Vækstfonden klar med produkter til tidlige iværksættere og venturevirksomheder: ”Iværksætterne er afgørende for fremtidens arbejdsmarked.”

Den 18. april besluttede regeringen og et enigt Folketing at sende yderligere 3,4 mia. kr. til de tidlige iværksættere og venturevirksomheder via Vækstfonden. Nu er Vækstfonden klar med en række produkter, og de kan søges fra i dag.
Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden

Vækstfonden er nu klar med en række produkter til de tidlige iværksættere og venturevirksomhederne. Det sker efter,  at regeringen og Folketinget d. 18. april præsenterede yderligere hjælpepakker til de tidlige iværksættere og venturevirksomhederne. I dag er endelige bekendtgørelser offentliggjort, og det gør, at produkterne nu kan tilbydes markedet. De opdaterede produkter fra Vækstfonden skal gå til virksomheder, som ikke passer ind i de hidtil fremlagte hjælpepakker. Forhåbningen er, at en stor del af iværksætterne, der er ramt af krisen, nu kan få en økonomisk håndsrækning.

Erhvervsminister Simon Kollerup:

”Matchfinansieringen kommer til at få stor betydning for de danske iværksættere og venturevirksomheder, der er pressede lige nu på grund af corona. Mange af de ildsjæle, som har fået sat en stopper for deres planer på grund af krisen, kan nu få en stor økonomisk hjælp takket være den her ordning. Vækstiværksætterne spiller en vigtig rolle, når vi åbner samfundet igen, med at gøre deres gode ideer til fremtidens arbejdspladser. Derfor er jeg rigtig glad for, at det er lykkedes at sørge for, at de får en ekstra hjælpende hånd.”

Rolf Kjærgaard adm. direktør i Vækstfonden:
”Vi har i tæt dialog med myndighederne arbejdet benhårdt for at sikre, at der fortsat er risikovillig kapital til de tidlige iværksættere og venturevirksomhederne– også under krisen. Derfor er vi glade for, at vi i dag kan gå ud med en række produkter, vi har skræddersyet til netop denne målgruppe. Det er vigtigt og godt set af politikerne, at vi skal yde særlig hjælp til lige præcis denne gruppe af virksomheder,” siger Rolf Kjærgaard og forsætter:

”De tidlige iværksættere og venturevirksomhederne er særdeles hårdt ramt i denne krise, fordi de ikke nødvendigvis har den historik, som giver adgang til de eksisterende ordninger. De er måske netop gået i markedet efter kunder eller er i gang med at finpudse deres produkt. Derfor har vi i samarbejde med iværksættere og private investorer kigget på, hvordan vi kan skabe en række produkter, der kan være den bedst mulige hjælp i denne krise. For iværksætterne er afgørende for fremtidens arbejdsmarked.”

Vækstfonden er klar til at trykke på speederen
Efterspørgslen på risikovillig kapital til iværksætterne har været stor, og derfor forventer Vækstfonden også, at der i de kommende uger vil komme tryk på låneansøgningerne. Men der arbejdes på højtryk for at sikre, at pengene kommer ud til iværksætterne så hurtigt som muligt, fortæller Rolf Kjærgaard:

”Vi forventer, at rigtig mange virksomheder vil søge om de nye COVID-19 låneprodukter, og det er afgørende, at vi kommer dem hurtigt i møde. Vores mange dygtige medarbejdere knokler for at få pengene ud til selskaberne, så vi også i fremtiden kan få gavn af de virksomheder, Danmark ikke må gå glip af.”

Produkterne er tilgængelige i Vækstfonden fra i dag, og der er tale om fire opdaterede produkter: Covid-19 Business Angel Matchinglån, Covid-19 Investorlån, Covid-19 Startlån og Covid-19 Syndikeringslån. Alle produkterne er henvendt tidlige iværksættere og venturevirksomheder, der er ramt på økonomien som følge af COVID-19 krisen.

”For at de nye rammer kan nå ud til så mange som muligt, er der et loft over, hvor store Covid-19-lån vi kan stille til rådighed for den enkelte virksomhed. Det er også med til at sørge for, at virksomhederne ikke pådrager sig for høj gæld. Samtidig skal vi sikre, at vi forvalter kapitalen godt, og at pengene kommer ud til de rette virksomheder på en kvalificeret måde, og derfor stiller vi også en række dokumentationskrav. Vi arbejder målrettet for at nå så bredt og hurtigt ud som muligt, inden for de rammer vi har,” siger Rolf Kjærgaard.

Foruden låneprodukterne vil Vækstfonden også øge sine direkte investeringer i både selskaber og fonde markant.

”Med ny kapital til en bred vifte af produkter, kan vi nu tilbyde mange forskellige finansieringsløsninger til virksomheder på alle stadier af deres udvikling. Både regeringen og Folketinget har ageret utroligt effektivt, så vi sammen kan hjælpe virksomhederne igennem denne krise på bedst mulig vis,” siger Rolf Kjærgaard.

Fakta om COVID-19 produkter fra Vækstfonden

Covid-19 Business Angel-lån
Business Angel-lån er relevant for virksomheder, som modtager en investering fra en af Vækstfondens godkendte investorer (BA), typisk på pre-seed eller seed stadiet. Ansøgning til BA-matching skal derfor gå igennem den enkelte business angel og ikke virksomheden. Med et Business angel matching-lån kan business angels, der er godkendt til ordningen, matche deres investeringer i tidlige iværksættere med et lån til virksomheden i forholdet op til 1:3.

Covid-19 Investorlån
Lånet er målrettet virksomheder med omsætning, som er finansieret af investorer, og som i forbindelse med COVID-19 krisen ikke har kunnet opnå finansiering fra et pengeinstitut. Virksomheden forventes at være ramt af COVID-19-krisen i form af tabt omsætning, investoren/investorerne har trukket tilsagn tilbage, forsinket kapitalrejsning eller i form af forsinket nysalg. Investorlånet skal sikre driften af virksomheden 12 måneder frem. Matchinggrad i forholdet 1:3 i forhold til dokumenteret indskud fra investorer de sidste 12 måneder.

Covid-19 Startlån
COVID-19 Startlån er et lån målrettet unge virksomheder, der endnu er i opstartsfasen, men som er kommercielt klar med et færdigudviklet produkt, de første gennemførte salg til kunder eller lovende indikationer på salgsmuligheder. Der er krav om medfinansiering fra andre aktører i forholdet 1:3.

Covid-19 Syndikeringslån
COVID-19 Syndikeringslån er målrettet starups i den senere fase, som allerede har fx en venturefond eller et familiekontor med ombord. Med lånefaciliteten kan en virksomhed supplere en investering fra sin investor med et lån fra Vækstfonden. Med lånefaciliteten kan godkendte investorer som fx venturefonde og familiekontorer matche investeringer med et lån i forholdet op til 1:3. Denne ordning afventer sidste detaljer og falder på plads inden for få dage.

Andre muligheder i Vækstfonden
Som en del af regeringens COVID-19 erhvervspakker målrettet erhvervslivet, har Vækstfonden tidligere introduceret to nye garantiordninger målrettet hhv. SMV’er og store virksomheder. De to garantiordninger skal ligeledes hjælpe med at holde hånden under mere modne virksomheder, der som følge af spredningen af COVID-19, er ramt af økonomiske tab. Ønsker man at søge om en garanti fra Vækstfonden, skal man kontakte sin bank.

Læs mere om Vækstfondens COVID-tiltag her.

På www.virksomhedsguiden.dk kan du derudover løbende følge med i, hvilke tiltag der er taget for at hjælpe danske virksomheder gennem krisen.

For pressehenvendelser kontakt:

Charlie Stjerneklar, kommunikations- og pressechef i Vækstfonden / cst@vf.dk / +45 81 77 73 87

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden