Værdien af virksomhedshandler boomer i andet halvår 2020 på trods af COVID-19

Værdien af virksomhedshandler boomer i andet halvår af 2020, selvom økonomien er påvirket af COVID-19-pandemien. Den største vækst ses inden for teknologi og telekommunikation, hvor pandemien er med til at øge aktiviteten i et stærkt konkurrencepræget marked. Det viser PwC’s seneste Global M&A Industry Trends-analyse.

Michael Eriksen, partner og leder af PwC's rådgivningsforretning

Den nye analyse fra PwC viser, at antallet af virksomhedshandler steg med 18 %, mens værdien af virksomhedshandlerne steg med hele 94 % i andet halvår af 2020 sammenlignet med første halvår 2020. Udviklingen er særligt drevet af de såkaldte megahandler ($ 5 mia. +), der blev fordoblet i perioden. I andet halvår af 2020 var der således hele 56 megahandler mod 27 i første halvår 2020.

“COVID-19 har været en stor udfordring for mange virksomheder, men pandemien har også været med til at sætte fart på digitalisering og transformation af forretningen mange steder. Den rette virksomhedshandel kan være med til at realisere dette, og pandemien har derfor særligt været med til at øge aktiviteten inden for teknologi og telekommunikation,” fortæller Michael Eriksen, partner og leder af PwC’s rådgivningsforretning.

Størst vækst inden for teknologi og telekommunikation
Analysen viser således, at det er inden for sektorerne teknologi og telekommunikation, at der opleves den største vækst. I teknologisektoren steg virksomhedshandlerne med 34 %, og værdien af virksomhedshandlerne steg med 118 % i andet halvår 2020 i forhold til første halvår 2020. Inden for telekommunikation steg virksomhedshandlerne med 15 %, mens værdien af handlerne steg markant med ca. 300 %.

“Udviklingen hænger tæt sammen med, at efterspørgslen efter digitale aktiver stiger hurtigt i et konkurrencepræget marked, der bl.a. er drevet af de lave renter, høj efterspørgsel efter innovative, digitale eller tekonologibaserede virksomheder. Samtidig er der kapital i overskud i både erhvervslivet og blandt private equity-købere,” fortæller Michael Eriksen og tilføjer, at der var tre megahandler inden for telekommunikation i perioden.

I andre sektorer, som fx industriel fremstilling, der er hårdt ramt af COVID-pandemien, og  sektorer, der påvirkes af kravet om at nedbringe kulstofemissioner, udfordres forretningsmodellerne også. Virksomheder inden for disse segmenter ser ifølge analysen også på virksomhedshandler eller omstruktureringer, der kan være med til at udvikle og bevare forretningen.

Bæredygtighed inddrages i due diligence
Analysen viser desuden, at bæredygtighed kommer stadigt højere op på agendaen - også inden for virksomhedshandler og inddrages i due dilligence.

“Udviklingen inden for bæredygtighed betyder, at forhold såsom miljøhensyn, sociale forhold og god selskabsledelse (ESG) i stigende grad inddrages i det strategiske beslutningsgrundlag samt due diligence i forbindelse med virksomhedshandler,” slutter Michael Eriksen.

Om analysen
Analysen dækker andet halvår af 2020 og analyserer den globale aktivitet inden for virksomhedshandler og belyser de vigtigste tendenser.

Michael Eriksen, partner og leder af PwC's rådgivningsforretning

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 280.000 PwC'ere i 155 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Erhvervslivet: Regeringen har tabt erhvervslivets tillid17.2.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Mens hver fjerde erhvervsleder fik større tillid til regeringen under første del af COVID-19-krisen, er dette faldet til blot ca. hver 10. erhvervsleder i dag. Det markante fald kan skyldes, at man savner en klar plan for udfasning af restriktioner. Samtidig efterlyser erhvervslivet et digitalt europæisk coronapas, der vil gavne dansk eksport. Det viser en ny pulsmåling fra PwC med svar fra ca. 470 erhvervsledere.