Vækstteam-formand om nyt dronecenter: En sejr for Fyn

Regeringen annoncerer nyt dronecenter på Fyn. Dansk Metals forbundsformand og formand for Vækstteam Fyn, Claus Jensen, ser det som en sejr for Vækstteam Fyn, som har anbefalet det.

Her til formiddag har forsvarsminister, Trine Bramsen præsenteret et nyt dronecenter i Hans Christian Andersen Airportved Odense. Centeret skal blandt uddanne Forsvarets droneoperatører og udvikle kapaciteten af droner. Det glæder Dansk Metals forbundsformand, Claus Jensen, der i 2021 blev sat i spidsen for det fynske vækstteam, som før sommerferien netop anbefalede regeringen at placere et dronecenter på Fyn:

”Som formand for Vækstteam Fyn er det meget positivt, at regeringen har fulgt vores anbefaling om at placere et dronecenter tæt på Odense. Når vi i sin tid netop anbefalede Fyn som Danmarks centrum for droner, er det jo fordi, Fyn allerede i dag har en styrkeposition på droner og teknologi. At regeringen følger vores anbefaling, opfatter jeg faktisk som en lille sejr for hele Vækstteam Fyn og det arbejde, vi sammen har lavet efter corona”, lyder det fra Dansk Metals forbundsformand, Claus Jensen.

Dronecenteret vil foreløbig komme til at bestå af to medarbejdere, som rent geografisk kommer til at sidde ved UAS Denmark i Hans Christian Andersen Airport. Det er altså et lille skridt, men et godt skridt, i retning af at få cementeret Fyn som Danmarks centrum for droner.

”Fyn har haft mange store styrkepositioner gennem tiden. Som tidligere tillidsmand på Lindøværftet ved jeg om nogen, hvor stor en magtfaktor, Fyn har været på den globale scene, når det gælder om at bygge skibe. Over årene har Fyn også udviklet en stærk styrkeposition i hele robotklyngen, og i dag tager Fyn så endnu et skridt i retning af at blive førende i Danmark på droner,” slutter Claus Jensen, forbundsformand for Dansk Metal.

Vækstteam Fyn blev nedsat i marts 2021 af erhvervsminister Simon Kollerup og er ét af i alt syv regionale vækstteams. Dansk Metals forbundsformand, Claus Jensen, blev udpeget som Vækstteam Fyns formand, og de i alt ni medlemmer af vækstteamet har baggrund i erhvervslivet, fagbevægelsen, kommuner og erhvervshusene på Fyn. Vækstteam Fyn præsenterede sine anbefalinger, herunder anbefalingen om et dronecenter, den 31. maj 2021.