Vækstfondens halvårsrapport 2020: Historisk højt antal virksomheder har fået finansiering fra Vækstfonden

Vækstfonden har i dag offentliggjort regnskabet for første halvår af 2020, og mere end 700 virksomheder har fået finansiering for over 6,5 mia. kr. Det er et historisk højt antal og viser, at udmøntningen af statens COVID-19-hjælpepakker er kommet bredt ud til virksomheder i hele Danmark.

2020 har indtil nu har været et meget anderledes år, hvilket også viser sig i, at Vækstfonden i første halvår har oplevet et rekordhøjt aktivitetsniveau med finansieringer til 705 virksomheder bredt fordelt i hele Danmark. Det er det højeste antal virksomheder i et halvår i Vækstfondens historie, og det er 280 flere virksomheder end i samme periode i 2019.

”Regeringen og Folketingets partier har under COVID-19-krisen tænkt Vækstfonden ind i løsninger. Det er vi meget stolte over. Og Vækstfonden har løftet opgaven. Allerede i det første halvår af 2020 har Vækstfonden hjulpet mere end 700 virksomheder i hele Danmark. Og det bliver til mange flere inden udgangen af året,” siger bestyrelsesformand for Vækstfonden Tue Mantoni.

Den samlede finansieringssum er steget fra 494 mio. kr. i 1. halvår af 2019 til 6,3 mia. kr. i 1. halvår af 2020 (heraf COVID-19-garantier for 5,4 mia. kr.).

Som forventet er resultatet for første halvår også betydeligt påvirket af COVID-19. Resultatet lander på -558 mio. kr. Det negative resultat er drevet af, at Vækstfonden har foretaget regnskabsmæssige nedskrivninger og negative værdireguleringer for ca. 800 mio. kr. som direkte følge af COVID-19.

”Sundhedskrisen har ramt hele verden på økonomien, og det kommende år bliver vigtigt for at få genstartet økonomien. Det er klart, at vi i en krisetid må forvente nedskrivninger, og det afspejler sig i Vækstfondens resultat.” siger bestyrelsesformand Tue Mantoni.

Coronakrisen sætter sine spor - også i resten af 2020
Det er afgørende, at de danske virksomheder både under og efter krisen kan få øget adgang til langsigtet, risikovillig og tålmodig kapital. Vækstfonden forventer, gennem et fortsat tæt samarbejde med banker, rådgivere og private investorer, at fortsætte et højt aktivitetsniveau også i 2. halvår af 2020, hvor forventningen er, at COVID-19 vil blive ved med at præge den økonomiske situation og virksomhedernes markedsvilkår.

”Vi så allerede i slutningen af 1. halvår af 2020, at den værste Corona-effekt var begyndt at aftage. Der er dog ikke nogen tvivl om, at der er en stor risiko for, at vi som samfund går et hårdt efterår og vinter i møde. Det vil påvirke små og mellemstore virksomheder betydeligt. Derfor er det godt, at Regeringen og Folketingets partier har sikret flere finansielle muskler til Vækstfonden gennem ny genstartskapital og Danmarks Grønne Fremtidsfond. For det er afgørende at række hånden ud til danske virksomheder, så vi sammen, virksomheder og samfund i fællesskab, kan komme ud på den anden side af krisen med vigtige erfaringer, nye teknologier og grønne idéer i rygsækken.” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

FAKTA: Vækstfonden aktiviteter, effekter og resultater første halvår 2020

I første halvår finansierede Vækstfonden 705 virksomheder for samlet 6,5 mia. kr. Vækstfonden har siden etableringen i 1992 finansieret mere end 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på 33,8 mia. kr.

For pressehenvendelser kontakt:
Charlie Stjerneklar, presse- og kommunikationschef i Vækstfonden på telefon: +45 81 77 73 87 eller e-mail: cst@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Nye hjælpepakker: Nu bliver det nemmere for coronaramte virksomheder at skaffe likviditet via Vækstfonden28.10.2020 16:10:23 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale, der skal sikre yderligere hjælp til danske virksomheder under coronakrisen. Krisen betyder, at mange virksomheder har svært ved at drive deres normale forretning, og derfor er det afgørende med en økonomisk håndsrækning. Vækstfonden spiller endnu engang en nøglerolle i initiativerne og kan nu stille garantier på 90 % til små og mellemstore virksomheder, ligesom COVID-19-matchingordningen udvides.

Agrointelli lukker investeringsrunde på 108 mio.kr.: Fremtidens landbrugsmarker skal passes af danske robotter15.10.2020 12:45:07 CESTPressemeddelelse

Agritech-virksomheden Agrointelli lukker runde på mere end 100 mio. kr. i lån og egenkapital. Kapitalen kommer fra Nordic Alpha Partners og Vækstfonden og skal bidrage til at skalere og ruste virksomheden til sit internationale gennembrud. Samtidigt er det Vækstfondens første direkte investering under Danmarks Grønne Fremtidsfond. Ambitionen er at skubbe landbrugssektoren i en grønnere retning.

Nye hjælpepakker til erhvervslivet: Vækstfonden får yderligere kapital til at sikre genstart i hele Danmark9.10.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen og et stort flertal af Folketingets partier har sendt vigtig genstartskapital ud til det danske erhvervsliv for at fremme dansk eksport. En del af kapitalen forvaltes af Vækstfonden og skal sikre risikovillig finansiering til SMV’er, grøn vækst og projekter inden for turisme. ”Vores vigtigste opgave er at få pengene ud at arbejde hos de virksomheder, der er ramt af coronakrisen,” siger adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

Intelligent affaldshåndtering skal give grøn genlyd over hele verden: Nordsense henter investeringsrunde på 54 mio. kr.8.10.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Klimakrisen banker for alvor på vores dør, og verden kalder på nye, grønne teknologier og løsninger. En af dem er danske Nordsense, der med fuld fart er på vej ud på det globale marked. Med en ny investering i ryggen på 54 mio. kr. skal Vækstfonden og den amerikanske venturefond ACME understøtte virksomhedens internationale vækststrategi: Målet er at spare affaldssektoren for tusindvis af ton CO2 og samtidig bidrage til renere gader.

Danmarks Grønne Fremtidsfond er nu en realitet: Milliarder på vej til grønne virksomheder14.9.2020 11:00:00 CESTPressemeddelelse

I dag har Danmark fået en grøn fremtidsfond, der skal sikre kapital til grønne løsninger – kapital, der nu er blevet endnu vigtigere efter coronakrisen, og som skal bidrage til, at Danmark er i førersædet, når det kommer til grøn omstilling. I slutningen af 2019 blev fremtidsfonden besluttet, og nu er den endelige aftale faldet på plads mellem regeringen og partierne bag finansloven. Dermed er rammerne på plads, så Danmarks Grønne Fremtidsfond nu kan sende kapital ud til de grønne virksomheder og iværksættere.