Vækstfonden opdaterer produkter: Nyt Covid-19-Investorlån 2.0

Coronaramte virksomheder kan fra 1. juli søge om Vækstfondens nye Covid-19-Investorlån 2.0. Lånet er målrettet erhvervsdrivende, der stadigvæk er ramt af Coronakrisen. Det nye produkt betyder, at virksomheder fortsat kan få del i Vækstfondens Covid-19-produkter. Udover det nye lån genintroducerer Vækstfonden Startlån og BA-Matchinglån til tidlige iværksættere.

Fra starten af juli lancerer Vækstfonden sit Covid-19-Investorlån 2.0. Målgruppen for lånet er virksomheder, som fortsat er ramt af Coronakrisen. Det kan være virksomheder, hvor omsætningen og omsætningsvæksten fortsat er faldende eller helt frafaldet som konsekvens af krisen. Det er vigtigt, at Vækstfonden fortsat kan komme med risikovillig kapital til coronaramte virksomheder, fortæller Jens Mølby, direktør for Vækstfonden udlånsforretning:

”Risikovillig kapital er en afgørende brik i at få danske virksomheder godt ud af krisen. Siden marts sidste år har Vækstfonden kunnet yde en række Covid-19-matchingprodukter takket være Regeringen og Folketingets hjælpepakker. Nu er vi derfor nået til et nyt stadie, hvor vi lancerer Covid-19-Investorlånet 2.0. men også genindfører vores normale Startlån og BA-matchinglån. Så der er fortsat gode muligheder for risikovillig finansiering hos Vækstfonden – også til selskaber i det helt tidlige stadie.”

Målet med Vækstfondens Covid-19-matchingprodukter er at være brobygger til privat kapital. Derfor skal lånet bidrage til at sikre kapital fra investorer, business angels og andre private aktører. Vækstfonden matcher privat kapital op til forholdet 1:2, og Covid-19-Investorlån 2.0 er henvendt til selskaber, som i forbindelse med ansøgning af lånet samtidig modtager investorkapital. For at komme i betragtning til lånet skal virksomhederne gennemgå en kreditvurderingsproces i Vækstfonden.

Vækstfondens normale BA-matchinglån og Startlån genindføres
Fra 1. juli genindfører Vækstfonden sine normale Startlån og BA-Matchinglån. Det betyder, at tidlige virksomheder fortsat kan få adgang til risikovilligkapital fra Vækstfonden.

”I Vækstfonden vil vi gerne være med til at yde kapital til de tidlige iværksættervirksomheder. Vi har oplevet rigtig stærk tilslutning til vores produkter fra business angels og investorer på særligt vores Covid-19-BA-Matchinglån. Den mulighed er der stadig via vores Covid-19-Investorlån 2.0, men hvor virksomheden skal kreditvurderes for at modtage lånet. Derudover kan man benytte vores normale BA-Matchinglån og Startlån, som genindføres,” fortæller Jens Mølby.

I forbindelse med genintroduktionen af BA-Matchinglånet åbner Vækstfonden igen op for, at man kan søge om godkendelse som business angel til det tidlig fase business angel-initiativ. Det gælder såvel dem som har været godkendt til Business Angel-COVID-19-matchinglånet og eventuelle nye. Dermed fortsætter Vækstfonden det stærke samarbejde med danske business angels.

Covid-19-Syndikeringslån fortsætter
Udover Covid-19-Investorlånet 2.0 og genindførslen af BA-Matchinglån samt Startlån, fortsætter Vækstfonden desuden med at udbyde Syndikeringslån. Med Vækstfondens Syndikeringslån kan investorer, der er godkendt til ordningen, matche deres investeringer i startups med et lån til virksomheden i forholdet op til 1:2. Det vil sige, at når en investor investerer i en virksomhed, kan virksomheden samtidig tilbydes et lån fra Vækstfonden.

Fakta om det nye Investorlån 2.0.

• Lånet kan spænde fra 1 – 20 mio. kr.
  • Lånet kan ansøges af virksomheder, som har modtaget COVID-19-lån før samt virksomheder, som ikke har modtaget COVID-19-lån før.
  • COVID-19-Investorlån 2.0 er til for at understøtte selskabets aktuelle driftsomkostninger, hvor driftstabet er afstedkommet af aktuel COVID-19-påvirkning – oftest som følge af frafaldet omsætning eller lav omsætningsvækst.
  • Lånet sammen med den aktuelle medfinansiering skal dække 12 måneder frem og bygge broen til fremtidig vækst.
  • Lånet er egnet til virksomheder, som har et højt vækstpotentiale, men som pga. alder, højt cash-burn mv. ikke er egnet til lånefinansiering via bank.
  • Låneudmålingen beror på en vurdering af den enkelte virksomheds evne til at gældsservicere yderligere gæld. Her spiller eksisterende gældsbyrde en væsentlig rolle i udmålingen af dette. Det er ikke atypisk at lånet bliver udbetalt i trancher.
  • Matchinggraden vil være afhængig af, hvad virksomheden kan bære af gældsbyrde og kan være op til 1:2 baseret på dokumenteret samtidig indskud fra investorer.

Læs mere om Investorlån 2.0. her

For pressehenvendelser kontakt
Presserådgiver i Vækstfonden, Cecilie Idun Andersen, 31930573 eller e-mail cea@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 10.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 38 mia. kr.

Danske LastObject rejser 18 millioner kroner fra bl.a. Vækstfonden i jagten på at få hele verden til at genanvende deres plejeprodukter8.9.2021 15:31:33 CEST | Pressemeddelelse

Der produceres og bruges milliarder af engangsprodukter hver eneste dag, og engangsprodukter er derfor med rette blevet udnævnt til en af de helt store syndere indenfor miljø og klima. Det vil danske LastObject lave om på, og med Vækstfonden i ryggen vil selskabet blive en global markedsleder indenfor genanvendelige plejeprodukter.

Dansk Vækstkapital III er en realitet: ATP, PKA, Vækstfonden og Jyske Bank sender 1,5 mia. kr. til danske virksomheder23.6.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Det offentlig-private samarbejde, Dansk Vækstkapital III, har annonceret sin første closing på 1,5 mia. danske kr. Det er endnu en milepæl for det unikke samarbejde, der forvaltes af Vækstfonden. Med den nye fond er Vækstfonden, ATP, PKA, Jyske Bank og en række erhvervsdrivende fonde med til at sikre risikovillig kapital til iværksættere og små og mellemstore virksomheder i hele Danmark.