ved fundament og kældervægge og dermed ender med at trænge ind i huset.
  • Undgå for mange flisebelagte terrasser, indkørsler eller lignende, så vandet i stedet har mulighed for at sive ned i jorden.
  • Etablér faskiner eller regnvandstønder til at bortlede eller opsamle regnvand fra tag og terrasse.

Under et skybrud:

• Klods dine ting i kælderen op, og fjern gulvtæpper, så de ikke bliver skadet, hvis du får en mindre oversvømmelse.
  • Montér forseglingstape på udsatte døre og vinduer, så vand ikke kan trænge ind.
  • Tjek afløb og tagrender for blade og andet, der kan hindre vandet i at løbe frit.
  • Sørg for at være hjemme, eller få nogen til at holde ekstra øje med dit hus, mens skybruddet står på.