Vejdirektoratet laver grønt forsøg med genbrugsasfalt ved Sdr. Borup
Vejdirektoratet foretager i disse uger et forsøg med at udlægge miljøvenlig genbrugsasfalt på Rute 16 ved Sdr. Borup syd for Randers.
Forsøget skal udvikle en mere bæredygtig metode til at reparere eller udskifte de bærelag, der ligger lige under asfalten på vejene.
”Vi har en stor opgave foran os i forhold til at omstille transportsektoren til en mere klimavenlig, bæredygtig og grøn sektor. Transportområdet er ansvarlig for en stor del af den samlede CO2-udledning. Derfor ser jeg det som en af mine vigtigste opgaver at sikre, at vi skaber de muligheder, der skal til, for at omstillingen kan lykkes. Jeg ser derfor meget positivt på forsøg med for eksempel genbrugsasfalt. De er små skridt på den store vej mod en grønnere fremtid, og de tjener som inspiration for vores videre arbejde, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Områdechef Søren Andersen fra Vejdirektoratet supplerer:
”Vi har i flere år i vejbranchen søgt efter nye og grønnere måder at reparere og vedligeholde vores veje på. Ikke mindst i erkendelse af, at vi bruger mange råstoffer til at reparere vejene – ligesom selve transporten af råstofferne også er yderst ressourcekrævende. Med denne nye metode kan vi forhåbentlig nedsætte CO2-forbruget til reparation af vejenes bærelag markant.”
Helt konkret handler den nye metode om, at man fræser vejens gamle bærelag og blander det bl.a. med nogle få procent ny bitumen, som binder de gamle bærelagsmaterialer sammen. Herved opnås et nyt bærelagsmateriale – såkaldt bitumenstabiliseret materiale (BSM) – der kan udlægges på samme sted som et nyt holdbart bærelag for vejen.
”Denne metode giver os flere fordele,” fortæller Søren Andersen. ”Dels kan vi genbruge vejens gamle bærelag, hvilket betyder, at vi slipper for at udvinde nye råstoffer. Og dels kan vi producere det nye bærelag på stedet, hvilket betyder at også den ressourcetunge transport falder bort.”
Der er tidligere blevet eksperimenteret med metoden i udlandet, primært USA og Sydafrika. Og nu er Vejdirektoratet – i samarbejde med entreprenørvirksomhederne SR-gruppen og Arkil – som nogle af de første i Europa altså i gang med at udvikle konceptet, så det passer til danske klima- og vejrforhold og lever op til de hjemlige vejregler.
Den specifikke CO2-besparelse, som metoden medfører, tør Søren Andersen ikke angive på nuværende tidspunkt. Tidligere estimater anslår, at BSM-metoden kan spare mellem 70 til 90 procent af CO2-forbruget ved reparationer af vejes nedbrudte bærelag, men det vil Vejdirektoratets områdechef ikke garantere.
”Nu er vi i gang med forsøg med den nye metode, og så vil vi naturligvis også prøve at vurdere, hvor stor energibesparelsen er. Men det afhænger nok ved hvert vejarbejde af konkrete omstændigheder, blandt andet omfanget af den transport, man sparer,” siger han. ”Der er dog ingen tvivl om, at metoden potentielt kan give os en betydelig CO2-gevinst og ikke mindst et meget mindre forbrug af råstoffer.”
Kontakter
Områdechef Søren Andersen, tlf. 7244 2444, mail: soan@vd.dk
Pressechef Martin Østergaard-Nielsen, tlf. 7244 3032, mail: man@vd.dk
Information om Vejdirektoratet
 Vejdirektoratet
VejdirektoratetCarsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Nordgående fra- og tilkørsel ved Horsens C <56b> spærres fra 3. november til 4. december30.10.2025 14:33:26 CET | Pressemeddelelse
Trafikanter i nordgående retning, som skal til eller fra E45 Østjyske Motorvej ved Horsens C <56b>, skal benytte alternative ruter den kommende måned.
Vejdirektoratet inviterer til drop in-møde om nye cykelstier mellem Hammer Torup og Sydmotorvejen27.10.2025 12:59:13 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet inviterer mandag den 3. november til drop in-møde om de kommende cykelstier mellem Hammer Torup og Sydmotorvejen, der skal gøre det mere trygt og sikkert at tage cyklen. Her kan interesserede komme forbi og høre om projektet, der efter planen står færdig i oktober 2028.
Rasteplads Ejer Bavnehøj spærres midlertidigt i begge retninger23.10.2025 13:54:49 CEST | Pressemeddelelse
Begge rastepladser ved Ejer Bavnehøj på E45 Østjyske Motorvej lukker midlertidigt i slutningen af oktober og begyndelsen af november. Lukningerne sker som led i udbygningen af motorvejen, og trafikanter ledes ad skiltede omkørsler i området.
Midterværn udskiftes mellem Utterslev Mose og Gladsaxe23.10.2025 10:50:41 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet udskifter midterautoværnet på Hareskovvej og Hillerødmotorvejen fra Utterslev Mose til Gladsaxe.
Yderligere seks kilometer udvidet motorvej åbner i starten af november16.10.2025 12:20:00 CEST | Pressemeddelelse
Trafikanter på E45 Østjyske Motorvej kan snart se frem til endnu en strækning uden vejarbejde. Den nordligste del af udbygningen mellem Skanderborg og Vejle står færdig med tre spor i hver retning tidligere end planlagt, og trafikanterne får dermed glæde af bedre fremkommelighed og færre gener på motorvejen gennem Østjylland.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum