Vallekilde er Årets Landsby 2017

Landdistrikternes Fællesråd og foreningen Landsbyerne i Danmark har kåret Vallekilde i Odsherred Kommune som Årets Landsby.

Et stærkt fællesskab og mange borgere, der interesserer og engagerer sig i at skabe et velfungerende lokalsamfund med fokus på digitalisering. Det er nogle af kendetegnene ved landsbyen Vallekilde, der netop er blevet kåret som Årets Landsby af Landdistrikternes Fællesråd og foreningen Landsbyerne i Danmark.

Og det er ildsjælenes digitale påfund, der bliver hyldet med prisen som Årets Landsby 2017, der uddeles for 21. gang i år.

Årets tema er nemlig Den Digitale Landsby og bedømmelseskomiteen har haft særligt fokus på samspillet mellem bosætning, demokratisk dannelse og digitalisering, og det har Vallekilde om nogen levet op til.

- Vi har valgt at kåre Vallekilde, da landsbyens beboere har valgt en lidt skæv tilgang i deres pragmatiske løsninger med f.eks. en facebookgruppe med en virtuel grejbank, hvor man kan låne alt fra en stige til en bagemaskine af hinanden, siger Annette Vilhelmsen, formand for bedømmelseskommitteen for Årets Landsby og direktør for Tietgen.

I landsbyen Vallekilde arbejder de lokale ildsjæle med digital udvikling uafhængigt af kommunen eller udviklingskonsulenter.

Ildsjælenes arbejdskraft har blandt andet resulteret i en interaktiv plakatsøjle, et bylaug med mobilepaybetaling og en virtuel Grejbank, hvor borgere deler alt fra jordbærplanter til tværfløjter og lift til København med hinanden. Byen har også fået sin egen virtuelle borger, den fiktive Gerda Lyhn, som fortæller om sine oplevelser i landsbyen i en række audiowalks, der kan hentes på Soundcloud.

- Vallekilde har vist en evne til at sætte særligt fokus på samspillet mellem bosætning, demokratisk dannelse og digitalisering, hvilket har medvirket til et øget samarbejde og fællesskab i byen, siger Annette Vilhelmsen.

De øvrige finalister, der kæmpede om at blive Årets Landsby 2017, var landsbyen Ansager i Varde Kommune og landsbyen Over Jerstal i Haderslev Kommune.

Ansager kom på andenpladsen og Over Jerstal på tredjepladsen.

- Selvom det er Vallekilde, der løber af med titlen som Årets Landsby, har både Ansager og Over Jerstal med al tydelig vist, at det gode liv ikke opstår af sig selv. Det er resultatet af et hårdtarbejdende fællesskab af frivillige kræfter, som bruger teknologien til at udvikle og fremtidssikre deres landsby. Det er denne indsats, vi hylder med prisen.

Vallekilde fejres ved en officiel kåring lørdag den 2. september.

Fakta om Årets Landsby:

– Årets Landsby afvikles i samarbejde mellem Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark.
– Prisen uddeles for 21. gang i år.
– Årets tema er Den Digitale Landsby.
– Landsbyen har under 2000 indbyggere.
– Der er udarbejdet en udviklingsplan for landsbyen.
– Ildsjæle er det bærende element.

Landdstrikternes Fællesråds sekretariat, tlf. 61 31 36 36 eller mail@landdistrikterne.dk