CyklistforbundetCyklistforbundet

Vær med i Cyklistforbundets forårsklassiker VI CYKLER TIL ARBEJDE og vind en måneds klimavenlig ferie

Skal du have et trofæ, når du cykler til arbejde, selv om det regner? Når du henter en kollega på vejen? Eller vil du vide, hvor meget CO2 du sparer klimaet for ved at tage cyklen i stedet for bilen? Så er VI CYKLER TIL ARBEJDE noget for dig. I år kører kampagnen med endnu mere spas i maj og en gratis vinterversion til januar.

Klima og sundhed står højt på dagsordenen hos mange, og når vi cykler til arbejde, bliver vi sundere, grønnere og får mere overskud. I VI CYKLER TIL ARBEJDE kan du være med, uanset om du cykler kort eller langt, hver dag, bare en gang imellem, kun den ene vej eller hen til toget eller bussen.

- Det handler ikke om at cykle længst eller hurtigst. Det handler om at være med, om fællesskab og gode oplevelser. Det er en god anledning til at få mere motion og kollegialt fællesskab ind i hverdagen. Og er man, som flere og flere danskere er det, optaget af en klimavenlig hverdag, så er det bare at komme op på cyklen lidt oftere, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Årets hovedpræmie er to Interrail Global Pass fra DSB til alle på vinderholdet. Kortet giver fri togrejse i hele Europa i en måned.

Man tilmelder sig i hold på 2-16 deltagere på www.vcta.dk. Herefter er der fri adgang til at heppe og fejre hinanden, følge egne resultater, udfordre andre og deltage i sjove konkurrencer og trofæ-uddelinger på det nylancerede kampagnewebsite.

- For eksempel kan du dag for dag se, hvor mange kg CO2 du har sparet ved at cykle, og hvor mange træer du skulle have plantet, hvis du havde taget bilen. Flere danskere vil gerne leve klimavenligt, og vi vil vise, at cykling er noget af det mest klimavenlige transport, som findes, siger Klaus Bondam.

Hjælp til virksomhedernes CO2-regnskab

Mange virksomheder vælger at betale deltagergebyret for virksomhedens medarbejdere, fordi cykleriet styrker det kollegiale fællesskab og medarbejdernes sundhed. Men for flere og flere virksomheder betyder det også noget, at man med kampagnen kan forbedre virksomhedens CO2-regnskab.

- Mange virksomheder ønsker at tage et samfundsmæssig ansvar for sundhed og klima. At bakke op om cykling er en stærk måde at gøre det på. Som noget nyt tilbyder vi derfor, at man som virksomhed let kan opstille sit eget CSR-regnskab for kampagnen og se, hvilken forskel cykleriet har gjort, siger Klaus Bondam.

Cyklistforbundet gennemfører kampagnen i samarbejde med biotekvirksomheden Gubra.

Samarbejdet har gjort det muligt at udvide kampagnen med Winter Bike To Work-week, der kører januar 2021 og er gratis for alle deltagere i maj-kampagnen.

Medstifter af Gubra, Jacob Jelsing, siger:

- At være en del af VI CYKLER TIL ARBEJDE flugter godt med vores syn på samfundsansvar. Vi ønsker at bakke op om forebyggende sundhedsinitiativer og klimavenlig tranport. Jo flere, der vælger cyklen, desto bedre er det for os alle, siger Jacob Jelsing.

Når en medarbejder cykler seks km om dagen fremfor at tage bilen, sparer vedkommende 330 kg CO2 om året. Sidste år cyklede 60.000 medarbejdere fra mere end 2.000 virksomheder landet over med i kampagnen.

Sådan tilmelder I jer:

• Du samler et hold på 2-16 kollegaer og tilmelder jer på kampagnens website www.vcta.dk. Når holdet er tilmeldt, skal I cykle til arbejde (eller til toget eller bussen) så mange dage som muligt i maj måned
  • I registrerer alle jeres cykeldage på vcta.dk. Jo flere dage der cykles, desto flere lodder får dit hold i den store præmielodtrækning
  • Det koster 75 kr. pr. deltager at cykle med. Undersøg, om din virksomhed betaler deltagergebyret - det gør mange virksomheder
  • Læs mere om kampagnen, se alle præmierne og få inspiration til motiverende cykelaktiviteter på arbejdspladsen både og under kampagnen på www.vcta.dk.

Datoer:

• 9. marts: Tilmeldingen til VI CYKLER TIL ARBEJDE åbner
  • 24. april: Sidste frist for tilmelding
  • 1.-31. maj: VI CYKLER TIL ARBEJDE kører på arbejdspladser over hele landet
  • 8. juni: Frist for indtastning af holdets cykeldage
  • 9. juni: Lodtrækning om præmier
  • 12. juni: Vinderne offentliggøres på www.vcta.dk.

Kontakt

Lasse Skou Hauschildt, kampagneleder i Cyklistforbundet, mobil 6013 5952, mail lsh@cyklistforbundet.dk

Jane Kofod, kommunikationschef i Cyklistforbundet, mobil 4070 8378, jak@cyklistforbundet.dk

Årets t-shirt kan købes via www.vcta.dk.
Årets plakat

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.