Vejdirektoratet

Vejdirektoratet giver bedre muligheder for samkørsel gennem Danmark

Del

Nu gør Vejdirektoratet det nemmere for danskerne at samkøre og dermed foretage en mere klimavenlig transport, der samtidig mindsker trængslen. Udbygningen af to samkørselspladser på Fyn giver 110 ekstra parkeringspladser tæt på Fynske Motorvej og Odense. De skal være med til at løfte den hjemlige samkørsel, der er en vigtig brik i regeringens mål om at reducere CO2-udledningen med 70 %.

Samkørsel kan være en af de vigtige nøgler til at reducere trafikkens klimaaftryk. Lige nu er der i gennemsnit kun 1,05 person i hver bil på de danske veje. Hvis det tal bliver løftet ved hjælp af samkørsel, vil det mindske både trængslen og forureningen.

Vejdirektoratet har netop afsluttet udvidelsen af to samkørselspladser langs Fynske Motorvej mellem Odense V og Gribsvad, således at der nu er plads til omkring 250 biler – 110 flere pladser end inden udbygningen af Fynske Motorvej gik i gang.

Disse nye pladser føjer sig til de omkring 180 samkørselspladser rundt omkring langs vejnettet, som giver pendlere og andre trafikanter mulighed for at stille bilen, og køre med f.eks. en kollega eller en bekendt mod sin destination.

Kom sammen i bilerne

”Samkørsel er vigtig både i forhold til trafik og fremkommelighed og måske i endnu højere grad også i forhold til klimaet. Set i lyset af Regeringens mål om en CO2-reduktion på 70 % i 2030, så er det mange bække små, der skal bidrage til den reduktion i Danmark bl.a. også trafikanterne,” siger Karsten Kirk Larsen, afdelingsleder i Vejdirektoratet, og fortsætter:

”Samkørsel kan være med til at mindske CO2-udledningen fra trafikken ved, at der er færre biler, der kører på vejene og dermed udledes mindre CO2.. Det har også den sidegevinst, at det giver mindre slid på vejene. Samkørsel bidrager ligeledes til øget mobilitet og mindre trængsel på vejene.”

Belægningsprocenten på landets samkørselspladser varierer meget. Pladsen ved Vissenbjerg (tilslutningsanlæg 54) har været tæt på en 100 % udnyttelse. Belægningsprocenten ved Odense har været en lille smule lavere – men dog stadig med høje procenter.

I de kommende år sætter Vejdirektoratet yderligere fokus på samkørsel. Til næste år kommer der en større indsats for at motivere folk til at transportere sig på en grønnere måde og bruge samkørselspladserne mere. Blandt andet vil Vejdirektoratet via kampagner fremme en mere klimavenlig transport.

Indsatsen vil blandt andet rette sig mod pendlere. Tal fra de årlige landsdækkende transportvaneundersøgelser viser, at brugen af samkørsel er en sjældenhed i forbindelse med pendlerture.

”Vi vil gerne have flere pendlere til at benytte muligheden for at parkere gratis på samkørselspladserne, og for at benytte dem som mødested med andre, der skal i samme retning,” siger Karsten Kirk Larsen.

Der findes i dag en lang række digitale platforme, som understøtter både samkørsel og delebilisme. De enkelte udbydere har forskelligt forretningsfokus, men fælles for dem er, at de tilbyder en portal, hvor den praktiske del af både samkørsel og delebilisme kan organiseres. Af større danske udbydere kan nævnes GoMore, FDM, Penderlnet, NaboGo og Commuteapp.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Fakta:

I Danmark har vi cirka 180 samkørselspladser eller lokaliteter egnet til samkørsel langs eller i nærheden af statsvejnettet. Der er stor forskel på, hvor populære og brugte de er. Få overblikket over samkørselspladserne på trafikinfo.dk.

Mange af samkørselspladserne er etableret i forbindelse med et anlægsprojekt, og langt de fleste ejes af kommunerne.

En analyse fra 2020 af samkørsel, udarbejdet af projektet Moving People under netværksorganisationen Gate21, viser, at de væsentligste grunde til, at trafikanterne ikke byder ind på samkørsel er, at de foretrækker at være alene i bilen (”min tid”), samkørsel opfattes som mindre fleksibelt eller forlænger rejsetiden, og endelig at det skulle være utrygt at køre med fremmede.

De trafikanter, der rent faktisk samkører, oplever til gengæld fordele som sparede udgifter, højere mobilitet, et socialt fællesskab og bevidsthed om at transportere sig mere klimavenligt. 

Se hele analysen.

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Vejdirektoratet lægger ny asfalt på to ramper i Motorvejskryds Odense22.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Fra mandag den 27. september og tre dage frem udskifter Vejdirektoratet den slidte asfalt på to af ramperne i rampeanlægget ved Motorvejskryds Odense. Det drejer som om frakørselsrampen i østgående retning fra Fynske Motorvej til Svendborgmotorvejen i sydgående retning samt frakørselsrampen fra Svendborgmotorvejen i nordgående retning til Fynske motorvej i østgående retning. Arbejdet starter med, at den gamle belægning fræses af. Herefter udføres der lokale reparationer i belægningen. Endelig udlægges der ny belægning, og til slut påføres der striber. For at genere trafikamterne mindst muligt bliver arbejdet udført som aften- og natarbejde mellem klokken 17.30 – 06.00. De nævnte ramper vil periodevis være spærret, mens der arbejdes på dem. Når de er spærret, vil der være skiltet med omkørsel. Der vil være risiko for kødannelse, så trafikanterne skal påregne længere rejsetid. Udenfor arbejdsperioderne vil alle spor og ramper være åbne for normal trafik. Vejdirektoratet beklager på forhå

I tvivl om farten? Kig på kantpælen22.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Siden sidste efterår har Vejdirektoratet testet en ny metode for at få flere trafikanter til at overholde den generelle hastighedsgrænse på 80 km/t på landevejene. Helt konkret har Vejdirektoratet anbragt et lille fartmærke på kantpælene på seks udvalgte landeveje i Midt- og Vestjylland for at minde trafikanterne om hastighedsgrænsen. Og forsøget fortsætter i resten af dette efterår, hvor det bliver undersøgt, om trafikanterne bliver bedre til at holde hastigheden, hvis de hele tiden bliver mindet om den. ”Vi har jo mange ulykker, der skyldes for høj fart og uopmærksomhed – ikke mindst på landevejene. Derfor vil vi gerne teste, om trafikanterne sænker farten, hvis de hele tiden bliver mindet om hastighedsgrænsen på 80 km/t.,” siger afdelingsleder Niels Skjøde Agerholm fra Vejdirektoratet. ”Det er et helt nyt redskab, som vi på denne måde prøver af, og jeg er spændt på at se resultaterne.” Fartmærkerne på kantpælene er udstyret med reflekser og udformet med det sorte tal, der minder om

Vejdirektoratet inviterer til markedsdialog om udrulning af ladeinfrastruktur21.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I de kommende år skal Vejdirektoratet etablere 32 lade-parker til el-biler og andre eldrevne køretøjer på rastepladser langs motorvejsnettet over hele Danmark. I alt er der afsat 500 millioner kroner på denne opgave i overensstemmelse med den aftale om Infrastrukturplan 2035, som regeringen indgik før sommerferien med Folketingets øvrige partier. Som et første skridt i processen frem mod oprettelsen af de mange ladeparker skal Vejdirektoratet beslutte, hvem der skal etablere og drive ladestanderene. For at få det bedste grundlag for at træffe den beslutning, inviterer Vejdirektoratet til markedsdialog med interesserede parter i branchen. Et initiativ, der hilses velkommen af transportminister Benny Engelbrecht. ”Der er ikke tvivl om, at tilgængelig ladeinfrastruktur i hele landet er en forudsætning for, at flere danskere skifter den fossile bil ud med en elbil,” siger transportministeren. ”Det handler om at fjerne rækkeviddeangst hos de, der overvejer at købe elbil. Den halve milliard,

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum