Varumärkesattityder bland svenska fotbollsfans

Det 22:a fotbolls-VM som går av stapeln i Qatar i november kommer att dra miljoner tv-tittare. Detta ger varumärken och media en möjlighet att synas och uppmärksammas av sin målgrupp.

En av fem (19 %) beskriver fotbolls-VM som ett av sina största intressen, medan en av fyra säger att de endast är något intresserade.

Med hjälp av YouGov BrandIndex parameter ”Brand Impression” har vi jämfört varumärkesattityder bland fotbollsfans (19 % av svenskarna beskriver fotbolls-VM som ett toppintresse) och bland allmänheten i Sverige. Även om många favoritvarumärken ligger överst på båda listorna, finns det också stora skillnader.

Varumärkesattityder bland svenska fotbollsfans

YouGov BrandIndex Difference Rankings sammanställs genom att fråga fotbollsfans och allmänheten om de har ett positivt eller negativt intryck av ett visst varumärke. Poäng är nettopoäng som beräknas genom att subtrahera procentandelen negativa svar från procentandelen positiva svar. Rankingen visar de största skillnaderna.

Den största skillnaden mellan fotbollsfans och allmänheten var deras helhetsintryck av SAS, där skillnaden är 10,2. Fotbollsfans tycker också bättre om läskmärken än vad den svenska allmänheten gör, eftersom Pepsi, Pepsi Max och Coca-Cola är bland de märken där skillnaden mellan fansen och allmänheten är störst. Detta gäller också för Carlsberg och Norrlandsguld, två varumärken som riktar sig till sportfantaster i sina reklamkampanjer och kan förknippas med att titta på sport/se en match.

Viaplay erbjuder livesändningar av sport, och de flesta fotbollsligor kan streamas här, vilket förklarar varför de har ett högre “Brand Impression” bland fotbollsfans än allmänheten.

Volvo, en av Sveriges favoriter, har ett högt “Brand Impression” i nationen på 48,8 poäng men det är ännu högre bland fotbollsfans (57,3) och avrundar de tio största skillnaderna mellan nationen och fotbollsfansen.

Vill du ha ytterligare insikter om fotbollsfans? Vi kan hjälpa till med analyser kring

• Demografi
  • Mest sedda TV-kanalerna
  • Attityder till reklam
  • Attityder till sponsorer
  • Och mycket, mycket mer....

Kontakta oss genom att fylla i formuläret här

Om YouGov

YouGov är ett internationellt marknadsundersökningsföretag.

Vår vision är att kontinuerligt leverera ett flöde av rätt data om konsumenternas åsikter åt organisationer och företag runt om i världen.

Våra 22 miljoner registrerade medlemmar utgör en starkt engagerad panel, som varje dag levererar mängder av data om konsumenternas åsikter, inställning och beteende. Vi kombinerar detta kontinuerliga dataflöde med vår researchexpertis för att nå insikter som kan ligga till grund för intelligenta och faktabaserade beslut.

Med kontor i Storbritannien, Nordamerika, Europa, Norden, Mellanöstern, Indien och Sydostasien har YouGov ett av världens största researchnätverk.

Mer information finns på yougov.com.