Vækstfonden kan snart give en økonomisk håndsrækning til virksomheder i forbindelse med tab som følge af COVID-19.

Danske virksomheder kan risikere at lide tab som følge af spredningen af COVID-19. Især oplevelses- og turismeindustrien kan blive hårdt ramt, men også andre brancher kan blive påvirket. Snart kan statens finansieringsfond Vækstfonden hjælpe nogle af de virksomheder, der bliver hårdest ramt.

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard

Som følge af den alvorlige situation COVID-19 har bragt med sig, får danske virksomheder nu mulighed for at søge økonomisk hjælp fra Vækstfonden. Dette skyldes, at regeringen i dag præsenterede en række initiativer, deriblandt to nye garantiordninger til danske virksomheder, som skal holde hånden under danske virksomheder.

Den økonomiske hjælp fra Vækstfonden sker via en kautionsordning, som skal gøre det muligt for virksomheder, hvis forretning i særlig høj grad er påvirket af spredningen af COVID-19, at få en finansiel håndsrækning.

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden:
”Vi står i en helt ny situation, som kan få store konsekvenser for alle danske virksomheder, når deres ansatte ikke kan komme på arbejde, kunderne udebliver, forsyningerne svigter eller virksomheden på anden måde bliver ramt. I Vækstfonden kan vi trække på mange års erfaringer, og det kan nu komme virksomheder til gavn i denne alvorlige situation i form af målrettede kautioner.”

Siden 2000 har Vækstfonden via bankerne ydet kautioner til danske virksomheder, og det er denne ordning, der nu bliver udvidet. Derfor er kautionsordningen klar til udrulning og kan komme ramte virksomheder til gavn inden længe. Målet er, at ordningen kan understøtte virksomheder, der måtte lide væsentlige tab i forbindelse med COVID-19, og på den måde kan forsætte deres aktiviteter til trods for et indtjeningsfald.

Målrettet både store og små virksomheder
Der bliver lavet to ordninger: En målrettet danske SMV’er og en målrettet større virksomheder. Ved begge ordninger gælder det, at virksomhederne skal leve op til en række krav for at kunne søge en kaution.

For at være omfattet af ordningen skal virksomheden kunne dokumentere, at man har oplevet et driftstab på over 50 pct. Derudover skal virksomhedens likviditetsudfordring være opstået i forbindelse med spredningen af COVID-19, således at virksomheden alene er kommet i midlertidige likviditetsmæssige problemer grundet dette.

En kaution dækker op til 70 pct. af restgælden på finansieringer.

Se også faktaark fra Erhvervsministeriet her:

Hvor skal man henvende sig?
Virksomheder, der i særlig høj grad er påvirket af COVID-19, kan søge om kaution fra Vækstfonden via deres egen bank. Vækstfonden samarbejder med alle danske banker. Kontakt din bank eller finansieringsinstitut, og tal med dem om dine muligheder for at anvende kaution fra Vækstfonden.

Charlie Stjerneklar, kommunikations- og pressechef i Vækstfonden: E-mail: cst@vf.dk eller mobil +45 81 77 73 87

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.900 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 24,9 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2018 tilsammen mere end 65.500 ansatte.

Nyt samarbejde: Pensionskassen SISA indtræder i samarbejde med Vækstfonden og Greenland Venture16.3.2020 10:31:40 CETPressemeddelelse

Den grønlandske pensionskasse SISA indtræder i et investeringssamarbejde, der skal sikre endnu mere kapital til grønlandske vækstvirksomheder. Siden marts 2019 har Vækstfonden og Greenland Venture sammen investeret i grønlandske virksomheder, og nu kommer Grønlands pensionskasse SISA med ombord. I alt 320 mio. kr. skal finde vej til grønlandske virksomheder. Den øgede kapital henvender sig til virksomheder med stort forretningspotentiale både som lån og direkte investeringer.

Vækstfonden og Greenland Venture investerer i lovende grønlandsk anorthosit-mine2.3.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Vækstfonden og Greenland Venture investerer sammen i den lovende minevirksomhed Greenland Anothosite Resources. Investeringen, der er den fjerde i det dansk-grønlandske erhvervssamarbejde, skal understøtte virksomhedens udvikling og udvinding af råstoffet anorthosit i en mine, der har potentiale til at blive blandt de førende leverandører til det globale glasfibermarked