Varde taget kæmpe spring frem og når målet om top-ti

Sidste år fik Varde Kommune en placering som nummer 46 i DI’s erhvervsklimaundersøgelse. Et resultat, der bestemt ikke levede op til forventningerne, hverken på rådhuset eller ude i virksomhederne. Placeringen fik dog også hurtigt kommunen til at trække i arbejdstøjet for nå målet om top-ti.

Nu er målet  nået, og med en samlet 8. plads opnår Varde Kommune sin bedste placering nogensinde.

- Det er imponerende at se den vedholdenhed, Varde Kommune har udvist. Det er ikke med de store armbevægelser, men med hårdt arbejde, at kommunen har bekæmpet de svage punkter med stor præcision. Specielt kan vi se, at dialogen mellem virksomhederne og kommunens politikere og embedsfolk er blevet meget bedre, siger formand for DI Sydvestjylland adm. direktør Jesper Toft Mathiasen, Claus Sørensen A/S.

Varde Kommunes brug af private leverandører får stor ros i undersøgelsen. Den flotte vurdering af kommunens udbudsproces og samarbejde med de private leverandører betyder, at Varde Kommune rangeres som landets bedste på dette felt

Et andet felt, hvor Varde Kommune også vurderes som landets bedste, er samarbejde imellem folkeskolen og kommunens virksomheder i form af skoleklassers besøg på virksomheder og erhvervsforløb.

- Det er rigtig positivt for erhvervslivet med et godt samarbejde imellem folkeskolen og virksomhederne. Det betyder, at skoleeleverne forhåbentlig bliver tændt på at få en karriere på en af vore virksomheder. Vi  oplever, at Varde Kommunes ”Erhvervsplaymaker” fortsat fungerer rigtig godt og lykkes med at binde skoleverdenen og erhvervslivet sammen. Derimod kan vi desværre se, at karaktergennemsnittet i Varde Kommunes folkeskoler falder en del tilbage i år, det er lidt ærgerligt. Men mon ikke Varde Kommune får rettet det op til næste år, siger Jesper Toft Mathiasen, DI Sydvestjylland.

Også virksomhedernes vurdering af miljøsagsbehandlingen i kommunen er blevet meget bedre, mens byggesagsbehandlingen stadig er et område, der skal arbejdes med. Men undersøgelsen viser, at kvaliteten og hurtigheden i byggesagsbehandlingen er på vej i den rigtige retning. Virksomhederne sender da også et klart signal om, at sagsbehandling fortsat er det vigtigste punkt at prioritere i den fremtidige indsats for at fremme erhvervsklimaet i kommunen.

- Jeg er glad for, at Varde Kommune har brugt vores undersøgelse konstruktivt til at se på de områder, hvor der sidste år var knap så meget ros fra virksomhederne. Resultatet i år viser, at der stadig er enkelte forbedringspotentialer. Men gennemgående har Varde Kommune forbedret sig overraskende meget, hvilket betyder, at Varde Kommune er den næsthøjeste højdespringer i erhvervsklimaundersøgelsen på landsplan, siger Jesper Toft Mathiasen.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2020

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 pct. af den private beskæftigelse.
  • Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkeligt antal svar.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Johan H. Pedersen, jhp@di.dk, tlf.: 4084 3207 eller pressekoordinator Bo Hjuler, BOH@di.dk, tlf.: 3377 3819.