Vær med til at fejre europa- og danmarksmestrene i entreprenørskab

Hvordan kan vi gøre verden bedre? Det spørgsmål knoklede flere end 3000 elever med at finde innovative løsninger til, da de i foråret var med i entreprenørskabsforløbet Company Programme. Danmarksmestrene herfra har siden vundet Europamesterskabet i entreprenørskab, og nu mødes de og de andre danske vindere til en festlig fejring, hvor H.K.H. Kronprinsen deltager.
Bubbles, da de pitchede til EM i Entreprenørskab, som i år blev afholdt online af hensyn til Corona-restriktioner.

Iværksætterdrømmene fik frit løb, da tusindvis af elever fra ungdomsuddannelser i hele landet i foråret var med i entreprenørskabsforløbet Company Programme. Fælles for de mange iderige unge var ønsket om at finde en god iværksætteride, der kan gøre verden bedre. Og ideerne spændte bredt.

Fra et nyt kompositmateriale, der genbruger læderrester og derved sparer store naturressourcer, over en leveringsservice baseret på nabohjælp til et teknisk system der kan hjælpe børn med ADHD til at koncentrere sig bedre i skolen

Normalt kulminerer Company Programme-forløbet med en festmiddag, hvor vinderne bliver kåret i fornemt selskab, men i år spændte Coronavirus ben for det. Derfor mødes de bedste hold nu til fejring sammen med H.K.H. Kronprinsen, dommerne fra DM og erhvervspartnerne Dansk Industri, Nordea, Bloomberg samt Fonden for Entreprenørskabs adm. direktør Christian Vintergaard og repræsentantskabsformand André Rogaczewski fra Netcompany. Det foregår til en frokost i Industriens Hus mandag den 14. september 2020.

Danske iværksættere er nye europamestre

Danske unge er innovative og fyldt med gode ideer, og hvert år deltager tusindvis i Company Programme, hvor de bliver guidet gennem alt fra ideudvikling, over markedsresearch til virksomhedsopstart. Holdet Bubbles fra Herning vandt DM i entreprenørskab og repræsenterede derfor Danmark til EM i entreprenørskab i juli, hvor de dystede mod 39 andre hold, som alle havde kvalificeret sig til via nationale finaler. Og det blev en ren dansk triumf ved Europamesterskabet, for først vandt Bubbles særprisen AT&T Excellence in IT Award og bagefter blev de udnævnt som Europamestre.

Bubbles har udviklet en teknologisk løsning til klasselokaler, så børn med ADHD eller ADD lettere kan koncentrere sig og følge med i undervisningen. Konkret er det et system, hvor børnene kan sidde med lydisolerende høretelefoner på, mens læreren har en mikrofon på. Systemet fjerner al baggrundsstøj og lyde rundt om eleven, og dermed bliver det lettere for eleverne at koncentrere sig om skolearbejdet.

Ud over Bubbles deltager holdene Cemima fra Næstved, Ergonomic Comfort fra Grindsted, Leathery fra Svendborg, Pack me up fra Herning og Get Up fra Svendborg ved frokosten.

DM i Entreprenørskab er kulminationen på undervisningsforløbet Company Programme, hvor elevteams fra landets ungdomsuddannelser lærer at omsætte idéer i praksis og bliver taget gennem alle faser af livet som iværksætter. De bedste og mest innovative elevvirksomheder kvalificerer sig til DM, og vinderne herfra kvalificerer sig til EM.

Fonden for Entreprenørskab står bag Company Programme og DM i Entreprenørskab i samarbejde med Dansk Industri, Nordea og Bloomberg.

Praktisk:

Mandag den 14. september kl. 12.30
Industriens Hus, H. C. Andersens Blvd. 18, 1553 København

Pressedeltagelse:

Pressen kan være med, når H.K.H. Kronprinsen ankommer til Dansk Industri kl. 12.30, og efter frokosten, hvor H.K.H. Kronprinsen møder Europamestrene Bubbles og får fremvist deres produkt. Der vil være begrænset plads af hensyn til Corona-restriktioner.

Pressetilmelding skal ske til Berit Bader Lemming, pressekonsulent i Fonden for Entreprenørskab, senest den 11. september kl. 11. Send en mail med navn på journalist/fotograf og medie til berit@ffefonden.dk

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.