Vegetarisk veteran får Mikkel Hindhede-prisen 2020 for tusindvis af opskrifter gennem 40 år

Kogebogsforfatter og globetrotter Kirsten Skaarup har modtaget Mikkel Hindhede-prisen 2020 for sit arbejde gennem 40 år med at fremme plantebaseret kost via tusindvis af opskrifter

Dansk Vegetarisk Forening (DVF) uddeler hvert år Mikkel Hindhede-prisen til en person, som har ydet en særlig indsats for at fremme plantebaseret kost.

I år har priskomitéen valgt at give prisen til kogebogsforfatter og globetrotter Kirsten Skaarup, som har udgivet hele 30 vegetariske kogebøger i løbet af de seneste 40 år.

"I årets uddeling af Hindhedeprisen har vi besluttet at hædre det menneske, som er suveræn Danmarksmester i vegetariske opskrifter og inspiration fra alle verdenshjørner. Et menneske som har inspireret generationer af mennesker til at kreere lækre grønne retter – med poesi, eventyrlyst og velsmag", siger Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær i DVF, i anledning af prisuddelingen.

Kirsten Skaarups mange udgivelser startede med bogen Vegetariske Festmiddage i 1980, og i 2021 kommer bog nr. 31 om plantebaseret smørrebrød. Den mest populære bog var 'Vegetarisk Køkken', som solgte i hele 120.000 eksemplarer og er blevet udgivet i både USA og Tyskland.

Kirsten Skaarup har, på sin jagt efter nye opskrifter, besøgt mere end 50 lande i verden, altid primitivt og med rygsækken på nakken, og er medlem af Kvindelige Eventyreres Klub, som hun også i fem år var formand for. Hun har, baseret på sine rejser, udgivet kogebøger med landetemaer som Marokko, Thailand og Mexico. En anden af bøgerne, som samler opskrifter fra hele verden, bærer det poetiske navn ”Med vinger til solens køkken: En rejse- og madbog fra det gamle Ægypten til Tibets tinder og Aztekernes rige”.

Kirsten Skaarup har blandt andet udtalt, at ”man når længere ved at vise, hvor vidunderlig mad man kan lave med planter, end med at være aggressiv.” Og i det følgende citat kan man mærke netop denne sans for det vidunderlige:

"Jeg er simpelt hen vild med mad. For mig er mad kunst. Det sublime måltid rangerer på linje med den oplevelse, det er, at stå på en bjergtop i Himalaya og se solen stå op – eller sidde på en strand i Cuba og se den gå ned.

Mad er for mig en glæde på linje med at lytte til en pragtfuld opera eller koncert, se på spændende malerkunst – eller læse en bog, der udvider horisonten. Eller drikke en fin rødvin med mange smagsnuancer. God mad er en stor kunstnerisk oplevelse. Jeg er lykkelig, når jeg laver mad, jeg er lykkelig, når jeg spiser den, men jeg er allermest lykkelig, når jeg kan dele den med andre".

Prisen blev overrakt af DVF's generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl under en brunch på restaurant Green Love.

De tidligere prismodtagere er Kirsten Jungsberg (2019), Mickey Gjerris (2018) og Maria Felding (2017).

BAGGRUND OM HINDHEDE-PRISEN: Forskeren der for 100 år siden fik danskerne til at spise meget mindre kød

Mikkel Hindhede, født på en gård udenfor Ringkøbing, var en af de største ernæringsforskere i det 20. århundrede, ikke blot i Danmark men i verden – langt forud for sin tid. Hindhede blev uddannet som læge og var leder af Statens Laboratorium for Ernæringsundersøgelser fra 1910 til 1932 og fødevarerådgiver for den danske regering under første verdenskrig.

Da Danmark blev nødt til at rationere sine fødevarer under krigen, blev Hindhedes principper anvendt. Det betød, at svinebestanden blev reduceret til en femtedel og kvægbestanden til to tredjedele. På den måde fik befolkningen mere af det høstede korn og færre animalske fødevarer. Det medførte, at sundhedstilstanden hos befolkningen blev forbedret. Hindhede studerede især menneskets proteinbehov og påviste, at det var langt mindre, end man hidtil havde troet. Han anbefalede en kost med mere rugbrød, kartofler og grøntsager og mindre kød.

I Dansk Vegetarisk Forenings arkiver er der en omfattende samling af ernæringsundersøgelser, som Hindhede og hans medarbejdere udgav. Og DVF mener, at verden stadig har meget at lære af Hindhedes arbejde, som viste, at vegetarisk kost både er ressourceeffektivt og godt for folkesundheden. Foruden naturligvis at være godt for dyrene, men det spørgsmål beskæftigede Hindhede sig dog ikke med.

Dansk Vegetarisk Forening indstiftede derfor i 2017 en ny pris opkaldt efter den store ernæringsforsker: Mikkel Hindhede-prisen.

Hindhede skrev selv i sine erindringer, at hans ønske var, ”at det danske folk skulle blive et sundt og lykkeligt folk. For dette har jeg prøvet at kæmpe med åben pande og ved med mig selv, at jeg altid har villet dette af hjertet."

Prisen gives derfor til en person, som har ydet en særlig indsats for at fremme plantebaseret kost.