Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.

Claus Gregersen, formand for Vækstfonden

I 2019 fik 824 danske virksomheder finansiering fra statens finansieringsfond for samlet 2,4 mia. kr. Den stærke efterspørgsel på risikovillig kapital fra Vækstfonden er således fortsat fra tidligere år.

"Mens vi naturligvis alle er optaget af COVID-19, skal vi holde fast i, at Danmark er fuld af kompetente virksomheder med en innovationskraft, som driver det, vi alle skal leve af i fremtiden. Risikovillig kapital er en forudsætning for vækst, og det afspejler sig tydeligt i Vækstfondens aktivitetsniveau i 2019. Netop det at skabe innovation og arbejdspladser på en måde, som er økonomisk bæredygtig, er hjørnestenen i Vækstfondens indsats og kan kun lade sig gøre med afsæt i vores langvarige og stærke samarbejder med private og offentlige aktører," siger Claus Gregersen, bestyrelsesformand i Vækstfonden.

2019 var et godt år for dansk erhvervsliv, men mange danske virksomheder oplever nu alvorlige økonomiske konsekvenser som følge af den globale spredning af COVID-19. Vækstfonden spiller en særlig rolle i at sikre vækst og udvikling i Danmark og vil så vidt muligt hjælpe berørte virksomheder, fastslår Claus Gregersen:

"Den hastige spredning af COVID-19 vil skabe ekstraordinær økonomisk usikkerhed i indeværende år. Det betyder, at Vækstfondens rolle bliver endnu mere vigtig i indsatsen for at understøtte dansk erhvervsliv. Vækstfonden er allerede i stand til at yde særlige COVID-19-garantier til danske virksomheder som en del af regeringens hjælpepakke. Og vi strækker os i det hele taget så langt, som vi kan, med de midler, vi har til rådighed."

Afgørende at fokusere på langsigtede tiltag

Kort inden årsskiftet etablerede regeringen og partierne bag finanslovsaftalen Danmarks Grønne Fremtidsfond på i alt 25 mia. kr. Initiativet styrker bl.a. Vækstfonden med 4 mia. kr., øremærket til investeringer i grønne løsninger og teknologier. Danmark har en global, grøn førerposition og administrerende direktør i Vækstfonden, Rolf Kjærgaard, understreger, at investeringer i fremtidens bæredygtige løsninger vil drive væksten fremover.

"Klimadagsordenen og det at vi som forbrugere og investorer er blevet meget mere bevidste om vores aftryk på verden, gør det stadig mere vigtigt for virksomhederne at kunne levere bæredygtige løsninger for også at være økonomisk bæredygtige. Det er derfor essentielt, at investeringer i bæredygtige teknologier og løsninger forbliver i fokus, også i en krisetid som denne. Et grønt og samfundsmæssigt afkast på den lange bane vil også skabe økonomisk afkast. Derfor ser vi meget frem til, at milliarderne fra Danmarks Grønne Fremtidsfond kan komme ud at arbejde – I Vækstfonden er vi klar."

I 2020 forventer Vækstfonden gennem et fortsat stærkt samarbejde med pensionskasser, banker, investorer, rådgivere og andre offentlige aktører i ind- og udland at nå ud til mange hundrede virksomheder fordelt i hele landet. Fokus vil på den korte bane være på at hjælpe flest muligt COVID-19 ramte virksomheder, så fonden på den lange bane kan være med til at understøtte og udvikle de virksomheder, Danmark ikke må gå glip af.

For pressehenvendelser, kontakt:
Charlie Stjerneklar / kommunikations- og pressechef i Vækstfonden / cst@vf.dk / 81 77 73 87

Claus Gregersen, formand for Vækstfonden

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.