Vækstfonden kan snart give en økonomisk håndsrækning til virksomheder i forbindelse med tab som følge af COVID-19.

Danske virksomheder kan risikere at lide tab som følge af spredningen af COVID-19. Især oplevelses- og turismeindustrien kan blive hårdt ramt, men også andre brancher kan blive påvirket. Snart kan statens finansieringsfond Vækstfonden hjælpe nogle af de virksomheder, der bliver hårdest ramt.

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard

Som følge af den alvorlige situation COVID-19 har bragt med sig, får danske virksomheder nu mulighed for at søge økonomisk hjælp fra Vækstfonden. Dette skyldes, at regeringen i dag præsenterede en række initiativer, deriblandt to nye garantiordninger til danske virksomheder, som skal holde hånden under danske virksomheder.

Den økonomiske hjælp fra Vækstfonden sker via en kautionsordning, som skal gøre det muligt for virksomheder, hvis forretning i særlig høj grad er påvirket af spredningen af COVID-19, at få en finansiel håndsrækning.

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden:
”Vi står i en helt ny situation, som kan få store konsekvenser for alle danske virksomheder, når deres ansatte ikke kan komme på arbejde, kunderne udebliver, forsyningerne svigter eller virksomheden på anden måde bliver ramt. I Vækstfonden kan vi trække på mange års erfaringer, og det kan nu komme virksomheder til gavn i denne alvorlige situation i form af målrettede kautioner.”

Siden 2000 har Vækstfonden via bankerne ydet kautioner til danske virksomheder, og det er denne ordning, der nu bliver udvidet. Derfor er kautionsordningen klar til udrulning og kan komme ramte virksomheder til gavn inden længe. Målet er, at ordningen kan understøtte virksomheder, der måtte lide væsentlige tab i forbindelse med COVID-19, og på den måde kan forsætte deres aktiviteter til trods for et indtjeningsfald.

Målrettet både store og små virksomheder
Der bliver lavet to ordninger: En målrettet danske SMV’er og en målrettet større virksomheder. Ved begge ordninger gælder det, at virksomhederne skal leve op til en række krav for at kunne søge en kaution.

For at være omfattet af ordningen skal virksomheden kunne dokumentere, at man har oplevet et driftstab på over 50 pct. Derudover skal virksomhedens likviditetsudfordring være opstået i forbindelse med spredningen af COVID-19, således at virksomheden alene er kommet i midlertidige likviditetsmæssige problemer grundet dette.

En kaution dækker op til 70 pct. af restgælden på finansieringer.

Se også faktaark fra Erhvervsministeriet her:

Hvor skal man henvende sig?
Virksomheder, der i særlig høj grad er påvirket af COVID-19, kan søge om kaution fra Vækstfonden via deres egen bank. Vækstfonden samarbejder med alle danske banker. Kontakt din bank eller finansieringsinstitut, og tal med dem om dine muligheder for at anvende kaution fra Vækstfonden.

Charlie Stjerneklar, kommunikations- og pressechef i Vækstfonden: E-mail: cst@vf.dk eller mobil +45 81 77 73 87

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.