Vælg hundepasseren med omhu – sådan dækker forsikringen

Det kan blive en dyr affære at lade naboen eller venneparret passe din hund, mens du er på ferie. Forsikringen dækker nemlig ikke ved privat pasning.

Når sommeren står for døren, og ferierejsen venter, kommer de mange hundeejere i et dilemma. Skal hunden passes hos naboen eller på en hundekennel? De mange nye hundeejere, der har fået en firbenet tilføjelse til familien i Coronatiden, skal dog være opmærksomme på, at der er stor forskel på, hvordan forsikringen dækker alt efter, hvor hunden bliver passet.

”Lader man venneparret eller naboen passe hunden, dækker hundeansvarsforsikringen ikke de eventuelle skader, som hunden måtte forårsage. Når vennerne passer hunden, betragtes de formelt set som besidder af hunden, og så dækker forsikringen ikke,” siger Brian Wahl Olsen, direktør i Skadespartnerskaber & Forebyggelse hos Alm. Brand.

Hos Alm. Brand ser man en stigning i antallet af sager, hvor en hund har ødelagt ting i hundepasserens hjem, men hvor forsikringen ikke dækker.

”Med den gradvise genåbning forventer vi igen at se flere episoder, hvor forsikringen desværre ikke dækker. Det er derfor enormt vigtigt at gøre op med sig selv, om man skal lade venneparret passe hunden eller anvende en professionel hundekennel,” siger Brian Wahl Olsen.

Sygdom er dækket
Sygeforsikringen dækker hunden ved sygdom, uanset om den bliver passet i kennel eller hos vennen.

”Det bedste råd jeg kan give, er at man skal få sin hund passet, der hvor føler mavefornemmelsen er rigtig. Hvis man har hørt godt om en hundepension, kan man jo tage ud og besøge stedet og mærke efter. Men ellers er det jo dejligt trygt at efterlade hunden ved venner og familie, som man kender – og som hunden kender,” siger Brian Wahl Olsen.

Under Corona-krisen har rekordmange danskere forelsket sig i en firbenet ven. I 2020 registrerede Dansk Kennelklub i alt 23.742 hunde, og det er en stigning på hele 10 procent sammenlignet med 2019 og den største stigning siden 2008.

Alm. Brand A/S undersøger muligheden for udstedelse af Tier 2 10NC5-kapital i DKK4.10.2021 09:20:20 CEST | Pressemeddelelse

Alm. Brand A/S, rated A af Fitch, har besluttet at undersøge muligheden for at udstede Tier 2-kapital i DKK. I forbindelse hermed har Alm. Brand A/S givet Nordea mandat til at arrangere investormøder d. 4.-6. oktober, og efterfølgende forestå udbudsprocessen, såfremt der opnås tilfredsstillende interesse i markedet. Lånet vil have en 10-årig løbetid med mulighed for førtidig indfrielse 5 år efter udstedelsen. Lånet forventes noteret efter udstedelse. Mifid-II produktstyring / kun rettet mod professionelle investorer og godkendte modparter / ingen PRIIP'er KID: Målinvestorerne for kapitalbeviserne er udelukkende godkendte modparter og professionelle investorer (alle distributionskanaler). Der er ikke blevet udarbejdet nogle dokumenter med central information ("KID") om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer ("PRIIP'er"), idet kapitalbeviserne ikke er tilgængelige for detailinvestorer i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) eller i Storbr

Alm. Brand af 1792 fmba øger tilsagn til aktieemission1.10.2021 17:02:33 CEST | Pressemeddelelse

Alm. Brand af 1792 fmba har meddelt, at foreningen har besluttet at øge sit tilsagn om deltagelse i den forestående fortegningsemission i Alm. Brand A/S med yderligere 200 mio. kr. til i alt 4.450 mio. kr. ved optagelse af lånefinansiering til i alt 700 mio. kr. mod tidligere 500 mio. kr. Alm. Brand af 1792 fmba besidder aktuelt 68.716.284 stk. aktier a nominelt 1 kr., svarende til 44,6% af den samlede aktiekapital og de samlede stemmerettigheder i Alm. Brand A/S.