Vækstfonden giver gode råd og vejledning til iværksættere i ny podcastserie

Hvordan springer du ud i tilværelsen som iværksætter? Hvor skaffer du kapital? Og hvordan sammensætter du en bestyrelse? Dét og meget mere vil statens finansieringsfond Vækstfonden gøre danske iværksættere klogere på i den nye podcastserie, ’Sæt i gang’. Podcasten skal klæde danske iværksættere endnu bedre på til at skabe fremtidens forretninger.

Som nystartet iværksætter kan der være mange bekymringer og overvejelser. Du skal have styr på forretningsplaner og budget, hvilket team du har behov for omkring dig og på sigt måske også en bestyrelse. Det kan være lidt af en jungle, og derfor lancerer Vækstfonden nu en iværksætterpodcast, der skal klæde de danske iværksættere på til livet som iværksætter:

”Podcasten handler om iværksætteri, og vi har samlet nogle af landets bedste eksperter og interessante virksomheder og bedt dem om at dele ud af deres erfaringer. Håbet er, at vi i Vækstfonden kan være med til at inspirere økosystemet med tips og tricks og de vigtige perspektiver, der ofte er på spil, når man springer ud i tilværelsen som iværksætter,” fortæller Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

I podcastserien gør Vækstfondens eksperter lytterne klogere på en række emner relateret til iværksætteri. Det er personlige fortællinger om det virkelige liv, og det er de medvirkende virksomheder samt Vækstfondens eksperters egne erfaringer, man kan få et indblik i i podcastserien. I en af episoderne giver Vækstfondens bestyrelsesformand Tue Mantoni bl.a. sit perspektiv på, hvordan man etablerer en bestyrelse, og hvordan han selv har gjort brug af en bestyrelse.

”Jeg har selv prøvet at være administrerende direktør ad to omgange, og selvom det kan lyde kontraintuitivt, så kan det godt ind i mellem være lidt ensomt. Så det er vigtigt at få en bestyrelsesformand, som kan blive ens betroede, som man kan ringe til, når tingene er svære. Som kan give råd til, hvordan man skal prioritere. Det er vigtigt med en sparringspartner,” fortæller Tue Mantoni.

Du kan finde Vækstfondens podcastserie ’Sæt i gang’ på din fortrukne podcasttjeneste. Første afsnit kan høres i dag og udgives hver torsdag i juni.

Lyt med lige her

Episode 1: Sådan bliver du iværksætter

Fik du en god idé under et restaurantbesøg? Eller så du et hul i markedet? Vejen til iværksætterlivet er meget forskelligt. Men der er en håndfuld gode værktøjer, du kan arbejde med, når du springer ud i iværksættertilværelsen. I podcasten fortæller Erik Balck, Managing Partner i Vækstfonden, om sine egne erfaringer som iværksætter, hvor Erik bl.a. har startet Billetto og Bloggers Delight. I det medfølgende afsnit sætter virksomheden Fra Fejø ord på, hvordan en tur i supermarkedet i dag er blevet til Danmarks første producent af babymad.

Episode 2: Sådan finansierer du din virksomhed

Lån, egenkapital - en investor eller business angel ombord? Som ny iværksætter er der mange finansieringsmuligheder, når du skal opbygge og skalere din virksomhed. Derfor giver Vækstfondens erhvervskundechef Tine Lindgreen i denne podcast et indblik i de mange finansieringsmuligheder, du har. Edtech startuppen Learningbank med Stine Schultz i spidsen fortæller også, hvordan de valgte at sammensætte finansieringen i deres virksomhed.

Episode 3: Sådan laver ud det gode pitch
Hjertebanken og rystende stemme? Det perfekte Løvens Hule pitch kan skabe mange panderynker hos iværksættere. I Vækstfondens tredje podcastepisode giver Jacob Bratting, der er partner i Vækstfonden, sit bud på, hvordan du finpudser din elevatortale. Du kan også høre virksomheden Tame fortælle mere om deres pitch, der har sikret virksomheden en af Danmarks største seed-runder.

Episode 4: Sådan sammensætter du det gode team
Et kompetent og stærkt team er ofte det første investorerne kigger efter, når de vurderer en investeringssag. Men hvilke kompetencer og erfaringer har du behov for, for at I når jeres mål i virksomheden? Det giver Vækstfondens Value Creation Team, deres bud på denne episode, hvor Sten Rode og Gitte Lykke fortæller mere om, hvilke kompetencer et stærkt team skal indeholde. Virksomheden Unity Studios fortæller også om, hvordan de har arbejdet med eget team og kompetencer i løbet af deres vækstrejse.

Episode 5: Sådan etablerer du en bestyrelse
En bestyrelse er med til at sætte retning for din virksomhed og bidrage til at træffe strategiske beslutninger. Men hvordan etablerer du en bestyrelse, og hvordan bruger man bedst sin bestyrelse? Det giver Tue Mantoni sit bud på i dette afsnit, hvor han deler erfaringer fra sit eget liv som topchef i en række store virksomheder. Virksomheden Monsido fortæller også mere om, hvordan de har gjort brug af deres bestyrelse i løbet af deres vækstrejse.

For pressehenvendelser kontakt
Presserådgiver i Vækstfonden, Cecilie Idun Andersen, 31930573 eller e-mail cea@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 10.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 38 mia. kr.

Danske LastObject rejser 18 millioner kroner fra bl.a. Vækstfonden i jagten på at få hele verden til at genanvende deres plejeprodukter8.9.2021 15:31:33 CEST | Pressemeddelelse

Der produceres og bruges milliarder af engangsprodukter hver eneste dag, og engangsprodukter er derfor med rette blevet udnævnt til en af de helt store syndere indenfor miljø og klima. Det vil danske LastObject lave om på, og med Vækstfonden i ryggen vil selskabet blive en global markedsleder indenfor genanvendelige plejeprodukter.

Dansk Vækstkapital III er en realitet: ATP, PKA, Vækstfonden og Jyske Bank sender 1,5 mia. kr. til danske virksomheder23.6.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Det offentlig-private samarbejde, Dansk Vækstkapital III, har annonceret sin første closing på 1,5 mia. danske kr. Det er endnu en milepæl for det unikke samarbejde, der forvaltes af Vækstfonden. Med den nye fond er Vækstfonden, ATP, PKA, Jyske Bank og en række erhvervsdrivende fonde med til at sikre risikovillig kapital til iværksættere og små og mellemstore virksomheder i hele Danmark.