Vær super handywoman anno 2021

Snemand, julemand, formand og handyman. Rent kulturhistorisk har vi en mandsdomineret verden stadigvæk, hvad sproget angår. I sproget er der nemlig stadigvæk nogle ting, som vi automatisk forbinder med en mand. Heraf de først nævnte ord, og her er ordet ”handyman” et af dem. MEN: Vi befinder os i en moderne ligestillingstid, hvor ordene og kønsrollerne bliver taget grundigt op til revision. For at ændre på magtforholdet mellem kønsrollerne er det sideløbende vigtigt at ændre på vores sprog, hvori disse forhold ligger historisk indlejrede. Det er blandt andet tid til at supplere ordet handyman med handywoman.

Handyman bliver til handywoman

Hvis man ikke allerede ved det, er der gode nyheder i, at der nu bliver afholdt kurser i, hvordan man som kvinde sømmer søm i væggen, bygger et hegn ud af træ eller bruger en lamelfræser. Der er flere private virksomheder, der udbyder disse kurser, så kvinder kan blive bedre rustede til at udføre handywoman opgaver i og udenfor hjemmet.

Når mor hamrer søm i og far støvsuger

Hvis kvinden i hjemmet deltager i et af disse handywoman kurser, vil der blive skabt et helt andet mulighedsrum for rollefordelingen i hjemmet. Hvor det traditionelt har været manden, der på bedste handyman maner slog søm i væggene og byggede et nyt klædeskab, bliver der nu åbnet op for, at kvinden lige så godt kan klare disse opgaver. Det åbner dog også op for nye problematikker i forhold til forholdet mellem kønnene, idet disse handyman opgaver også har været bundet op på mandens maskulinitet og mandlige selvværd. For: Er man en rigtig mand, hvis kvinden bygger skuret, og manden vasker tøjet?

Single kvinder bliver håndværkere i eget hjem

Med så stor en andel i Danmark, der nu lever som singler, er der måske mere end nogensinde før brug for, at kvinderne er så selvhjulpne i hjemmet, som overhovedet muligt. Her er kurserne i at blive oplært som handywoman et godt og nødvendigt skridt på vejen, fordi kvinderne dermed ikke er afhængige af en mand, hvis der skal sættes en hylde, et spejl eller en reol op på væggen eller hænges en lampe op i loftet.

Spar penge og lev mere bæredygtigt

Hvor en kvinde førhen, som single, måske har skullet betale sig fra at få lavet diverse håndværksmæssige opgaver i hjemmet, kan de nu udføre mange af opgaverne selv med et handywoman kursus. Dette sparer dem for en del penge, og er samtidig mere bæredygtigt, fordi man har et større råderum over at vælge lige netop den løsning, som man selv ønsker. Det kan for eksempel være, at man vælger at lave sine møbler af genbrugstræ, hvor man kan bruge en høvlebænk til formålet.

Samarbejd om hjemmets opgaver

Måske vil nogle påstå, at der med disse kurser, vil blive skabt en følelse hos manden af, at han er lidt overflødig, når det handler om at løse de håndværksmæssige opgaver i hjemmet. Man kan også vælge at se det som endnu et vigtigt skridt mod ligestilling, fordi kvinder og mænd nu kan samarbejde ligeværdigt om at udvikle smarte løsninger til hjemmet. Til stor fordel for begge parter.