Utilfredsstillende punktlighed på Svendborgbanen og i Thy
Aflyste tog, forsinkelser og dertil stor frustration hos passagererne har i 2021 været et stigende problem på både Svendborgbanen og Struer – Thisted. Samtidig tyder tallene for september og oktober dog på, at det er lykkedes at vende den negative tendens. En ny analyse fra Transportministeriet viser, at den utilfredsstillende operatørpunktlighed frem til efteråret hovedsagelig skyldtes materiel- og personaleforhold, som Arriva som operatør må rette op på for at kunne levere en fuldt tilfredsstillende drift.
- Det er meget utilfredsstillende, at vi flere måneder i træk oplever en punktlighed, som ligger under det aftalte. Det har jeg sagt til Arriva. Selvom jeg anerkender, at der har været en række problemer, og at operatørpunktligheden i oktober kom over bodsgrænsen, så forventer jeg også, at de fremover sørger for, at der er et ordentligt beredskab, så de kan overholde kontrakten, også når alt ikke flasker sig. Samtidig forventer jeg, at de bliver langt bedre til at kommunikere med de mange kunder, der bliver ramt af forsinkelserne, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Arriva overtog den 15. december 2019 DSB's andel af trafikken på strækningen Struer – Thisted. Per 13. december 2020 overtog de strækningerne Vejle – Struer og Odense – Svendborg.
På Struer – Thisted har operatørpunktligheden tidligere ligget på et højt niveau, men har haft tydelige mangler siden december 2020. Med 62 pct. er den største kilde til aflyste tog mellem januar og september manglende personale (lokomotivførere), mens fejl på materiel udgør 22 pct. Det er især tre morgenafgange, der er ramt af (personaleforårsagede) aflysninger.
Odense – Svendborg havde i begyndelsen en tilfredsstillende operatørpunktlighed, men fra maj 2021 ses også her tydelige kvalitetsbrister. Med 46 pct. er den største kilde til aflyste tog mellem januar og september fejl på materiel, mens manglende materiel og manglende personale hver udgør 12 og 32 pct. Ca. 7 pct. af aflysningerne har ikke kunnet årsagsbestemmes.
Analysen har også belyst, om den utilfredsstillende punktlighed kan begrunde aktivering af kontraktens misligholdelsesbestemmelser, der i yderste konsekvens vil kunne medføre ophævelse af hele eller dele af kontrakten. Her er konklusionen, at misligholdelsesbestemmelserne ikke kan aktiveres på det foreliggende grundlag. Transportministeriet vil derfor håndtere situationen med de almindelige bodsbestemmelser samt skærpet dialog og opfølgning på Arrivas punktlighed, idet man dog følger situationen nøje.
Nøgleord
Links
Information om Transportministeriet
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
5,2 millioner kroner til skræddersyet postbetjening på småøer24.10.2025 06:01:10 CEST | Pressemeddelelse
Transportministeren har indgået aftale med postordførerne fra partierne bag postaftalen, som betyder, at 14 små øsamfund får pakke- og brevløsninger udviklet af øerne selv.
Aalborg-København får grøn flyrute8.10.2025 12:03:44 CEST | Pressemeddelelse
Norwegian har vundet udbuddet af den første grønne indenrigsrute og skal flyve med grønt flybrændstof på ruten Aalborg-København.
Konference om grøn omstilling af vejtransporten under EU-formandskabet den 1.-2. oktober 20251.10.2025 07:01:08 CEST | Pressemeddelelse
Den første konference på Transportministeriets område under det danske formandskab for Ministerrådet løber af stablen den 1.-2. oktober 2025 i København. På dagsordenen er den grønne omstilling af vejtransporten. Offentligheden har mulighed for at se el-lastbiler og møde branchen på Rådhuspladsen i København forud for konferencens start.
Luftrummet lukkes for al civil droneflyvning28.9.2025 13:36:52 CEST | Pressemeddelelse
Fra og med mandag den 29. september til og med fredag den 3. oktober i forbindelse med EU-topmødet vil al civil droneflyning i det danske luftrum være forbudt.
Fortsat stor tilfredshed med færgen til Bornholm19.9.2025 10:55:05 CEST | Pressemeddelelse
Den halvårlige kundetilfredshedsmåling på færgen til Bornholm viser, at passagererne fortsat er meget tilfredse med færgebetjeningen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum