Vækstfonden og Greenland Venture investerer i lovende grønlandsk anorthosit-mine

Vækstfonden og Greenland Venture investerer sammen i den lovende minevirksomhed Greenland Anothosite Resources. Investeringen, der er den fjerde i det dansk-grønlandske erhvervssamarbejde, skal understøtte virksomhedens udvikling og udvinding af råstoffet anorthosit i en mine, der har potentiale til at blive blandt de førende leverandører til det globale glasfibermarked

Et område i Fiskenæsset, der ligger på Grønlands vestkyst syd for Nuuk, kan fremadrettet blive en central leverandør af materialet anorthosit, der bl.a. benyttes i produktionen af glasfiber, cement, maling og aluminium over hele verden. Vækstfonden og Greenland Venture har netop sammen investeret i Greenland Anorthosite Resources, der nu efter efterforskningsfasen igangsætter de sidste obligatoriske aktiviteter med henblik på at få tildelt en minelicens.

Materialet anorthosit har en lang række anvendelsesmuligheder. En af materialets store fordele er, at det i den rette kvalitet kan benyttes til langt mere miljøvenlig produktion af glasfiber og aluminium end de gængse produktionsmetoder, hvor man benytter materialerne kaolin og bauxit.

Anorthosit-ressourcen i Fiskenæsset er unik i størrelse, og netop gennemførte undersøgelser verificeret af analyseselskabet ALS og minekonsulentselskabet SRK viser, at materialet fra Greenland Anorthosite Resources’ mine er af særligt god kvalitet med lavt alkaliindhold, hvilket gør råstoffet specielt attraktivt til brug i glasfiberproduktion.

”Råstofudvinding og minedrift er central i den grønlandske økonomi, og vi glæder os over sammen med Greenland Venture at investere i endnu et lovende mineprojekt i Grønland, som vil bidrage med betydelig aktivitet og arbejdspladser i området i de kommende år. Anorthosit er et materiale med store anvendelsesmuligheder og miljømæssige fordele, og Greenland Anorthosite Resources’ mine viser meget lovende resultater allerede i de første undersøgelser, både i kvalitet og mængde,” siger Heidi Haurholm-Rasmussen, senior investment manager i Vækstfonden.

I Kangerlussuaq, nordligere i Grønland, findes allerede en producerende anorthosit-mine, som Greenland Venture også har investeret i. Og i Greenland Venture glæder investment manager Karin Thorsen sig over den nye investering.

”Dette projekt kan være med til at bidrage til mere bæredygtig og miljøvenlig produktion i flere, meget store brancher. Dermed kan det blive et væsentligt, grønlandsk bidrag til den grønne omstilling," siger hun.

Udvinding af anorthosit foregår ved åben minedrift, hvor der graves fra overfladen, og Greenland Anorthosite Resources forventer, at minen vil skabe en del arbejdspladser, når etableringen starter om ca. 3 år.

”Vi er meget glade for at samarbejde med Vækstfonden og Greenland Venture om udviklingen af denne lovende ressource. Vores dybe testboringer har vist, at ressourcen kan blive den største og kvalitetsmæssigt bedste anorthosit-ressource i verden. Den udvundne anorthosit opfylder kravene fra glasfiberindustrien og andre brancher og kan anvendes uden yderligere forarbejdning med produktionsmæssige fordele og CO2-besparelse til følge,” siger Claus Stoltenborg, administrerende direktør i Greenland Anorthosite Resources.

For yderligere informationer:

• Cecilie Idun Andersen, kommunikationsrådgiver i Vækstfonden, på telefon +45 3193 0573 eller cea@vf.dk
  • Karin Thorsen, investment manager i Greenland Venture, på telefon +299 34 28 82 ellerkarin@venture.gl
  • Claus Stoltenborg, direktør i Greenland Anorthosite Resources, på telefon +45 2273 6699 eller cscapaps@gmail.com

Baggrund:

Greenland Venture A/S er et ventureselskab, etableret og ejet af det grønlandske Selvstyre gennem Greenland Holding A/S med en samlet egenkapital på ca. 400 mio. kr.

Vækstfonden er den danske stats finansieringsfond. Fonden medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed.

I marts 2019 indgik den danske stat og Grønlands Selvstyre en aftale om styrket erhvervssamarbejde for 220 mio. kr. De 220 mio. kr. er tilvejebragt ved et indskud på 198 mio. kr. fra staten og 22 mio. kr. fra Selvstyret, hvoraf 100 mio. kr. tilføres Vækstfonden, øremærket til formålet og 100 mio. kr. indskydes i Greenland Venture; puljen til projektmodning fordeles med 10 mio. kr. til hver. Greenland Venture og Greenland Holding ejes 100 pct. af Grønlands Selvstyre.

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.