Transportministeriet

EU støtter udrulning af nyt signalsystem på Fyn med 176 millioner kroner

Del

Europa-Kommissionen har besluttet at støtte det nye signalsystem mellem Middelfart og Korsør med penge fra EU’s infrastrukturfond. Udover signalprogrammet kommer der også støtte til blandt andet Vejdirektoratet. Danmark modtager støtte for i alt 191 millioner kroner.

Der udmøntes årligt midler fra EU’s infrastrukturfond Connecting Europe Facility (CEF), der støtter anlæg af infrastrukturprojekter på det transeuropæiske transportnet (TEN-T). TEN-T har til formål at styrke det indre marked ved blandt andet at fjerne flaskehalse og fremme mere effektive, grænseoverskridende transportkorridorer.

I år får Danmark del i støttemidlerne til at gennemføre et baneprojekt på Fyn og Storebæltsbroen, hvor det nye signalsystem skal udrulles, det såkaldte ERTMS-system. Det er besluttet i EU at alle EU-lande skal bruges det samme system, og Danmark er allerede godt i gang med at udrulle det nye system. Forventeligt bliver Danmark det første land i EU (sandsynligvis i verden) med fuldt digital styring af togdriften uden gamle lyssignaler.

Det er Banedanmark og Sund & Bælt der modtager de 177 millioner kroner til udrulningen af signalsystemet (23,6 millioner euro).

- Fra dansk side er opgradering af jernbanen højt prioriteret, og det arbejde rummer også at udstyre banen med nye moderne signaler. Med støttemidlerne fra EU bliver vigtigheden af udrulningen af signalsystemet tydelig, ikke bare i en dansk kontekst, men for hele EU, fordi et fælles europæisk signalsystem vil fjerne grænsehindringer for togtrafikken, siger transportminister Thomas Danielsen.

Med det nye signalsystem vil togene over Fyn kunne køre op til 200 km i timen, hvilket vil forbedre både den internationale og den nationale togtrafik. Et af EU’s argumenter for at støtte ERTMS på den danske jernbane er, at det også fremmer godstransporten, hvor Danmark er bindeleddet mellem Norden og resten af Europa via den såkaldte ScanMed-korridor.

Udover støtten til signalsystemet gives der også midler til fire andre projekter:  

ERTMS trackside deployment Korsør-Middelfart
Støttemodtager: Banedanmark og Sund & Bælt
Bevilling: 175,9 mio. DKK

Digital Capacity Management Implementation 2025-2029
Støttemodtager: Banedanmark (projektet er en del af et større konsortium med blandt andet infrastrukturforvaltere fra en række europæiske lande).
Bevilling: 9,6 mio. DKK

VERKKO
Støttemodtager: Vejdirektoratet (med en række private og offentlige deltagere fra flere europæiske lande)
Bevilling: 3,5 mio. DKK

Traffic Information Services upGRADe Europe (TISGRADE)
Støttemodtager: Vejdirektoratet (i et konsortium med en række europæiske vejmyndigheder)
Bevilling: 1,5 mio. DKK

CP1 Deployment – Synchronised Modernisation of ATM (Part 3): CLEAN ATM 3 (Air Traffic Management)
Støttemodtager: Naviair og Sunclass A/S (I et større internationalt konsortium ledet af SESAR Deployment Manageren)
Bevilling: 0,3 mio. DKK

Links

Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye