Vækstfonden ansætter ny direktør for Strategi & Partnerskaber

Vækstfonden har ansat Jacob Bruun som ny direktør for Strategi & Partnerskaber. Jacob Bruun bibringer stor erfaring med strategisk rådgivning, senest som særlig rådgiver i Statsministeriet, og han sætter sig nu i spidsen for at udvikle og accelerere Vækstfondens strategiske arbejde i samspil med direktion, bestyrelse og samarbejdspartnere i ind- og udland.

Vækstfonden kan nu sætte navn på den direktør, der fremadrettet skal stå i spidsen for enheden Strategi & Partnerskaber. Valget er faldet på 39-årige Jacob Bruun, der senest kommer fra en stilling i Statsministeriet som særlig rådgiver for Lars Løkke Rasmussen.

Det er således en mand med stor erfaring fra og interesse i samfundsmæssige dagsordener, der nu bliver hovedansvarlig for arbejdet med at understøtte Vækstfondens samlede strategiudvikling, skabe værdi og synergi gennem strategiske samarbejder og sikre og forankre nye mandater og initiativer.

”Vi er meget glade for at kunne byde Jacob velkommen ombord i Vækstfonden, hvor han indtager en central rolle i fondens videre udvikling og positionering. Vækstfonden har en unik, men også kompleks position i spændingsfeltet mellem politik, erhvervsliv og kapitalmarkeder, og vi er sikre på, at Jacob med sit brede strategiske overblik, sin stærke ledelseserfaring og ikke mindst dybe indsigt i politiske beslutningsprocesser kan spille en central rolle i at løfte Vækstfonden til næste niveau,” siger Rolf Kjærgaard, direktør i Vækstfonden.

Vækstfonden er sat i verden for at sikre danske virksomheder adgang til risikovillig kapital, så de kan indfri deres ambitioner om innovation og vækst. Det udmønter sig årligt i medfinansiering af ca. 800 virksomheder på tværs af geografi og brancher – fra den spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnotering.

Dermed sætter Vækstfonden et betydeligt samfundsmæssigt aftryk, der bidrager til aktivitet i hele landet og til at sikre danske virksomheders styrkepositioner inden for blandt andet bæredygtighed og teknologiudvikling. Netop muligheden for at bidrage til en vision med samfundsbærende betydning har tiltrukket Jacob Bruun, og han ser stort potentiale i en yderligere strategisk udvikling af Vækstfonden.

”Vækstfonden er sat i verden for at hjælpe danske iværksættere og vækstvirksomheder med at udvikle sig - til gavn for virksomhederne, men jo i sidste ende også til gavn for Danmark. Det er i mine øjne et fantastisk formål med at gå på arbejde og derfor glæder jeg mig rigtigt meget til at komme i gang sammen med mine nye kollegaer,” siger Jacob Bruun.

”Samtidig kombinerer Vækstfonden solide finansielle muskler med et helt grundlæggende samfundsperspektiv, hvilket er ret enestående. Det giver mulighed for at gøre en positiv forskel uanset om det handler om bæredygtighed, teknologisk transformation eller ønske om jobskabelse og udvikling i hele landet,” afslutter Jacob Bruun.

Jacob Bruun tiltræder stillingen den 1. november 2019.

For yderligere oplysninger:

• Jacob Bruun, telefon 6198 5071
  • Nathali Selmeczi Lehmann, teamleder for Kommunikation & Samfundsansvar i Vækstfonden, på 2860 0113 eller nsl@vf.dk

Om Jacob Bruun
Jacob Bruun har 15 års erfaring med strategisk rådgivning af beslutningstagere på højeste niveau, herunder landets statsminister, øvrige ministre samt folketingsmedlemmer. Senest har han fungeret som særlig rådgiver for tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen (2015-2019), hvor han har ydet strategisk rådgivning i forhold til politiske udspil, kommunikation mv. Inden da var Jacob Bruun i en årrække ansat i Venstres sekretariat som hhv. konsulent, udviklingschef og sekretariatschef.

Jacob Bruun er 39 år, uddannet cand.scient.pol. fra Københavns Universitet (2006) og bor på Frederiksberg med sin hustru og deres to børn.

Om Vækstfonden
Vækstfonden er statens finansieringsfond, som medvirker til at skabe flere vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har vi siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.900 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 24,9 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter.

Enheden Strategi & Partnerskaber rummer Vækstfondens Ledelsessekretariat, afdelingen Kommunikation og Samfundsansvar samt DenmarkBridge.

Læs mere på vf.dk

Jacob Bruun tiltræder den 1. november 2019 som direktør for Strategi & Partnerskaber i Vækstfonden.

Strandvejen 104B

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 10.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 38 mia. kr.

Tre statslige fonde bliver til én: Nyudpeget bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond bydes velkommen27.8.2022 13:22:54 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget en bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der er en sammenlægning af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Direktørerne i de tre nuværende fonde byder bestyrelsen velkommen og ser frem til samarbejdet om at gøre Danmark rigere og verden grønnere.